Brandstof tank schakelaar

hoi,

het is me opgevallen dat er een schakelaar zit in de brandstoftank.......kreeg te horen dat je erop moet drukken tijdens het tanken....alleen past mijn vinger erin niet samen met de branstofslang. weet even wat ie nut zou hebben en hoe te gebruiken?

heb verschillende auto's gehad maar nog nooit zoiets gezien, vandaar mijn vraag?

alvast bedankt voor de reacties
 

Rob

Forumguru
Je doelt waarschijnlijk op de ontluchtingsnippel. Die druk je in met de loop van het tankpistool, niet met je vingers.
 
ooh oke.hahahha....heb het nog nooit eerder gezien vandaar.

moet je het dan blijven in drukken totdat je klaar bent met tanken?
 

Rob

Forumguru
Nadat het tankpistool afslaat de nippel kort indrukken en verder tanken. Geldt volgens mij vooral (of enkel) voor diesel maar of het nut heeft/zinvol is?:pieker:
 
ik rij namelijk een diesel......maar kreeg te horen dat er dan wat meer tank in kan en iets meer km....alleen kan ik het niet bevestigen?
 

Rob

Forumguru
Of je het daadwerkelijk en herhaaldelijk moet gebruiken kan ik je niet zeggen. Iemand anders misschien. Enne, voorschrijven doet alleen de huisarts ;)
 
nou Rob...vandaar dat ik je nu ook Dr.Rob ga noemen.hahahha, maar niet alleen een huisarts doet voorschrijven :)

maar ben bneieuwd of ik het herhaaldelijk moet doen omtrent het kostenpostje wat Peter aangeeft?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik meen day @Canon-Eye het bij de hand gehad heeft.
Goed onthouden!
Bij mijn Fabia 1 uit 2002 (1,4 mpi) zat er zo'n nippeltje dat ik in het begin ook altijd vlijtig indrukte om tot in z'n boordje te kunnen voltanken. Ging prima, totdat bij een beurt bleek dat er een actiefkoolfilter in de ontvluchting moest worden vervangen, want dat was verzadigd met benzine. Kosten €225 en dat was een dure les. Duur voor de baas, dat dan weer wel, maar ik had natuurlijk toch de pest in.

Nou is het niet gezegd dat latere modellen ook zo'n filter hebben, maar ik tank sindsdien altijd totdat hij afslaat en rond vervolgens af op de eerstvolgende hele liter. Hij is dus niet altijd even vol, maar in mijn verbruiksexcelletje middelt dat op den duur wel uit.
 

Huibert

Forumguru
Deed bij mijn diesel altijd tot hij afsloeg en dan nog 10 liter erbij. Heb dit zeker 150.000km gedaan en nooit problemen mee gehad.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zoveel ruimte hou ik echt niet over, als ik nu heel erg zou aandringen gaat er met heeeel kleine beetjes misschien nog een liter bij, maar dan is het echt wel afgelopen.
 

Huibert

Forumguru
Je moet ook het nippeltje vasthouden en dan kan bij de fabia2 bijna 13 liter erbij maar dat vond ik teveel. Ook bij de fabia3 kun je zo zeker 10 liter erbij krijgen, vanwege jouw verhaal over de benzine ga ik nu niet verder dan 5 liter erbij.
 

CDK

Forumguru
Ik gebruik de nippel bij onze benzine Fabia 3 altijd en krijg er maar liefst 55 liter in en dat gaat al 2.5 jaar zonder problemen. Als er ooit een ander filter is zou moeten dan is dat maar zo ;)
 
wat is het beste aan te raden. na het afslaan koppeltje vasthouden en max 3 liter erbij tanken?

wil namelijk niet hebben om zo'n filter te gaan vervangen.

heb de auto nu 6 maanden en heb nog nooit het nippeltje gebruikt.
 

CDK

Forumguru
Als je op safe wil spelen dan moet je die nippel helemaal niet gebruiken, maar hij zit daar vast met een reden.... Ik neem het risico voor lief en tank max vol, scheelt me tijd en tijd is geld ;)
 
HAHAHA...dus safe nippel niet gebruiken, maar hij zit daar vast met een reden :)...ik moet het dus interpreteren om het niet herhaaldelijk gebruiken?
 

Canon-Eye

Forumguru
HAHAHA...dus safe nippel niet gebruiken, maar hij zit daar vast met een reden
Er is inderdaad een reden. Volgens mijn informatie (uit 2003, ten tijde van dat nieuwe actiefkoolfilter) zit het als volgt:

De bedoeling is dat de nippel tijdens het 'normale' tanken wordt ingedrukt door het dampafzuigkraagje van het tankpistool, zodat een vlotte ontluchting (of beter: ontdamping) gepaard gaande met goede afzuiging ook vlot tanken mogelijk maakt. Daarmee voorkom je het voortijdig afslaan van het tankpistool, wat de oorzaak is van het feit "dat er nog wel 10 liter bij kan:". Zonder die nippel open te drukken kan de damp niet snel genoeg weg door alleen maar de vultuit die deels wordt geblokkeerd door het dunne deel van het tankpistool.
Op die manier tankend heb ik vrijwel nooit last van tussentijds afslaan*), wat ik in voorkomend geval kan herkennen omdat ik meestal wel een goed beeld heb van het te verwachten aantal liters dat erin moet gaan. Dus tank ik tot hij afslaat (mits in overeenstemming met de verwachting) en dan afronden, maar ik ga de laatste 14 jaar dus niet meer tot het randje van de vultuit, oftewel voorbij de uitstroomopening van de ontluchting.

*) Tussentijds afslaan overkomt me eigenlijk alleen nog wel eens als ik tijdens het tanken even van hand of houding verander waardoor het nippeltje eventjes wordt losgelaten.
't Is eigenlijk best logisch allemaal... :pardon:
 
@ canon-eYE.....hartelijk dank voor je uitleg..nu is het helemaal duidelijk. ik heb voorheen voornamelijk franse auto's gehad maar daar zat die optie niet in of is dit alleen bij VAG auto's omtrent ontluchting nippeltje?
 
Bovenaan Onderaan