Brandstof verbruik icm (winter)banden

Wat is jullie ervaring met het wisselen van de winterbanden geweest? Mij zijn 2 dingen opgevallen:
1. De zomerbanden maken een herrie
2. Met de winterbanden is het verbruik lager (± 0,3)

Met de zomerbanden is de wegligging wel beter.

Zomerbanden: Bridgestone: 225/45 R17
Winterbanden: Michelin: 225/45 R17

Dutch4x4

Senior Member
Welke types Bridgestone en Michelin?

Verder kan ik de zuinigheid van winterbanden beamen, maar in mijn geval komt dat door a) een kleinere maat, b) duidelijk plakkeriger zomerrubber, met dus meer rolweerstand. Verbruik daarvan is 0,7 tot 0,9 liter/100 km hoger.

Ja, zóveel inderdaad!

Dutch4x4

Senior Member
Heb ook RE050 (achter althans, voor nog S-03) en vind ze niet speciaal herrie maken. En als ze wel herrie maken, dan heb ik dat er wel voor over, want stille banden plakken niet... /forum/images/graemlins/grin.gif

Hoe dan ook, ik snap het verschil in verbruik wel. De Potenza's zijn echte sportbanden, eigenlijk alleen geschikt voor de zomer, met relatief veel rolweerstand. De Alpins worden pas bij veel lagere temperaturen grippy en hebben ook zachtere wangen. Daardoor kun je minder hard door de bocht, dus verbruik je minder. Rolweerstand zal bij Nederlandse wintertemperaten ook lager zijn.

Ga je een maatje kleiner met de winterbanden, dan scheelt 't helemaal: zie mijn verbruiksverschillen. Is in 't begin altijd weer schrikken.

Dutch

Actief lid
@duiker
Ik heb precies dezelfde ervaring.

Winter: contiwintercontact TS810
Zomer: dunlop SP Sport 01A

In de zomer meer lawaai en een hoger verbruik.

Ik rijd vandaag in een huurauto van de dealer (O2) met Bridgestone Potenza banden. Ik hoor daar (wat geluid betreft) slechte verhalen over, maar ik vind ze eigenlijk stiller dan m'n Dunlop's.

sunnyboy

Senior Member
Rij momenteel ook winterbanden in de breedtemaat van 195.
Verbruik gemiddeld 6,7 liter.
Zomerbanden 225/45/17 is het verbruik gemiddeld 7,6 liter.
Dus bij mij ook 0,9 l/100km.
Gisteren in Duitsland iets hoger verbruik, 7,2 l/100km ivm hogere snelheid. MBC200 kon mijn 220km/u waarschijnlijk niet bijhouden. Na ongeveer een kwartier teruggegaan naar zo'n 150km/u ivm m'n winterbanden. Had geen zin om het loopvlak eraf te rijden.

Beker

Actief lid
Mijn zomer en winterbanden zijn beiden Michelin 195/65-15. Ik heb geen noemenswaardige verschillen in gebruik gemerkt. Bij mij zijn het juist de winterbanden die meer lawaai maken.

Bovenaan Onderaan