Brandstofpomp Relais

Sero

Lid
Wie kan mij helpen de juiste brandstofpomp relais te vinden.

Het verhaal hou ik kort en hopelijk met succes zodat het later ook door andere gebruikt kan worden. Want op google is verder nergens de juiste antwoord vinden.

Auto: Skoda Octavia 2.0 Fsi Edition 100
Motor code: blr

Hierbij de foto van de relais

https://drive.google.com/file/d/1fRfHl19LyFsLCHN4OkFmOLg4pF9nWK45/view?usp=drivesdk

Heb de kapjes van nummer 460 eraf gehaald. En lijken goed te werken
Nummer 53 heeft geen beweging klikt niet.
Van de Dealer (Ames Zwijndrecht) kreeg ik de 449 ze denken dat die zou het moeten zijn. Verder wilden ze geen informatie kwijt of verteller.
449 is het zeker niet..
Ben ermee weer terug naar de Dealer en kreeg ik antwoorden als.
-we kunnen het niet terugnemen
-misschien heeft u het al opgelost
-we kunnen niet alles prijsgeven
-we weten niet welke het juiste relais is en waar de relais zitten konden ze ook niet vertellen. Heb het zelf gevonden onder de kap bij stuur.

Als ik de antwoord weet moet het goedkomen.
Rij momenteel met een kabel tussen de zekering en het brandstofpomp.

Zonder de kabel start de auto niet. En is maandag uitgevallen toen ik mijn radio monteerde terwijl de motor draaide. 10 sec later viel het motor uit. Dus ik denk en weet bijna zeker dat het de relais of een andere zekering het is.
Mijn radio (android systeem) trok mijn accu elke avond leeg. Na controle zag ik dat er 2 kabels een acc en db+ constant stroom kreeg terwijl de auto uit is.
Doorgeknipt en verbonden aan de zekeringen zodat er stroom komt bij contact aan. Week lang zo gereden en toen de radio gemonteerd.
Maar dit is probleem 2. Ik wil nu eerst de relais oplossen vervolgens kom ik terug op de radio of ik die dan op deze manier moet verbinden of een schakelaartje tussen zetten. ( extra P.sensor knopje inbouwen)

Als ik er niet uitkomt moet ik maandag avond naar de garage en gaan ze verder zoeken. Ik heb de auto hard nodig en ben ervan overtuigd dat het een klein probleempje is die ik snel en goedkoop kan oplossen..

Graag hoor ik van jullie.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Dat je 2 voedingen achter je radio hebt is normaal bij VAG ,daar het voorheen een constante 12V en een geschakelde 12V was, is het tegenwoordig een 2 tal 12V constant.
De OEM radio /navi units worden aan / uit geschakeld met behulp van de CANBUS !
Als je dus een geschakelde 12V nodig hebt dan zal je vanuit de zekeringenbox een nieuwe draad moeten leggen die gezekerd is en aan de daar voorkomende 12V geschakeld aangesloten moeten worden.
Doe één ding nooit, en dat is in de orginele bekabeling knippen en snoeien ( knoeien )
Op forum zijn er genoeg voorbeelden te vinden om op nette manier een geschakelde 12V te realiseren.


Dus ik denk en weet bijna zeker dat het de relais of een andere zekering het is.
Tsja meten is weten en zou dan ok eerst hier zekerheid in scheppen voor je verder gaat met probleem oplossen !
Zo meteen zet je nieuw relais erin en blijkt het een simpele zekering te zijn.
Als goed is zit er ergens onder de motorkap ook nog een zekeringbox met de wat zwaardere zekeringen.
Meet daar ook eens of alles heel is.

Met storing zoeken moet je dingen uitsluiten en niet vanuit gaan..... vandaar de uitspraak " meten is weten "
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

Sero

Lid
@EdK

Heb ik al gedaan idd en alle zekeringen zien er goed uit..
Na het uitlezen van de auto kreeg ik de foutmelding (Fuelpump Relay j17)

Het is een Chinese product wat al bekent is met dit probleem.
De canbus kabels heb ik niet aangeraakt. Het klopt dat de radio vanzelf uit ging na contact uit. Maar blijkbaar dus niet helemaal. En daarom een extra kabel getrokken. Het probleem is ontstaan doordat ik de radio hebt aangesloten terwijl de motor werkt.
Voor de toekomst lijkt het me beter de originele 12.v aan te sluiten op een schakelaar. Ik kan een extra knopje inbouwen bij de huidige knopjes. Want oversag en bij korte ritten hoeft de stroom er niet af. Alleen in de nacht. Dat voorkomt ook weer storingen op het radio zelf dan dat het 5 keer per dag de stroom er af wordt gehaald.
 
Laatst bewerkt:

Sero

Lid
Trek dat relais 53 er eens uit, en kijk of je 'm kunt laten schakelen met een andere stroombron (draden van accu of acculader oid). Mijn ervaring is dat relais die hetzelfde uitzien ook hetzelfde zijn/doen, dus wisselen met een relais met dezelfde pinnummers is ook een optie.


53 zou het wel kunnen zijn. Na het kapje te hebben verwijdert zag ik geen beweging op de relais.


Dit verhaal heb ik gelezen.
Dat onderdeel zou het moeten zijn volgens de beschrijving. Maar welke is de oude? op welke plek is de vraag.
Hij lijkt wel op de 53 moet ik zeggen. Over een uur ga ik even aan de slag met nogmaals controleren van de relais
 

turboturbo

Forumguru
Maar welke is de oude? op welke plek is de vraag.
Is dat niet gewoon een kwestie van bestellen en even passen? Ze zullen fysiek toch wel een andere passing hebben allemaal?

En je hebt toch nu ergens een 'brug' / directe verbinding gelegd? Maw weet je dan daardoor niet waar dat relais zit?
 

Sero

Lid
En je hebt toch nu ergens een 'brug' / directe verbinding gelegd? Maw weet je dan daardoor niet waar dat relais zit?

Nee, de brug gaat van de zekering met een kabeltje direkt naar de pomp zonder omvormer etc dus niet echt gezond voor de pomp...
 

Sero

Lid
Als die zekering, dan wel de 'brug' achter het contact zit, maakt het niets uit.
Er zit geen omvormer of iets dergelijks tussen, en 12 volt is 12 volt, of het nu door een (door het contact gestuurd) relais of direct het contact wordt aangestuurd.
En waar je zegt: "53 zou het wel kunnen zijn. Na het kapje te hebben verwijdert zag ik geen beweging op de relais", bedoel je dan dat je het plastic huis van de schakelaar hebt afgetrokken?
Dan is 'ie nu echt naar z'n grootje. En aan de buitenkant zul je nooit iets kunnen zien van beweging (of je moet ermee gaan gooien :D).
Overigens misschien kun je tussendoor even de tijd vinden om je voor te stellen in het meet en greet topic, vinden we ook wel leuk ;).

Ja heb het kapjes eraf gehaald en weer erop. Dat deed de meneer bij de garage ook die het maandag gaat overnemen.

Toen ik lid bent geworden heb ik me al voorgesteld als ik mij niet vergis. Misschien niet via de rubriek. Dat zou wel kunnen
 

Sero

Lid
Opgelost. !!!

Dank je wel allemaal voor de sneller reacties doe mij uit deze sitiuatie heeft geholpen.

Dankzij de gouden tip van @oco1979 Super bedankt..

Het was inderdaad de Zekering nummer 27.
Die plek was leeg. Ik zet er een zekering in en het werkt!

Hoe het is gebeurt is nu ook duidelijk voor geworden :)
Op nummer 27 en 28 zat die dag de 12 v kabel aangesloten op de zekeringen voor de radio. En toen de radio heb aangesloten duwde ik hem naar achteren. Waarschijnlijk is toen de zekering eruitgesprongen waar ik verder niet meer op hebt gelet en ervan uit ging dat het een lege plekje is. Want op de papiertje met de zekering plaatsen staat een foto van een boekje met licht. Meestal zijn dat lege plekken.

Kan ook met zekerheid zeggen dat de Relais nummer 53 de pomp bediend. Want nu klikt de relais wel...

Dus nummer 27 zekering en Relais 53 Werken voor de Brandstofpomp...
 

oco1979

Forumguru
Opgelost. !!!

Dank je wel allemaal voor de sneller reacties doe mij uit deze sitiuatie heeft geholpen.

Dankzij de gouden tip van @oco1979 Super bedankt..

Het was inderdaad de Zekering nummer 27.
Die plek was leeg. Ik zet er een zekering in en het werkt!

Hoe het is gebeurt is nu ook duidelijk voor geworden :)
Op nummer 27 en 28 zat die dag de 12 v kabel aangesloten op de zekeringen voor de radio. En toen de radio heb aangesloten duwde ik hem naar achteren. Waarschijnlijk is toen de zekering eruitgesprongen waar ik verder niet meer op hebt gelet en ervan uit ging dat het een lege plekje is. Want op de papiertje met de zekering plaatsen staat een foto van een boekje met licht. Meestal zijn dat lege plekken.

Kan ook met zekerheid zeggen dat de Relais nummer 53 de pomp bediend. Want nu klikt de relais wel...

Dus nummer 27 zekering en Relais 53 Werken voor de Brandstofpomp...

Graag gedaan ;).

Zekering was het eerste en logische verklaring zeker omdat je vertelde dat je bij draaiende motor aan de bekabeling bezig was.

Zo zie je maar dat je niet altijd te "ver" moet zoeken.

* Basis éérst controleren * :thumbsup:
 

Sero

Lid
Nog even een update over de Relais.

Heb vandaag alle Relais 1 voor 1 eruit gehaald en geprobeerd welke de pomp bediend. Geen van de Relais die onder het stuur zitten is van de pomp. Misschien is er helemaal geen Relais? Maar alleen een zekering op deze auto..
 

oco1979

Forumguru
Nog even een update over de Relais.

Heb vandaag alle Relais 1 voor 1 eruit gehaald en geprobeerd welke de pomp bediend. Geen van de Relais die onder het stuur zitten is van de pomp. Misschien is er helemaal geen Relais? Maar alleen een zekering op deze auto..

Motorruimte zouden er ook moeten zitten

upload_2017-11-21_9-1-27.png
 

oco1979

Forumguru
upload_2017-11-21_9-7-31.png

Opvoerpomp met aansluitin 1 en 5 naast M32a vanonder.
Sturing komt van A50 : dat is hieronder de zekering relaiskast.

upload_2017-11-21_9-10-4.png
 

oco1979

Forumguru
Heb je zekering gevonden als je in de wagen zit links van het dashboard aan de zijkant,daarvoor moet je deur open staan om er aan te kunnen.
 
Bovenaan Onderaan