brandstofverbruik in 4e en 5e versnelling

Als ik 120 km/u rijd op de snelweg met cruisecontrol aan in de 4e versnelling, dan rijd ik volgens de boordcomputer 1 liter per 100 km zuiniger dan als ik 'm in de 5e versnelling laat staan. Ondanks dat de motor meer toeren draait.
Wie is dit nog meer opgevallen :confused:
Ik dacht dat "de nieuwe rijstijl" gebasseerd was op zo laag mogelijk toeren draaien.....

Fabia

† In Memoriam
Ik denk dat je veel beter kan kijken naar het toerental waarbij je maximale koppel hebt. Te laag in toeren is ook weer niet goed.

Gieliovd

Forumguru
Nee, maar goed... bij 120 km/h draait de Fabia (1.4?) al behoorlijk veel toeren. Dus dit moet voldoende zijn om koppel eruit te halen.

Interessant...

Het gaat om een tdi 100 pk.
120 km/u in z'n 5, rijd ik +- 2300 toeren.
120 km/u in z'n 4, rijd ik +- 3000 toeren.

Ik lees van de boordcomputer af dat íe in z'n 4 zuiniger rijdt. Ik rij zo'n 90% van mijn 30000 km per jaar op de snelweg en volgens mijn berekening zou ik dan zo'n 300 euro per jaar besparen als ik 'm op de snelweg in z'n 4 zet.
Laat die 300 euro dan maar zitten; 2300 tpm rijdt een stuk prettiger dan 3000 toeren tpm.

das gek. ik ga er een keer op letten bij mezelf. mijn vorige auto reed 120km/h in 5 de en hing ook tegen de 3000 toeren aan. die bak zoop me failliet. dus kan me moeilijk voorstellen dat je zuiniger rijdt in 4de :-)

Ben benieuwd, zet wel je cruisecontrol aan om een constante snelheid en toerental aan te houden.
Ik heb het ook geprobeerd met een Astra diesel en daar was dit ook het geval.

LenK

Forumguru
Mij is het ook weleens opgevallen dat een lagere snelheid (=lagere toeren) een hoger verbruik aangaf dan een hogere snelheid in dezelfde versnelling (=hogere toeren).
Zal met toerental waar maximale koppel wordt geleverd te maken hebben.

Ted

Forumguru
Lager toerental verbruikt altijd minder, de verbruiksmeter geeft een moment aan die geintegreerd wordt naar een gemiddelde en die geeft uiteindelijk lager aan! Deel maar gewoon je dagteller km door je bij getankte brandstof, dat is je echte verbruik!

Bovenaan Onderaan