Brandstofverbruik te hoog?

Kampie

Lid
Goedemorgen,

ben in het bezit van een fabia Combi 1.4 Mpi uit nov, 2002. Mijn vraag gaat over het brandstofverbruik van mijn auto en of dat normaal is. Ik rij dagelijk 50 km woon-werkverkeer, vv. Daarvan rijd ik zo'n 5 km in de bebouwde kom, en de rest, zo'n 45 km op een 80 km weg, onderbroken door een paar verkeerslichten. Mijn gemiddeld verbruik is echter 1:11, wat mij erg veel lijkt, aangezien een test (link): http://www.autozine.nl/text/136.html , had uitgewezen dat het gecombineerde verbruik toch wel zo'n 1:15 zou moeten zijn. Mijn rijstijl is uiterst defensief, wat inhoudt dat ik vlot schakel (2000-2500 toeren), en vooral niet vlot optrek, verder in de 3 door een bocht, enz enz. Lange introductie, maar moet even.

Nu mijn vragen:
1. is dit verbruik normaal, ook gezien het jaargetijde en de temperatuur buiten?
2. Als het niet normaal moet zijn, wat is dan het probleem?
3. Wat kun je er aan laten doen?

Ik heb tot 21 februari recht op BOVAG garantie, dus als het een probleem is, een defect zeg maar, zou ik er zeer mee geholpen zijn als ik van jullie een antwoord krijg.

Alvast bedankt.

Gr ton
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou als eerste eens de auto uit laten lezen op storingen, Met name de toestand van het gasklephuis.
Ik heb de indruk dat er in de basisafstelling iets mis is. Zouden er foutcode's zijn opgeslagen, kan het goed zijn dat de motor in de "noodloop" draait en dat verklaart ook het hoge verbruik. Ik heb er even een infoblaadje van de motor bijgehangen zodat een en ander makkelijker te vinden is.
 

Bijlagen

  • Overzicht inbouwplaatsen 1.4 MPI.doc
    118 KB · Weergaven: 60

Kampie

Lid
Ik zou als eerste eens de auto uit laten lezen op storingen, Met name de toestand van het gasklephuis.
Ik heb de indruk dat er in de basisafstelling iets mis is. Zouden er foutcode's zijn opgeslagen, kan het goed zijn dat de motor in de "noodloop" draait en dat verklaart ook het hoge verbruik. Ik heb er even een infoblaadje van de motor bijgehangen zodat een en ander makkelijker te vinden is.

Dank je Ronnie. Ook bedankt voor het plaatje, vond het zeer indrukwekkend (heb dan ook totaal geen verstand van alles wat ook maar iets met techniek te maken heeft, haha) Ik hoop echter op wat meer input, of mensen die het verhaal van Ronnie kunnen bevestigen. Dan kan ik goed beslagen ten ijs komen bij de garage.
 

Skoder

Lid
1 op 15 lijkt mij wel haalbaar. Ik heb een nieuwer motortype en niet de MPI versie maar 1 op 15 haal ik op de snelweg met 125 op de cc nog wel op lange afstanden.

Ik ga ervanuit, dat je fabia ook laat uitrollen in de versnelling bij stoplichten etc. Dat scheelt ook veel maar als je niet harder dan 80 gaat dan is 1 op 11 nog veel.

Om het even uit te sluiten, lopen je trommelremmen misschien aan ? Of hoor je rare geluiden bij je lagers ? Dat heeft ook allemaal invloed.
 

van_der_P

Senior Member
1 op 11 is best veel.
Hoe is de staat van onderhoud van de Fabia ?
Wanneer is er voor het laatst (hoeveel km geleden) een nieuwe luchtfilter gemonteerd. Als een motor onvoldoende lucht krijgt stijgt het verbruik ook.
Een setje nieuwe bougie's doet soms ook wonderen
Werkt de thermostaat nog naar behoren, als de motor slecht op temperathuur komt heeft dat ook invloed op het verbruik. Dat merk je bijvoorbeeld als de kachel niet goed warm wordt, of als het lang duurt voor er wat warmte van betekenis geproduceert wordt
Het zijn zo maar wat dingen die bij mij opkomen die je eens in de gaten kunt houden.
Succes.
 

Kampie

Lid
Ik ben idd een zuinige rijder, dus laat hem idd uitrollen. Ik hoor verder niets bij het uitrollen.

Ik heb de auto 21 augustus gekocht bij een erkende skoda dealer in Apeldoorn (wellicht dat mensen hier meer ervaring bij hebben, positief als negatief). Toen is er een afleverbeurt gedaan, waarmee ik dus weer een jaar vooruit kan. Ik weet verder niet wanneer er een nieuw luchtfilter is gemonteerd. De thermostaat is eind december vervangen, want deze was kapot. Ik had dus daarvoor al het idee dat het verbruik te hoog was en hoopte, door de vervanging, dat dat het euvel was en dus zou zijn opgelost. Helaas dus niet.

Ik heb daarom ook sterk het vermoeden dat, als ik de auto laat uitlezen op storingen, vanzelf wel meerdere punten aan het licht komen, zoals door jullie vernoemd.

Verder blijf ik hopen op eventuele antwoorden/mogelijkheden van jullie kant. Ik zal dit forum daarom nog enkele dagen in de gaten, voordat ik Apeldoorn maar ga bellen, haha
 

Djinn_4fun

Actief lid
Bij 100 op de CC van Hoogvliet -> Amsterdam verbruikt hij gemiddeld 5,4 l/100km (1 op 18,52) aldus de boordcomputer
Gecombineerd zit ik meestal tussen de 6,5 en 6,8 l/100km (1 op 14,71 - 15,38)


(volgens mij heb ik dezelfde motor als jij hebt: AQW)
 

Kampie

Lid
Bij 100 op de CC van Hoogvliet -> Amsterdam verbruikt hij gemiddeld 5,4 l/100km (1 op 18,52) aldus de boordcomputer
Gecombineerd zit ik meestal tussen de 6,5 en 6,8 l/100km (1 op 14,71 - 15,38)


(volgens mij heb ik dezelfde motor als jij hebt: AQW)

Dank je, dus die motor van mij is gewoon niet goed.
 

Djinn_4fun

Actief lid
Ik zou toch eerst de punten die Ronnie aangeeft (laten) nakijken.
Daarna kan je pas conclusies trekken.

Verbruik is inderdaad wel erg hoog tegenover dat van de mijne.
 

Kampie

Lid
Ik zou toch eerst de punten die Ronnie aangeeft (laten) nakijken.
Daarna kan je pas conclusies trekken.

Verbruik is inderdaad wel erg hoog tegenover dat van de mijne.

Goed, net contact gehad met garage in Apeldoorn. Ze zeggen hetvolgende:

- verbruik zou normaal kunnen zijn, gezien het jaargetijde. Kan iemand dat bevestigen?
- zou de motor uit kunnen laten lezen, maar aangezien er geen (storing) lampjes branden, achtte hij de kans nihil dat er een probleem zou zijn. Kom maar met uw commentaar hierop?
- Ik geloof het niet zo, maar het gemiddeld verbruik op een 80 weg zou hoger zijn dan op de snelweg, als je het meerdere km achter elkaar rijd (zo'n 100 km lang). Graag uw mening?

Heb voor morgen toch maar even een afspraak gemaakt in Hengelo om het te laten uit te lezen. Ben benieuwd wat er uit komt en eventueel jullie commentaar verder.

gr
 

Djinn_4fun

Actief lid
Vreemd dat als het aan het jaargetijde ligt dat ik wel hogere waarden haal.
Maak je veel gebruik van airco/achterruitverwarming/spiegelverwarming of andere grote verbruikers?
Zal wel iets hoger verbruik geven maar niet de waarde die tussen jouw en mijn metingen zitten.

80 km/u in de 5 zijn lage toeren.

Je zou het verbruik goed moeten kunnen zien op de BC tijdens het rijden.

Uitlezen kan altijd lijkt mij?
 

van_der_P

Senior Member
Het is in ieder geval een goed idee om het eens bij een andere garage te laten uitlezen. Ik neem aan dat het een andere garage is.
 

Kampie

Lid
Het is in ieder geval een goed idee om het eens bij een andere garage te laten uitlezen. Ik neem aan dat het een andere garage is.

Ja, het is mijn 'huisgarage', die vertrouw ik iets meer, dan de garage waarbij ik nog recht heb op bovaggarantie. Zal ook zeker al jullie bevindingen uitprinten en meenemen, om alles uit te filteren...
 

Kampie

Lid
Vreemd dat als het aan het jaargetijde ligt dat ik wel hogere waarden haal.
Maak je veel gebruik van airco/achterruitverwarming/spiegelverwarming of andere grote verbruikers?
Zal wel iets hoger verbruik geven maar niet de waarde die tussen jouw en mijn metingen zitten.

80 km/u in de 5 zijn lage toeren.

Je zou het verbruik goed moeten kunnen zien op de BC tijdens het rijden.

Uitlezen kan altijd lijkt mij?

Ik gebruik kort de airco/spiegelverwarming/achterruitverwarming.

weet niet precies wat je met BC bedoelt, maar als het is wat ik denk (het gebruik wat je kunt zien als je rijdt), valt mij wel op dat ik bij het optrekken, voor elke versnelling waardes haal 1:18,3 en zelfs 1:23, wat wel weer afzwakt op het moment dat ik in de 5 rij. Dan geeft ie gewone waarde van 1:4 a 1:5 en een gemiddeld verbruik voor de hele rit van 25 km van 1:6,8. Lijkt mij nog vrij hoog.
 

van_der_P

Senior Member
Stel je BC in op gemiddeld verbruik dan staat er zo'n rondje met een streep erdoor, voor het verbruik. Diplay in de toerenteller. Is het bekend hoe je dat veranderd ?
Dit kun je verstellen door het knopje op de kopse kant van de ruitenwisserhandel te bedienen. Onder de ruitenwisserhandel zit een knopje om te resetten.
 

Djinn_4fun

Actief lid
Gemiddelde van 6,8 l/100km is redelijk dat is bijna 1 op 14,7
Corrigeer mij als ik het fout heb: de fabrieksopgave is gemiddeld 6,6 l/100km
BC= Boord Computer

Tijdens optrekken krijg ik die waardes ook, dat is ook normaal omdat je tijdens optrekken meer verbruikt dan bij een continue snelheid.
 

Kampie

Lid
Nou, in Hengelo geweest, eraan laten hangen en.....hij stond nog in noodloep. Dus Ronnie, je had gelijk.

Nu heb ik natuurlijk meteen Apeldoorn gebelt en hun dit medegedeeld, ook wie de rekening hiervan gaat betalen (als er al een rekening komt voor 15 min werk). Want ze hebben hem dus gereset in Hengelo. Nu beweert de man uit Apeldoorn, dat ze hem ook gereset hebben toen ze daar de thermostaat hadden vervangen. Want dat schijnt dan weer gebruikelijk te zijn. Nu vraag ik me af: kan hij voor het zelfde probleem weer in noodloep springen en dus weer als probleem worden aangemerkt?
 

Octavia_II

Actief lid
Weet je nog wat de foutcode was?
En was dit dezelfde als vorige keer?
Ik krijg echter het vermoeden dat er iets anders aan de hand is...

Groet,

Charlie
 
Bovenaan Onderaan