Breedstralers standaard aan? (O2 Greenline 2010)

Zwapp

Forumguru
Ik denk dat je de dagrijverlichting bedoeld? Branden de buitenste of de binnenste lampen?

Poe dat weet ik even niet... moet ik vanavond even kijken. Zodra ik het contact in eerste stand zet dan gaan de lichten al aan.

etjuh

Lid
Lijkt mij inderdaad de dagrijverlichting. Bij mij branden die ook altijd met verlichtingsschakelaar uit.

Zwapp

Forumguru
Volgens mij kun je die uit schakelen in je boordcomputer bij verlichting maar dat weet ik niet zeker aangezien ik een pfl rijd...

Rob

Forumguru
Zijn de dagrijlichten. Kan je via de boordcomputer uitzetten.
- Aan de zijkant van de ruitenwisserhendel zit een knopje waarmee je ook door de boordcomputer kan scrollen.
- Houd de onderste daarvan een paar seconden ingedrukt.
- Er opent een menu. Scroll naar Setup of Settings en open deze met het knopje helemaal onderaan de hendel.
- Hier staat ergens "Lights & Vision". Open dat menu en je kan "daylight" aan- of uitvinken

57be3ab6e378bf8dec759a63c448c85d35870b70.jpg naamloos.png

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt ook gewoon je normale verlichting inschakelen - dan gaat de DRL ook uit. :)

Bijkomend voordeel: je achterlichten branden dan ook - is toch nog nèt effe veiliger...

Noord26

Forumguru
Vanaf 2011 is het verplicht om dagrijverlichting te hebben. Je auto is van 2010. Theoretisch zou je uit moeten/mogen kunnen zetten.

s-line

Forumguru
Bij mijn superbee heb ik ze ook uitgezet, gewoon op de wijze zoals hier vermeld, geen gezicht trouwens die brandende "mistlampen" en voor een keuring zou ik ze altijd weer aan kunnen vinken. Maar is in ieder geval gewoon uit te zetten hoor, en de mijne is uit 2011.

Canon-Eye

Forumguru
geen gezicht trouwens die brandende "mistlampen"
Voer je ook overdag wel dimlicht dan, terwille van een goede zichtbaarheid?
Wat ik vooral geen gezicht vind, is al die auto's die zonder licht rijden... :(

Canon-Eye

Forumguru
DRL verplichting aan de achterzijde?
Dat is nou juist (nog) niet verplicht, toch?

M.i. geheel ten onrechte overigens - ik wil zelf absoluut niet zonder brandende achterlichten over straat, hetgeen bij mijn FII helaas alleen te realiseren is met bijschakeling van de stads- en kentekenverlichting. En die stadslichtjes vóór mogen dan eigenlijk weer niet...

Rallye

Forumguru
@Noord26 is wikipedia beter? http://en.m.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp

"European Union Directive 2008/89/EC requires all passenger cars and small delivery vans first type approved on or after 7 February 2011 in the EU to come equipped with daytime running lights."

En van daaruit: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32008L0089&from=en

"Vanaf 7 februari 2011, voor voertuigen van de categorieën M1 en N1, en vanaf 7 augustus 2012, voor voertuigen van andere categorieën, weigeren de lidstaten EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring voor nieuwe voertuigtypen te verlenen om redenen die verband houden met de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen, indien niet is voldaan aan de voorschriften van Richtlijn 76/756/EEG, zoals gewijzigd bij deze richtlijn."

Canon-Eye

Forumguru
Maar "equipped with" impliceert op dit moment nog niet het verplichte gebruik ervan. Net als destijds ook lange tijd gold voor de gordels: eerst moesten er bevestigingspunten aanwezig zijn, vervolgens moesten er gordels aanwezig zijn, en nu moeten de gordels (als ze aanwezig zijn, al dan niet verplicht) ook worden gebruikt.
Zo'n stapsgewijs voortschrijdende regelgeving voorzie ik ook m.b.t. de DRL.

andrehj

Forumguru
Wat ik vooral geen gezicht vind, is al die auto's die zonder licht rijden... :(
Inderdaad. Momenteel is het 's ochtends rond half 8 nog half donker, en je wilt niet weten hoe veel mensen je dan ziet zonder verlichting of met alleen de dagrijlampen aan de voorzijde (terwijl je dan de achterlichten echt wel nodig hebt). In dat opzicht zijn de verplichte achterlichten bij nieuwe auto's toch wel een goed idee.

Rallye

Forumguru
Maar "equipped with" impliceert op dit moment nog niet het verplichte gebruik ervan.
Ik neem aan dat als een auto is uitgerust met DRL, dat ze dan ook niet uit kunnen (even afgezien van VCDS-ingrepen etc.). Uitzetten maakt dan dat je auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. Dat kan illegaal zijn. Voor TS geldt dat overigens niet: zijn auto heeft officieel geen DRL.

Bovenaan Onderaan