brillenbakje wordt vies

MarcoO2

Forumguru
Vandaag viel me ineens iets op... ik deed mijn zonnebril in het brillenbakje aan het plafond, keek eens omhoog en zag toen dat het bakje enorm smerig is... heb er nooit iets anders dan mijn bril in gehad, maar het bakje is smerig... het lijkt wel alsof dat plastic uitslaat!

Zou dat een VAG-probleem kunnen zijn? Onze andere auto (een VW Beetle) heeft hetzelfde probleem bij de harde plastic delen. Gelukkig heeft de VW veel meer harde delen dan mijn O2...

(her)kennen jullie dit fenomeen?

Rolle

Senior Member
Heb hetzelfde voor langs de buitenzijde van het brillenbakje. Heb nog niet geprobeerd om het proper te maken.
Het lijkt zo precies op het vuil dat je soms ziet op plasticfolie die op kunstof of inox gekleefd wordt.

tlpeter

Actief lid
Ik heb dat ook al eens gezien
Ik denk dat het stof is wat iets zwart uitslaat
Ik dat dit door de ventilatie op de ramen komt

EdK

Forumguru
De oplossing staat ergens op het forum want hier is al eens eerder over gesproken
En de oplossing ervoor staat er volgens mij ook bij !

Octavia_II

Actief lid
Vandaag viel me ineens iets op... ik deed mijn zonnebril in het brillenbakje aan het plafond, keek eens omhoog en zag toen dat het bakje enorm smerig is... heb er nooit iets anders dan mijn bril in gehad, maar het bakje is smerig... het lijkt wel alsof dat plastic uitslaat!

Zou dat een VAG-probleem kunnen zijn? Onze andere auto (een VW Beetle) heeft hetzelfde probleem bij de harde plastic delen. Gelukkig heeft de VW veel meer harde delen dan mijn O2...

Ja, herkenbaar.
Direkt bij het ophalen van mijn nieuwe auto was dit al zo.
Hierna schoongemaak en nooit meer (auto is nu 3 jaar oud) last van gehad.

Groet,

Charlie

Mijn brillenbakje was reeds bij aflevering vies, gepoetst en nu blijft het proper. Volgens komt het door stof dat zich vasthecht en door lichte condens er vies gaat uitzien.

Ronnie

Forumguru
Mijn brillenbakje (uitgebouwd uit een VW T5, gemonteerd in mijn Fabia 1) is nog steeds "blitz blank & sauber"......

Nee, maar dat komt omdat Dreverhaven zijn bril wellicht wat vaker schoonmaakt dan MarcO2 :laugh:

KaleFietsbel

Actief lid
Heel herkenbaar, ook voor de Golf Plus. Geldt bijvoorbeeld ook voor de schuifjes van de spiegeltjes in de zonnekleppen. Rotzooi is het! :winkie:

Captain Hook

Forumguru
Ik heb het in mijn O2 ook. Witte kunststofdelen hebben een soort zwartige 'roet' aanslag.
Het is een algemeen 'fogging' probleem. Heeft veel te maken met de weekmakers uit kunststoffen. Is bekend uit auto's. Als je b.v. de voorruit aan de binnenzijde schoonmaakt met b.v. ruitenreiniger en een witte theedoek, dan schrik je van de zwarte aanslag. (ook diegenen die niet roken).
Is een zeer lastig fenomeen, wat in allerlei situaties voorkomt:
http://www.umweltanalytik.com/ing11.htm
Ook in huizen komt dit effect voor.

Alleen zolang de vuil wordende stof zelf ook een donkere kleur heeft, valt het niet op.
Dus een zwart dashboard zul je het niet op zien, maar juist die dingen als de brillenvakjes of zonneklepjes zijn van een lichte kleur en dus besmettelijk.
Vroegah waren computertoetsenborden bijna allemaal lichtbeige van kleur. Die dingen zagen er vaak erg goor uit na een poosje. Waarom denk je dat die tegenwoordig bijna allemaal zwart zijn? (ze zijn nog even goor, maar je ziet het niet...)

TL@

Forumguru
Heeft iets te maken met de statisch elektrisch geladen onderdelen van de wagen. Niks aan te doen behalve terug proper maken met een doekje.

Bij mij ziet het er ook weer smerig uit, eens vragen aan moeder de vrouw om het terug proper te maken.

Falcon

Donateur
Pas maar op, straks vraagt ze nog uurloon! Nu maar hopen dat je die in natura mag terug betalen natuurlijk ;)

Maar ehm het zelfde "probleem" hier. Even babybipspoetsdoekjemetzeepengeurtjes er overheen en het was weg :)

Bovenaan Onderaan