Broer zoekt een diesel combi, advies gevraagd

woutr

Forumguru
Beste mensen,

Mijn broertje zou graag een octavia diesel combi willen aanschaffen. Nu help ik 'm natuurlijk graag aan een skoda dus ik dacht ik kom hier even advies inwinnen. Hij is dus op zoek naar een octavia station in een diesel uitvoering en zijn max budget ligt zo rond de 6000 euro. Km stand liefst niet veel meer dan twee ton bij aanschaf

Vraag één is of hij dat gaat redden met zijn budget voor wat hij wil of zal hij moeten gaan kijken naar een octavia 1?
Vraag twee is of jullie advies kunnen geven wat de meest betrouwbare diesel uitvoering van de octavia (I of II) is

Alvast bedankt voor de tips!
 

turboturbo

Forumguru
Of je nu een O1 of O2 zoekt, die met de 1.9TDI motor is wat ik erover gelezen heb de meest ouderwetse en betrouwbare. Correct me if I'm wrong.

De 1.6TDI heeft dacht ik al een roetfilter en EGR klep, die beiden zoals je op dit forum uitgebreid kunt lezen, niet storingsvrij zijn.

Hoe de 2.0TDI is, weet ik niet zo. Lees ik niet zoveel over.

EDIT: lees deze interessante Wiki maar eens: http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen#Motoren

Het werkelijk verbruik is bij al deze diesels meen ik ook praktisch hetzelfde, reken op 1:17 ~ 20 al naar gelang verplaatsingsgedrag en rijstijl.

Met 6000,- en 2 ton op de teller ga je makkelijk een Octavia II voor vinden, lijkt me...?
 
Laatst bewerkt:

DJSmiley

Actief lid
Een 1.9TDI is idd een (bekend) degelijk blokje. Enige wat een bekend issue is is het 2-massa vliegwiel. Maar dat is vaak pas wat later (die van mij was bij 280dkm). Kost je in rond de 600 euro ofzo om te vervangen door een vaste.

Ik zou wel voor een O2 >2006 kijken. Ja, je hebt dan een roetfilter. Maar goed, die kan leeg :D
Als je de oudere neemt heb je een aantal nadelen
- Geen groene sticker: Dus in veel Duitse steden mag je niet in
- Vanaf 2019 val je in de +15% MRB categorie

Met een iets jonger ding voldoe je aan die eisen (op papier). MRB scheelt dan toch snel 200 eur per jaar.

Met het genoemde budget moet het prima lukken. Ik heb, 5.5 jaar geleden, 6200 betaald voor mijn O2 (2005, 160dkm toen op de teller). Inmiddels op de 334dkm, en de duurste 'kosten' waren distributieriem en vliegwiel, gevolgd door banden... dus daar kun je niets van zeggen. En kijk ook hier maar in de kilometerstanden-topics: De meeste km's zitten in de 1.9 (en 2.0) TDI blokken.
 
Ik rijd nu sinds 2 jaar een O2FL 2.0CRTDI. Ik ben er over het algemeen heel tevreden over. Ongeveer 110.000km (zelf 50.000km gereden) op de teller. Tot nu toe geen problemen gehad. Wat ik zalig vind is dat de motor soepel, stil en heel krachtig is. Soepel en stil kan je een 1.9TDI niet echt noemen en de 1.6CRTDI was voor mij persoonlijk dan weer niet krachtig genoeg. Ook heerlijk is de 6-bak.

Ik zou direct dezelfde auto terug kopen al wordt mijn volgende (hopelijk) een RS.
 
Bovenaan Onderaan