Buitentemperatuur meter O2 EBL

Robbie

Lid
Mijn buitentemperatuur meter geeft geen juiste waarde aan.
Met deze buitentemperatuur zit hij er zo een 3 graden (naar boven) naast.

Hebben meer mensen last van dit probleem en is hier iets aan te doen?
 

Robbie

Lid
8 collega's met hun buitentemperatuur meter in hun auto, 2 tankstations, mijn oude auto, de auto van mijn vrouw en ons weerstation met buitentemperatuur meter.

Nu zitten in de referentie punten ook verschillen van +/- 1 graden. Maar die van mij is dus gemiddeld 3 graden te warm.
Ik vraag me af of zoiets bij de dealer te ijken is.

Het is niet zo dat de motor van invloed is, als ik na de nacht vertrek zit hij al 3 graden te warm. De motor is dan net gestart en kan dus nog geen invloed hebben.
 

hemi24

Forumguru
Ik neem aan dat je het hebt over de temperatuur nadat je al een eindje gereden hebt?

Of het te ijken is, zou ik zo 1,2,3 niet weten.
Hoe zit het met de afwijking bij hogere temperaturen, of heb je alleen nog maar vrieskou meegemaakt met de wagen?
 

Robbie

Lid
Vanmorgen gaf het weerstation thuis -14 graden aan, wanneer ik de auto instapte gaf hij -10 aan en na een stuk (20km) rijden gaf hij -12 aan. Dit was dus wel 20km verderop misschien was het daar wel -14 of -15.
Bij de 2 tankstation had ik ook al een eind gereden, bij de een een verschil van 2 en bij de ander een verschil van 3 graden.
Na 45 min rijden hier op het werk vergeleken met mijn collega's. Toen ook nog steeds verschillen van een 2 á 3 graden. De collega's natuurlijk ook na een tijdje rijden.

Ik heb alleen nog maar vrieskou meegemaakt met de wagen :cool:
 

hemi24

Forumguru
Even in de gaten houden wat de verschillen zijn als de temperaturen later deze week richting "0" gaan, anders even informeren bij de dealer wat eraan te doen valt.

Ik kan me ergere problemen voorstellen... ;)

Mijn ervaring is dat de temperatuur weergave aardig precies is, al heb ik me er bij temperaturen lager dan -10°C nog nooit echt druk om gemaakt, dan geloof ik wel dat het steenkoud is..! Wat voor mij persoonlijk belangrijk is, is dat de weergave bij een temperatuur rond 0 tot 4°C exact is, omdat dit belangrijk is i.v.m. mogelijke gladheid van de weg.
 

kcj

Actief lid
Een temperatuurmeter van een auto geeft niet de juiste temperatuur aan na een nacht / dag / enkele uren stilstaan.
Je moet echt een aantal kilometer gereden hebben : dan pas is het de correcte temperatuur.
Tot 2 à 5 km heb ik al gemerkt bij zeer warm weer (bijvoorbeeld invloed warme asfalt bij file-rijden).
Nu met de koude is de temperatuur al na minder dan 1 km 'gestabiliseerd' op de juiste waarde.

Wat betreft :
en na een stuk (20km) rijden gaf hij -12 aan. Dit was dus wel 20km verderop misschien was het daar wel -14 of -15.
Waarom kan het daar geen -12 zijn ?
Deze morgend ben ik thuis vertrokken met -12 na enkele honderden meters (stond op -10 bij instappen = waarde van gisteravond). 5 km verderop was het -11,5 en 50 km verder was het -10.

De temperatuur meter bij een tankstation wordt (meestal) op een hogere hoogte gemeten dan bij een auto.

Ik denk dat de beste test zal zijn om, samen met je vrouw en haar auto, tegelijkertijd een rit te doen van enkele kilometers. En onderweg te vergelijken (GSM) of ergens te stoppen en vergelijken.
 

Robbie

Lid
Waarom kan het daar geen -12 zijn ?

Natuurlijk kan het daar wel -12 zijn, maar bij alle referentie punten welke tot mijn beschikking zijn, zit mijn temperatuurmeter er een 2 tot 3 graden naast. Vandaar dat ik die -12 op dat moment niet vertrouw.
 

kcj

Actief lid
:ahum: Ah ja, uiteraard. Begrijp ik.
Denk toch nog altijd dat een 'test' met 2 auto's het beste is.

En eigenlijk, ik heb daar nog niet op gelet bij onze auto's (2) die een temperatuurmeter hebben :)

Zal er ook eens op letten :crazy: of misschien beter niet ? :ahum: :grin:
 

Robbie

Lid
Denk toch nog altijd dat een 'test' met 2 auto's het beste is.
Zal er ook eens op letten :crazy: of misschien beter niet ? :ahum: :grin:

Haha, ja misschien beter niet. ;)

Ik ken iemand die op hetzelfde tijdstip dezelfde route als mij heeft en die zal ik morgenochtend eens even bellen en vragen wat de temperatuur is bij zijn auto :xyxthumbs:
 

kcj

Actief lid
Toch eens op gelet :)

Gisterenavond 17.15 uur : auto -6,5 // temperatuurmeter in de buurt -7 (werkt niet met halve graden).
Deze morgend 06.30 uur, na zo'n 10 km : auto -4,5 // temperatuurmeter ergens onderweg -3
Deze avond 16.50 uur : auto -1,5 // temperatuurmeter in de buurt (zelfde als gisteren) 0 graden :crazy:
Die meter hangt wel zo'n 4 of 5 meter boven de grond, in de namiddagzon : zou daar het verschil zitten ?

Maar voor onze gemoedsrust gaan we er altijd van uit dat de temperatuurmeter van de Roomster de correcte is.
Die op die palen zijn altijd fout ! :grin:

Koen
 

Cordoba

Forumguru
@kcj: als de auto niet bij een warmtebron of in de zon staat (in de zomer), is de temperatuur bij het instappen 's morgens vroeg gewoon betrouwbaar. Overigens de plaats van de display bij bijvoorbeeld een tankstation zegt niets over de plaats van de meting, in je auto lees je de buitentemperatuur ook af aan de binnenkant (ik ben tenminste nooit uitgestapt en onder de auto gekropen om de temperatuur bij de linkermistlamp af te lezen :laugh:)

Omdat de afwijking eigenlijk continue is, en niet onder bepaalde omstandigheden, vermoed ik dat het met de bekabeling van de sensor heeft te maken. Als je ergens een overgangsweerstand in een stekkerverbinding hebt, of een stuk draad is vervangen door een ander stuk draad (ander kernmateriaal, andere dikte) kan dat het verschil verklaren.

Verder zoals ook al aangegeven, misschien even kijken bij wat hogere temperaturen wat de afwijking is.
 

Robbie

Lid
Nou... inmiddels aardig wat vergeleken. Ik denk dat de temperatuurmeter met de ernstige vorst het gewoon even moeilijk heeft gehad.
Het lijkt nu namelijk goed te gaan. Temperatuurmeter heeft nu acceptabele afwijkingen tegenover tankstations en andere auto's (waaronder die van mijn kennis)
Afwijking is soms +1 of -1. Dit is voor mij zeer acceptabel.
Wel vreemd dat hij met die ernstige kou meer afwijking heeft gehad. Ik ben benieuwd wat hij in de zomer zal doen met hogere temperaturen.
 

kcj

Actief lid
als de auto niet bij een warmtebron of in de zon staat (in de zomer), is de temperatuur bij het instappen 's morgens vroeg gewoon betrouwbaar. Overigens de plaats van de display bij bijvoorbeeld een tankstation zegt niets over de plaats van de meting,
Klopt : deze morgend is de temperatuurmeter (-10,5 °C) niet veranderd tussen starten en enkele kilometers verder.
Ivm de temperatuurmeting aan zo'n paal van een tankstation : ik weet inderdaad niet wààr die temperatuursensor / meter zit. Maar om dat nog allemaal in deze zin bij te zetten :
Die meter hangt wel zo'n 4 of 5 meter boven de grond, in de namiddagzon : zou daar het verschil zitten ?
dat zou te veel uitweiden zijn.
En nu staat het er toch, wegens jouw opmerkzaamheid. :)
 
Bovenaan Onderaan