Buitenverlichting Fabia Combi

Status
Niet open voor verdere reacties.

AGTon

Forumguru
Goedenmorgen alle,

Misschien is dit al eens vaker voorbij gekomen, maar ik kon het niet vinden.

Het valt mij op dat bij mijn fabia combi 03, constant de lampjes stuk gaan. Is het niet grootlicht, dan wel remlicht, dan wel achterlicht.

Op zich geen probleem want een lampje is zo verwisseld, maar hebben meer mensen hier ervaring mee?

purk

Senior Member
ja dat komt door een te hoge boordspanning ( spanning van de dynamo ) deze is vaak iets van 14.5 volt en daar kunnen de lampen niet tegen.

Fabia

† In Memoriam
Absoluut, mijn koplampen gaan gemiddeld 9 maanden mee en dan is er weer eentje stuk.

AGTon

Forumguru
ok, maar niks aan te doen en niet al te dure lampen kopen, of valt hier iets aan te doen??

Tallguy

Forumguru
ok, maar niks aan te doen en niet al te dure lampen kopen, of valt hier iets aan te doen??
Je zou(?) kunnen overwegen een after market xenon koplampenset in te bouwen. Dingen haal je uit Hong Kong voor een aantal tientjes (ff zoeken op xenon, dan vind je wel een topic of *tig hierover :) )

Niet dat het helpt tegen kapotte knipperlichten en achterlichten, maar het is iets

EdK

Forumguru
Het zou eens goed kunnen wezen dat het de spanningsregelaar is !!
Deze zit als goed is tussen de dynamo en de Accu !!
De dynamo kan spanningen genereren van wel 19Volt en dit is niet goed voor een accu dus zet men er een spanningsregelaar tussen die de spanning terugtuned naar de spanning van plus minus 12 Volt
Dus de dealer de spanning van dynamo laten meten en op de accupolen met draaiende motor en dan kun je vlug zien of het probleem daar zit !!

joergarms

Senior Member
Ik meen dat de dynamo zelfs een laadspanning heeft van 14.4 volt.
Aangezien de meeste lampjes maar op de 12 volt berekent zijn, zal de levensduur best wat korter worden.
Maar wat Kensei al schreef, koop een xenonsetje, ik heb dat ook gedaan, meerdere voordelen, namelijk; een enorme bak licht, leuke (nog) exclusieve uitstraling, waarschijnlijk minder kapotte lampen, meer veiligheid.

neoproject

Actief lid
Ik dacht dat je geen after-maket xenon-lampen mag installeren zonder dat je daar koplampsproeiers bij installeert (tenminste in België). Weet iemand daar meer over? BTW mijn lamp is deze week stuk gegaan, auto is 11 maanden oud. Hopelijk gaan ze nu niet kapot gaan met de regelmaat van de klok.

cvegreen

Forumguru
Ik dacht dat je geen after-maket xenon-lampen mag installeren zonder dat je daar koplampsproeiers bij installeert (tenminste in België). Weet iemand daar meer over? BTW mijn lamp is deze week stuk gegaan, auto is 11 maanden oud. Hopelijk gaan ze nu niet kapot gaan met de regelmaat van de klok.

Ik heb een goeie maand geleden hier de topic budget xenon gevolgd en daar is het ergens geschreven dat je in belgie geen xenon mag hebben zonder koplampsproeiers . Ik woon ook in belgie en ik zie bitter weinig wagens met xenon rijden. Ik vind het ook super mooi staan , maar ga er niet aan verbouwen om maar xenon te kunnen hebben.

Tallguy

Forumguru
:ot: om te voorkomen dat dit draadje (door mijn toedoen o.a :tongue:) gaat uitmonden in een Xenon topic...er zijn al topics hier op het forum over xenon. Duik dan aub eerst in die materie :xyxthumbs:
En ja...xenon mag in NL bij auto's die voor(!) 01-01-2007 op kenteken zijn gezet. Daarna moet je je idd aan al die eisen houden.

Terug ONTOPIC:
Als je keer op keer een lamp 'opblaast' zou ik toch een keer de dealer de spannig laten controleren van je bedrading bij de lampen en ook gewoon aangeven dat je hard op weg bent Philips/Osram of wie dan ook te sponseren door 4x per jaar een nwe lamp te kopen.
Of ze er wat aan kunnen doen is vraag twee.

joergarms

Senior Member
Het is geloof ik algemeen bekend dat veel auto's uit de vag groep last hebben van de regelmatig stukgaande lampen door de hoge boordspanning. Die spanning is hoger omdat dan de werking van de bepaalde onderdelen beter zou zijn??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan