Businessline of niet?

Misschien een domme vraag: zijn de businessline aanbiedingen nou uitsluitend voor zakelijke en lease rijders? Ofwel je moet bij de KvK ingeschreven staan oid?

Dwz een particulier kan deze uitvoeringen niet bestellen? Lijkt me tamelijk sterk maar ik vind het niet erg duidelijk en de rare dingen zijn de wereld nog niet uit...

Wasmachineman

Forumguru
Domme vragen (want je kunt niet alles weten) bestaan niet. Wel domme antwoorden (als je het antwoord niet weet zeg dat dan).
Als particulier mag je ook de businessline bestellen. Maar als je iets inruilt wordt je inruilprijs lager omdat er bijna geen marge zit op een businessline. Deze marge gooien ze vaak op de inruilwaarde van je in te leveren auto!
Bij Peugeot bijvoorbeeld mag je niet de leaseuitvoering kopen die de leaserijder daar wel kan bestellen. Zegt een Peug dealer tegen mij toen ik de 508 zag laatst.

Michel

Forumguru
Bij mijn weten kan je de Businessline uitvoering ook als particulier bestellen. Je moet echter wel in je achterhoofd houden dat deze eigenlijk meer voor de leasemarkt is bedoeld, waarbij er extra opties worden geboden voor een minimale meerprijs. De marge voor de dealer is dus kleiner.
In de leasemarkt heeft de dealer geen rekening te houden met de prijs van een eventuele inruiler. Als je als particulier een Businessline uitvoering zou bestellen, zou het dus kunnen dat je minder geld terugkrijgt voor de auto die je hebt in te ruilen, want hij verdient relatief weinig op de verkoop van een Businessline uitvoering. Onder de streep zou die Businessline uitvoering dan toch niet zo goedkoop meer blijken te zijn.

RPAR

Nieuw lid
Het antwoord is simpel, je kunt als particulier gewoon een BL kopen, en zoals al gezegd krijg je door de mindere marge minder terug voor je eigen auto.
Maar als je de meer optie graag wilt hebben is de BL de betere koop.
Het marge verschil ligt ergens rond de 1000 euro (is mijn ervaring, rijdt op dit moment al bijna 2 jaar in een O2 1.4 tsi combi ambition BL).

Neptukker

Forumguru
Ik heb zelf een OII Elegance Businessline Combi in 2009 particulier gekocht (nieuw, facelift model), dus het kan zeker. Ik wou graag xenon verlichting, grote velgen (toen nog 17") en een multifunctioneel stuurwiel. Los waren deze opties bovenop een "standaard" elegance net zo duur als de BL uitvoering. De BL had dar bovenop nog meer te bieden door o.a. een Columbus navigatiesysteem/radio en premium bloetooth telefoon set. De dealer wou me blijkbaar graag een auto verkopen (2009 was ook een heel slap jaar voor de autobranche) omdat de inruilprijs voor mijn 7 jaar oude Seat Toledo op gelijkwaardig niveau lag met dealers van andere merken zonder dat er sprake was van een BL uitvoering. Daarbij moet ik aantekenen dat het om de bedragen ging na de onderhandelingen, dus niet het openingsbod van de dealers. 22 maand en 35k verder nog steeds erg blij met de keuze voor deze auto/uitvoering.

Taafje

Nieuw lid
Ik had ook geen probleem om particulier een BL te bestellen. Dealer marge is ongeveer de helft van een normale. Ik wilde Xenon verlichting en nog een paar opties waardoor voor mij de Elegance BL al snel voordeliger uitpakte. Ik had daarentegen ook niets in te ruilen dus had daarmee geen problemen....

Bovenaan Onderaan