Campus Genk ontwikkeld nieuwe batterijen EV's

JeSko

Forumguru
In Genk zijn ze bezig met een nieuw soort batterij technologie die ervoor zorgt dat het rijbereik verdubbelt, het laden sneller gaat, en de batterij langer meegaat.

Veelbelovend: Belgisch onderzoekscentrum ontwikkelt nieuw type batterij waarmee elektrische auto’s tot meer dan de helft (!) verder kunnen rijden

 

leon-cupra

Forumguru
eigenlijk allemaal niet nodig dat de range vergroot. Zorgt dat er op elke hoek een laadstation is, zorg dat de laadsnelheid verhoogt zodat je op 5-10min volgeladen bent, zorg dat de productie van de batterij een stuk milieuvriendelijker is en je hebt de grootste nadelen van een EV weg gewerkt.

Je moet geen 1000km kunnen rijden met een EV. Dat doe je zelfs niet in 1 keer met een ICE. Zorg dat een batterij 450km kan en je dekt 99.9% van je ritten.
 

Tees

Donateur
Dat moet je andersom zien @leon-cupra: een batterij die de dubbele capaciteit heeft (per volume of gewichtseenheid), kan dus de helft kleiner/lichter zijn bij dezelfde range. En dát zet zoden aan de dijk!

Overigens ben ik altijd licht sceptisch met dit soort nieuws, maar imec is wel een serieus onderzoekinstituut, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Een universiteit (zelfs een hoog aangeschreven als de TU Delft) zit toch een stukje verder van de markt dan iets als imec, en dan blijkt een vinding toch vaak te steken in de pilotfase omdat er met bepaalde belangrijke dingen voor opschaling geen rekening gehouden is.
 

EdK

Forumguru
Zorgt dat er op elke hoek een laadstation is, zorg dat de laadsnelheid verhoogt zodat je op 5-10min volgeladen bent,
Tsja en daar zit nu juist het probleem
De infra is hier totaal niet op berekend !!
Zoals al vaker gezegd, wij leveren en plaatsen laadpalen en wij worden beperkt door de stroomleveranciers
Als wij één paal met 2x 11KW plaatsen dan kan dit vaak nog wel.
Zodra het er meer worden dan moeten wij de laadcapaciteit terug tunen omdat de stroomleveranciers het NIET kunnen leveren !!
En dat is in NL maar dat geld ook voor B en meerdere landen.

En die infra is echt niet in 10 jaar op peil !! Dit gaat zeker langer duren !
Ook omdat vele woningen hier in NL naar full electric gaan en bungalowparken die wij maken , ook die gaan alle naar full electric.

20 a 30 jaar terug was een camping aansluiting of jachthaven aansluiting afgezekerd op 6 of 10A
Heden ten dagen is dit al 16A , en op jachthavens plaatsen wij ook steeds meer stroompalen met 400V aansluitingen die van 3x16A tot 3x63A oplopen....
Dus tsja we hebben zeker nog de eerste jaren een probleem .........
 

leon-cupra

Forumguru
@Tees , dat men batterijen ontwikkelt waar de range groter kan worden, absoluut niets tegen. Maar de auto-industrie kennende, zullen ze dan gewoon even grote batterijen aanbieden met een grotere range, terwijl de ecologische vooruitgang er hem net in zit om kleinere batterijen aan te bieden met dezelfde range als de oude batterijen. Dus daarin volg ik jou absoluut.

@EdK , je hebt er meer ervaring mee dan ik, maar als ik rond mij zie, vormt het net (in BE toch) niet zozeer het probleem. In Belgie is het net ook verouderd en spreekt men ook al 10 j van dat de stroom gaat uitvallen tijdens de winter (nog voor het EV-tijdperk), maar nog nooit 1 minuut zonder stroom gezeten. Overlaatst op de site van Picanol geweest, daar staan op z'n minst 30 laadpalen, op mijn madam haar werk hebben ze minimaal 30 palen gezet ... buren zitten nog steeds niet zonder stroom. Mijn broer plant voor Eandis (netbeheerder in Belgie) elke dag zware nieuwe aansluitingen in. Nieuwe industrieparken met grootverbruikers ... lukt allemaal. Dat een uitrol van laadcenters niet mogelijk is ... betwijfel dit. (maar is natuurlijk mijn mening op basis van wat ik hoor en zei, ben uiteraard geen expert)
 

EdK

Forumguru
Wij hebben 2 jaar terug ergens in boord nederland een bungalowpark gemaakt ( infra ) en de stroom leverancier heeft tot heden en kan ook nog niet vertellen wanneer de juiste aansluiting gemaakt.
Dus er is een ondermaatse voeding geleverd en de rest word momenteel nog steeds gevoed met een noodaggregaat van 600KVA.....

In amsterdam hebben voor elektrisch varen ( binnenstad zeer binnenkort verplicht ) een 10 jaar terug een steiger van enkele 100e meters aangelegd.
Heeft zijn eigen trafo en tsja zelfs die is eigenlijk ondermaats ! En hebben we het geluk dat alle wcd's via een app worden ingeschakeld.
En er draait op het platform dus een stuk software mee dat er voor zorgt dat hij kan zien en dus berekenen welke wcds gebruikt worden.
Wil er een boot dus laden en zit de boel op randje dan krijgt schipper melding dat wcd niet ingezet word ivm overbelasting.
Dus moet hij kijken op steiger bij zijn andere boten of er al 1 of 2 vol zijn en die uitzetten en dan kan hij pas de lege op lading zetten....

En ook hier zijn er nog wel enkele gebieden waar het voor nu nog kan en ruimte dus is, maar die word steeds schaarser .....
 

leon-cupra

Forumguru
tja @EdK, ik zie genoeg andere voorbeelden. Bij ons op het werk staan 3 eigen windmolen (al meer dan 10j), geen problemen. Vorig jaar meer dan 2000 zonnepanelen gelegd (is toch ook een belasting op het netwerk bij overschot), geen problemen .... Mijn broer keurt iedere dag een paar nieuwe installaties goed ... geen problemen. Wat er blijkbaar wel een probleem vormt zijn de nieuwe windmolenparken die men in de Noordzee gaat plaatsen. Om die stroom aan land te krijgen gaat men een heel nieuw netwerk leggen (helemaal dwars door West-Vlaanderen). Heel veel mensen zijn daar niet gelukkig mee.

Maar, zoals reeds gezegd, het is niet mijn vakgebied. Geef alleen maar mee wat ik hoor en zie. ;)
 
Bovenaan Onderaan