Canton systeem aanpassen vervangen

Karstieman

Forumguru
Ik heb zojuist een Octavia III RS van een paar jaar oud aangeschaft met het Canton soundsystem icm Columbus.
Nu wil ik de Subwoofer gaan vervangen, maar ik wil de functies van het Canton soundsystem via de Columbus graag behouden. Nu lees ik van alles over de werking van het Canton systeem, maar het wordt me niet duidelijk, vandaar mijn vraag.

- Is het waar dat de Canton versterker (die onder de stoel gemonteeerd is) het signaal van de Columbus (of Admundsen) digitaal aangeleverd krijgt?
- Is de versterker tevens DSP (dus regelt die de instellingen), of gebeurt dat door het DVD kastje in het dashboard?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen

Antera

Donateur
de versteker van het Canton krijgt idd zijn gegevens en alles digitaal aangeleverd en zit er zover ik weet geen mogelijkheid deze met een externe andere radio aan te sturen. de DSP zal daar vermoedelijk ook wel in geregeld worden.

Bakkertje

Forumguru
Uiteindelijk zit er een luidspreker in de kofferbak, het signaal dat die krijgt kun je aanleveren aan een versterker met high level input. Daarmee kun je vervolgens een andere subwoofer aansturen.

Karstieman

Forumguru
@Bakkertje, Thanks, het nadeel van het high-level subwoofer signaal aftappen is dat je nergens een optie hebt om de crossover frequentie tussen speakers en sub te regelen. (wel van de sub als deze die optie heeft, maar niet van de speakers).

@Antera, weet jij of die digitale aanlevering gewoon via een optische kabel (toslink oid) gaat? Er zijn namelijk ook versterkers die dat als input accepteren en dat zou dan helemaal toppie zijn.

Bakkertje

Forumguru
Als je het luidsprekersignaal van de sub pakt kun je toch gewoon alles nog via de columbus regelen? (zoals je dat nu ook doet)
Het enige wat je dan doet is het signaal in een andere versterker gebruiken voor extra versterking

Ik heb nog een set te koop staan hier op het forum met Audison versterker (met high level input), subwoofer (met Vifa unit), en de hele kabel spullenboel en nog een mtx Thunder versterker..
Samen goed voor 126 dB aan druk in de auto :deuk:
upload_2018-3-15_15-40-4.jpeg

Karstieman

Forumguru
In de Columbus kan je geen crossover instellen, alleen fader, balance en bass-mid-treble.
Als jij weet hoe ik Xover in kan stellen in de Columbus, dan ben ik radend benieuwd (en enthousiast) :-)

Bovenaan Onderaan