Capaciteit airco ondermaats, of?

Skoda79

Senior Member
Ik merk nu met de wat warmere dagen dat de airco, naar mijn mening, moeite heeft om het een beetje koel te krijgen in de auto (O3, combi). Ik moet dan de (handmatige) airco op zo'n beetje de koudste stand zetten en de fan op stand 4 om het een beetje koel te krijgen (koel, niet eens koud).

Dat lijkt mij erg ondermaats (bij mijn vorige auto's hoefde dat iig niet zo), maar heb geen idee of dat dat standaard is of dat ik een slecht functionerende airco heb. Wat zijn jullie ervaringen daar in?
 

Spierings

Forumguru
Zet de uitstroom maar eens op de ventilatieroosters, waarschijnlijk heb jij hem op de voorruit staan..
 

glasfluss

Donateur
Hallo Skoda 79,

welke uitvoering heb jij van de OIII? Ik zelf heb de indruk (niet bewezen door metingen of feiten) dat in de Greenline de airco ook bijdraagt aan de pogingen om brandstof te besparen en derhalve minder hard koelt dan bij de voorgangers die ik had (allemaal 2.0 TDI Greentech of normaal).
Ook de airco kent een ECO stand als ik mij goed herinner, mits jij Drive mode selection hebt.
Tot nu toe was dat geen probleem, maar wie weet wordt het eens echt zomer...
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Bij mij (geen green-ding) koelt hij prima. Stand automatisch, t° instellen, blaast veel koude lucht tot hij in de buurt komt van de gewenste t°. Absoluut geen problem, zeker net zo goed als mijn vorige A6 of BMW 5-serie .... ik ga niet meer verlangen, toch?
Bij start-stop gestopte motor gaat de fan iets minder hard. Normaal, vind ik.
 

edero

Forumguru
TS heeft geen automatische airco, dus op z'n koudst is vlgs mij uiterst blauw en hoogste fanstand, en dan de roosters kiezen.
Ik heb zelf de climatronic en deze zou op hele warme en zonnige dagen wel iets kouder mogen, maar voldoet tot nu toe prima.
 

Skoda79

Senior Member
TS heeft geen automatische airco, dus op z'n koudst is vlgs mij uiterst blauw en hoogste fanstand, en dan de roosters kiezen.
.

Juist dat dus, simpele draaiknoppen hier. Ook geen Greenline trouwens, maar een 1.6 tdi Greentech.

Ik denk dat ik maar eens langs de dealer ga om het systeem op druk te laten testen/zetten, heb al eens eerder gehad dat een nieuw geleverde auto niet goed op druk stond en als ik het zo lees zou de capaciteit goed moeten zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Je kunt bij de handmatig bediende airco de recirculatie aanzetten om de temperatuur in het interieur lager te krijgen.
De te overbruggen of te koelen temperatuur wordt steeds kleiner en lager.

Dus ipv buitenlucht van 26°C proberen te koelen naar zo koud mogelijk, wordt de lucht die uit de cabine komt (van zeg 22°C) terug verder gekoeld....
 

Skoda79

Senior Member
Dat is ook wel een goede ja, nog niet geprobeerd. Enige nadeel is dan dat je geen frisse lucht naar binnen krijgt.
 

EdK

Forumguru
Enige nadeel is dan dat je geen frisse lucht naar binnen krijgt.
Je begint met recirculatie als je wegrijd en zodra het al een stuk aangenamer word dan zet je hem weer van recirculatie af en laat je hem weer frisse lucht koelen.

TIP: dit zelfde principe werkt ook in de winter met verwarmen...
 

Renzo4000

Forumguru
Ik vind de koel capaciteit van de airco (automatische variant) van mijn 1.6tdi greenline ook vies tegenvallen. Hij heeft recentelijk zijn 1e grote beurt gehad (30.000) dus ik ga er vanuit dat dit allemaal gecontroleerd is. Ik had enige tijd terug een VW jetta hybrid mee en die liet nog net niet de ijspegels aan je neus vriezen. Mis ik ergens nog instellingen oid die ik zou kunnen checken? Als je je hand dicht bij de roosters houdt dan voelt het wel koud aan maar het lijkt inderdaad alsof de airco niet krachtig genoeg is voor de octavia. I

k hoef niet perse mezelf op de noordpool te bevinden maar soms is het wel even lekker om maximaal (snel) de auto af te koelen.
 

DannyG

Forumguru
Ook ik heb soms bedenkingen bij het koelvermogen van de airco (automatische in een 1.2 TSI Combi). Als je de luchtroosters op je gezicht richt, dan merk je wel dat het koudere lucht is dan dat de compressor van de airco af staat. Maar om de lucht in de wagen af te koelen, komt ie blijkbaar te kort. Voorlopig is dat nog niet erg, maar ik vraag me af of hij bij buitentemperaturen van boven de 30°C een aangenaam binnenklimaat kan bereiken.

:pieker: Het is wel zo dat je de ECO stand niet moet gebruiken om af te koelen. In die stand wordt de compressor namelijk niet gebruikt en wordt er ook niet actief gekoeld, enkel harder geblazen.

Enfin, zoals het er nu naar uitziet (regen en koudere temperaturen), is het voorlopig geen probleem :koffie:.

Groetjes,

D
 

turboturbo

Forumguru
heeft recentelijk zijn 1e grote beurt gehad (30.000) dus ik ga er vanuit dat dit allemaal gecontroleerd is.
Airco wordt niet gecontroleerd tijdens beurt / APK tenzij je erom vraagt. En dan krijg je (al dan niet gratis) een 'airco check' waarbij onder andere een temperatuur voelertje in de uitstroom roosters word gehangen om te meten 'of 'ie koud wordt'.

Airco is typisch zo'n ding waarvan veel mensen denken: zolang ie het doet, niks aan doen.

Uiteraard kan een oplettende monteur wel een opmerking maken over de airco, zo heb ik ooit gehad dat tijdens een reguliere onderhoudsbeurt de monteur opmerkte dat de condensor zeer waarschijnlijk lek was (hij was nat in één hoek) en dat bleek bij controle met UV licht bij de airco boer naderhand idd het geval.
 

Nickname

Nieuw lid
Bij mij geen enkel probleem, zelfs eigenlijk het omgekeerde. Ik zet de climatronic op 23° anders wordt het te koud.
(verschil met buitenlucht te groot). Moest ik van u zijn zeker de druk eens laten nakijken. In mijn Fabia 1 werkte de handmatige airco na 8 jaar nog uitstekend.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Bij mij zat af fabriek te weinig koudemiddel in het systeem, na 5 maanden de pomp defect. Netjes opgelost door de dealer voor garantie. (zo, n pomp kost iets van rondom € 800,00 zonder monteren)
 

Joske

Forumguru
Wat ik wel gedaan heb na aanschaf van mijn bolide is via het A/C menu (op de knop SETUP duwen die op de middenste knop zit) de ventilatie op MIDDEL gezet ipv op LAAG. Ik ergerde mij na aanschaf ook over het feit dat het zo een groot verschil met mijn O2 was in koelen.

En koelen bij buitentemperaturen van >30°C is echt nog geen probleem geweest in tussentijd.

 

DannyG

Forumguru
Wat ik wel gedaan heb na aanschaf van mijn bolide is via het A/C menu (op de knop SETUP duwen die op de middenste knop zit) de ventilatie op MIDDEL gezet ipv op LAAG. Ik ergerde mij na aanschaf ook over het feit dat het zo een groot verschil met mijn O2 was in koelen.

En koelen bij buitentemperaturen van >30°C is echt nog geen probleem geweest in tussentijd.



Dàt ga ik eens nakijken want waarschijnlijk zit daar het verschil in. :thumbsup:
 

hemi24

Forumguru
en anders zet je hem op "hoog", als "middel" niet voldoet

maar volgens mij heeft de topic-starter deze mogelijkheid niet als deze een wagen heeft met handbediende airco...
 
Bovenaan Onderaan