Car Radio + 8 Speakers installeren Fabia II?

TomR

Lid
Beste mensen van het Skoda Forum,

Hier ben ik weer voor wat info :).

Na lang zoeken op Google etc heb ik hier raar genoeg niks over kunnen vinden.. Als ik met m'n neus heb gegeken, excuses daarvoor.

Ik heb een Skoda Fabia II met bij geleverd een Radio Blues + standaard 8 speakers, dus bedrading etc ligt er al.

Nu vind ik het geluid wel ok, maar ik wil beter geluid. Ben dus nu een beetje aan het orienteren.

Ik heb al eens in een Skoda Fabia I die ik vroeger had uit 2001 een geheel complete audio installatie ingebouwd, bedrading en al, maar door mijn gebrek aan ervaring toen heb ik spijtig genoeg toch dingen moeten uitvinden, met als gevolg kleine schade.

Nu wil ik dit met mijn gloednieuwe Fabia II niet riskeren, maar ik wil het wel zelf in bouwen (om montage kosten te besparen).

Is er ergens informatie te vinden over het inbouwen van de speakers? Radio moet volgens mij wel gewoon lukken, maar info daarover zou ook fijn zijn. (qua weghalen van de nodige dingen om bij de huidige speakers te komen, en dezen te vervangen)

Alvast bedankt voor de hulp!

Lijstje van dingen die ik wil gebruiken (hulp bij dit lijstje is ook zeker welkom en gewaardeerd :) ):
Radio: Pioneer DEH-8400BT
Speakers: 8x Pioneers

(ik denk geen subfwoofer of versterker, not sure yet)

Bakkertje

Forumguru
Voor de luidsprekers zul je de deurpanelen moeten verwijderen om erbij te komen. Persoonlijk zou ik eerst bij de radio beginnen, dan kijken wat je ervan vind (ik gok dat dat al een hele verbetering zal zijn). Daarna kun je altijd nog de luidsprekers doen.

TomR

Lid
Sorry voor de misschien domme vraag, maar wat houden de deurpanelen precies in? Waar denk ik dan aan? Ah de luidsprekers die er al in zitten zijn al best goed dus? Ligt dus aan de radio dat de kwaliteit niet super is?

Denk je trouwens ook dat die Pioneer radio goed is? Of kan ik beter naar iets anders kijken?

Daarnaast vind ik die 2 usb porten erachter super handig, maar is het gemakkelijk om dit naar het dashboard kastje te leiden?

Dank!

Bakkertje

Forumguru
Nee hoor is geen domme vraag, het deurpaneel is de complete plaat die tegen de binnenkant van je deur gemonteerd is. Om die te verwijderen moet je alle delen demonteren (duergreep, schakelaars e.d.) aan de onder en zijkant zitten een aantal schroeven, die moeten eruit en dan kan het paneel los gehaald worden. Hier kun je waarschijnlijk wel een how to voor vinden als je gaat google-en.

In mijn mening zit de oorzaak van het gemiddelde geluid voornamelijk in de standaard radio's. Dus daar zou ik mee beginnen om die te vervangen. Ik heb in m'n O2 een JVC gehad nadat m'n COlumbus gestolen was en het geluid werd daarmee stukken beter!

Welk toestel je wilt, is helemaal aan jezelf. USB (of SD) en bluetooth zouden mijn belangrijkste vereisten zijn. De JVC had een uitgebreide toonregeleing waarmee ik het naar mijn smaak in kon regelen, dat zou dan ook op m'n wensenlijst staan. Ik heb zelf altijd een voorkeur gehad voor Kenwood, maar zo zijn er ook mensen die een JVC, Sony, Pioneer of Alpine prefereren. Da's simpel een kwestie van wat vind je mooi en past binnen het budget. Hoe dan ook al die toestellen zijn per definitie beter dan de standaard.. ;)

Antera

Donateur
bij alleen het plaatsen van een goede radio gaat het geluid al veel beter worden en dan heb je nog niks gedaan. Pioneer is zo ie zo al mijn merk radio en heb die bij mij RS getest en dat is echt een wereld van verschil. Als je dan ook nog even de USB poorten naar voren brengt als het nodig is maar dat is dan alleen bij de huidige radio. Is goed te doen me wat creativiteit.

hier heb je in ieder geval de handleidingen om de deurpanelen te verwijderen en bij de speakers te kunnen mocht je deze willen verzwaren.

Bekijk bijlage bekleding achterportier fabia 2 .pdf
Bekijk bijlage raamhendel demonteren fabia 2.pdf
Bekijk bijlage Voorportier bekleding Fabia 2 .pdf

TomR

Lid
@Bakkertje: Nice! Ja ik heb ooit dus in die Fabia I van me Pioneer speakers ingebouwd en vond het geluid heerlijk warm, hou ik wel van.

@Antera: Ah top! Naar die zocht ik dus! Gelijk gedownload. Ik ga in ieder geval het eerst even met een nieuwe radio proberen wanneer ik weer 200 euro te verspillen heb :) (of is het ook een idee om voor een lagere prijs te gaan? omdat het qua geluidskwaliteit niet veel verschilt? Of is die Pioneer DEH-8400BT van 200 euro gewoon veel beter qua geluid ook?)

En ja ik wil eigenlijk beide USB poorten naar voren brengen, alleen hoe doe ik dat dan? Moet dan de hele dashboard eruit? (ik ben wel handig hoor, maar beetje onervaren :D.

TomR

Lid
Sorry voor de double post, maar ik had hierboven nog wat vragen open staan.. Misschien dat iemand hier informatie over heeft?

1. USB poorten zitten achterin bij de Pioneer DEH-8400BT, ik wil deze beiden (2x) naar voren brengen, ik vroeg me af of dit gemakkelijk is.. Iemand advies over?

2. Ik heb net gebeld met Skoda S-Point Amsterdam Zuidoost en een montage frame voor 1DIN radios kost 50 euro! Klinkt erg duur, of niet?

3. Naast het montage frame, is er nog iets anders dat ik nodig heb? Een Skoda/VW -> Universeel converter?

Bedankt!

Ridley

Forumguru
Heb zelf een facelift en twee pre facelifts gereden en dashboard is niet anders! :xyxthumbs:

TomR

Lid
Maar waarom is de constructie tussen mijn foto en die van superskoda zo anders? Ik heb een 2DIN ruimte, en bij superskoda is het 1DIN

TomR

Lid
Ah nice.. Dank! Ja ik heb dus de nieuwe radio besteld, krijg hem als het goed is morgen binnen.. Heb dus morgen dat Frame nodig. Ben nog ff op zoek naar winkels waar ik het op kan halen. Liefst zo dicht mogelijk bij Amsterdam

Edit: Ik zie dus ook dat ik een Can-Bus naar ISO converter nodig heb.

Bovenaan Onderaan