Carterdruk te hoog??

Robertbez

Nieuw lid
Hallo,

Mijn Fabia gaf laatst een piep en mijn olie lampje ging branden. Natuurlijk gelijk olie na gekeken maar er zat voldoende in. Ook was het level vol na al 30 km gereden te hebben. Dat vond ik vreemd want na even rijden zou de peilstok niet zo veel olie peilen lijkt mij. Ik merkte wel dat er iets van slush aan de olievuldop zat (niet erin overigens). Ik rij normaal maar 10 km per dag en in het weekend soms 30 of meer. Terwijl ik alles staat te bekijken valt opeens op dat mijn bij mijn peilstok heel veel olie zit in het kapje. daarna is al snel te zien dat alles onder de olie zit. ik realiseerde mij dat de peilstok ook los zat en niet goed in de houder. Met wat navraag kwam ik er achter dat het waarschijnlijk mijn carter druk is die de peilstok eruit heeft geduwd en ook de olie eruit heeft geperst via die kant. Volgens de beste stuurlui aan de wal moest ik op zoek gaan naar het carterontluchtingsventiel en die schoonmaken. Leuk hoor maar waar zit dat ding en is dat echt wel de oplossing voor het probleem.

ik heb al veel gezocht en beredeneerd wat wat is maar geen idee waar die ontluchting zit en als het een slang is die bij de olievuldop zit dan is dat niet het probleem omdat die schoon is. En blijft het probleem dat mijn olielampje blijft branden.

Wie heeft een idee wat het kan zijn? en wie weet waar die ontluchting kan zitten?

mvg
Robert
 

turboturbo

Forumguru
Heb je een 1.4 16V motor in de Fabia? Die zijn dacht ik in de winter wel gevoelig voor bevriezing van de carterventilatie icm slush vorming (teveel vocht in de olie)

Daar moest ik aan denken toen ik je verhaal las.
 

Robertbez

Nieuw lid
hallo, ja het is een 1,4. De slang was schoon. het maakt niets uit of die slang los of vast zit. olielampje blijft knipperen. Overigens als ik hem stationair laat draaien dan brand het lampje niet tot ik iets meer toeren maak dan gaat hij aan en niet meer uit. zou het ook een filter kunnen zijn van de oliepomp. ik zag een filmpje op youtube waarbij ze (weliswaar bij een ander type auto) een filter (ter grote van een viltstift) uit het carter haalden, deze zat naast de oliepomp.
inmiddels ben ik ook op zoek naar een werkplaatshandboek van de fabia. Dat zou misschien ook wel handig kunnen zijn. Zag hem bij bol al staan.
 

turboturbo

Forumguru
Geen sorry nodig! :bloemen:
We zijn er bijna qua identificatie van je wagen :)

6Y5 slaat op het model type. Gezien het bouwjaar 2005 is, zal het zeker weten een 16 klepper zijn (de 1.4mpi 8 klepper verdween in 2003 van het toneel) waarvan er dacht ik een 75 (en later 80) pk variant van is en één met 101pk.

(Dan heb je ter volledigheid onderling nog verschillende soorten motoren, per type motor. Die zijn te herkennen aan de zgn motorcode. Staat op de sticker voorin in het boekje en onder de kofferbak bekleding links)

:geek:

Voor je vraag in dit topic mogelijk niet relevant, maar vast nog wel een keer in de toekomst heb je er ooit vast iets aan :)
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst een uitleg waarom eerst aan de carterontluchting gedacht wordt: als die dicht zit, dan betekent dat, dat de overdruk niet weg kan, en wordt er op het makkelijkste punt (de peilstuk) de druk eruit geperst, en dan waarschijnlijk ook de olie omdat dat punt er niet op berekend is.

Ander punt: werkt je oliepomp wel: als er olie uit is geperst, en je oliepeil staat vrijwel direct op max peil binnen enkele minuten nadat je de motor uit hebt gezet, dan is er iets vreemds aan de hand, en mijn idee is, dat je oliepomp dan wel eens niet of nauwelijks kan werken. Dat kan aan de oliepomp zelf liggen, maar het kan ook zijn dat ie de olie niet goed kan aanzuigen, doordat bijvoorbeeld een oliezeef in het carter grotendeels verstopt zit met vuil.
 

Robertbez

Nieuw lid
Bedankt allen. uiteindelijk toch meer naar garage gegaan (op straat sleutelen is toch niet fijn). blijkt een sensor geweest te zijn en vervuild filter.
 
Bovenaan Onderaan