Carterontluchting Fabia controleren

E

Ex-lid 9621

Beste Heren,

Graag zou ik willen weten hoe ik het beste de werking van de carterontluchting van mijn Fabia 1 Benzine 1.4mpi uit 2001 (AQW) kan controleren.
Er is op dit moment niets mis met mijn auto, geen sludge of dergelijke en ik rij maandelijks 120KM in een keer, maar toch vraag ik mij af of het volgende in orde is:

* Als ik tijdens het lopen van de motor de oliedop eraf draai, dan blijft hij gewoon normaal lopen
* Er is wat overdruk voelbaar boven opening van de oliedop.

Klopt het dat de je de oliedop alleen kan vastzetten aan die plastic afdekkap i.p.v aan de kleppendeksel? En welke slang(en) en onderdelen moet ik controleren op verstopping?

Helaas kan ik hier niets over vinden in mijn Skoda Vraagbaak.

Maarten

Forumguru
Welkom hier Tux!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!

Monteurtje

Forumguru
Als je geluk hebt dan zit aan de onderkant van de afdekkap een dop. Deze kun je eruit halen en dan in de vulopening drukken. Dan hoef je de afdekplaat er niet op te zetten. Bij somminge ontbreekt die omdat die is kwijt geraakt. Maar misschien heb je geluk.

polf

Senior Member
Beste Tux,

Moeders hier heeft al 11 jaar een AQW brommer in het vooronder en alles wat jij beschrijft is normaal. De olie dop zit inderdaad alleen vast aan de plasic kap en niet aan de kleppen deksel, en als je de olie dop eraf haalt blaast die een beetje. Volgens mij is de slang van de ontluchting die je ziet zitten als je de plastic kap bovenop eraf haalt direct naast je olie dop vul gat. Maar volgens mij niks aan de hand en lekker blijven tuffen.

grt Polf

E

Ex-lid 9621

Beste,

Bedankt voor de hulp. Ik was het topic helemaal vergeten door carterventilatie problemen met mijn andere auto (een Atos).

Ik heb het even verder onderzocht en het lijkt allemaal in orde te zijn. Alhoewel de beste oplossing is om er voor te zorgen dat die grote kunstof afdekkap goed sluit op de carter. De ringen op deze afdekkap willen wel eens verteren door de carterdampen/warmte/ouderdom en geven de kunstof kap teveel speling waardoor deze kan gaan trillen op de vulopening.

Het enige voordeel van deze "losse" kap op het kleppendeksel is dat bij een verstopte carteronluchting de druk via de dop kan ontsnappen zonder het kleppendeksel kapot te blazen of je luchtfilter/inlaat etc. te vervuilen.

Bovenaan Onderaan