CDO's Kodiaq '19 2.0TSI 4x4 Soleil

CDO

Forumguru
Al een poos op het forum maar eigenlijk nog geen plaatje bij het praatje.

April 23 de Passat Variant 2.0 TDI ingeruild op een Kodiaq uit 2019 met nog maar 25k originele kilometers op de teller.
Ik was specifiek opzoek naar of een Passat Variant of een Tiguan met een 2.0 TSI. Na flink wat bezoekjes aan dealers en een aantal proefritten o.a.in een Passat 2.0 TSI begon ik toch te twijfel. 7 jaar met veel plezier en eigenlijk zonder problemen in mijn Passat gereden van 0 tot 220k. Op een lekkage van het panodak ( verstopte afvoer) probleemloos. Fijne reisauto, veel trekgewicht en zuinig ook bij hogere snelheden in Dld. Veel lange trips mee gemaakt maar nog een keer 7 tot 10 jaar in dezelfde auto.....

Maar ja wat dan, Tiguan wel mooi maar ik ben geen fan van de Tiguan met het R- line pakket. Wat is er dan aan alternatief? MB C en E klasse station bekeken ( veel te klein en te klein op de achterbank), XC60 (fraai maar ook niet groot qua interieur), MB GLC ( wederhelft veto uitgesproken).
Hee, ik heb eigenlijk voor de Passat een erg fijne S2C gereden, zou een S3C wat zijn of een Kodiaq wellicht.
En zo de zoektocht aangevangen.
Uiteindelijk wordt de spoeling dun wanneer je specifiek een Kodiaq 2.0 gaat zoeken ( ongeveer 5% van het aanbod:D In april de Skodiaq opgehaald en inmiddels ongeveer 12k verder. Wat een fijne auto. Veel ruimte (lang, lange kinderen en aanhang), genoeg power ook met de sleurhut, compleet uitgevoerd met de opties die ik graag wil ( o.a. stoelverwarming voor en achter, standkachel, nappaleer, acc, led, koplampsproeiers etc etc).
Geen panodak en dat is aan de ene kant een gemis ( lichtinval vind ik het fijnste en de kiepstand in de zomer). Aan de andere kant meer hoofdruimte ( was in de Passat krap aan) en geen kans meer op lekkage want dat heb ik nu 2x meegemaakt en dat is niet fijn.
Na aankoop nog een paar kleine zaken geregeld zoals AB voor de standkachel en rubbermatten voor kofferbak en interieur voor de winterperiode. Nu alleen nog twijfel over aanpassen DSG7 want wat schakelt zo'n bak snel in een te hoge versnellingen naar mijn idee. Daar ben ik nog niet over uit. In ieder geval wacht ik nog even tot de garantietermijn voorbij is ( 5 jaar tot nov. 2024).

Oh ja, voor de geïnteresseerden de Soleil was een actiemodel voor de Duitse markt. De onze komt dan ook via een dealer in NL van een dealer in Dld ( 1e eigenaar en enige eigenaar in Dld). Was voorzien van een uitgebreid pakket aan extra’s en kon verder niet voorzien worden van opties af fabriek. Ook maar verkrijgbaar in een paar kleuren dus als je je eigen auto wilde samenstellen was dit de niet handige keuze. Voor ons zit echter alles erop en eraan dus dikke prima!

IMG-20230410-WA0009.jpg

Bijlagen

• IMG-20230410-WA0006.jpg
    IMG-20230410-WA0006.jpg
    180,7 KB · Weergaven: 58
  • IMG-20230410-WA0002.jpg
    IMG-20230410-WA0002.jpg
    371 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Was de Soleil de Duitse variant van wat we in Nederland kennen als Limited Business Edition?

CDO

Forumguru
ik durf het niet te zeggen want ik heb onvoldoende kennis van de uitrustingsspecificaties van de Limited Business Edotions.

Dit zijn de Specs van de Soleil

Bij die van ons is dan ook het kruisje voor het Komfort & Design pakket nog gezet, en voor premium telefoon, grijs metallic lak en een elektrisch uitklapbare trekhaak.

Laatst bewerkt:

CDO

Forumguru
Ja klopt, er stonden er op moment van aankoop maar 2 bij een dealer te koop. Een in Zeeland in het zwart, en deze bij Century met een interessante kilometerslang. Proefrit gemaakt, goed gevoel erbij en een met inruil van mijn Passat uitgekomen op een bedrag wat ik in mijn hoofd had en gelijk rond gemaakt. Na bijna een jaar nog steeds zeer content mee.

• Leuk
Waarderingen: EdK

JeSko

Forumguru
De "gewone" Kodiaq met 2.0tsi is 190 pk. De VRS Kodiaq met 2.0tsi is 245 pk. De 280 pk variant is enkel geleverd in de Superb Combi 4x4. Vraag me dan af of dit allemaal hetzelfde blok is, maar met andere software, of eventueel een andere turbo.

LT83

Forumguru
190pk is een heel ander blok (andere compressie e.d.)., dit is zegmaar het polo GTI blok. De 245 en 280pk zijn qua blok grotendeels gelijk, echter heeft de 245pk de IS20 turbo (Golf GTI) en 280pk de IS38 turbo (Golf R)

CDO

Forumguru
inmiddels bijna een jaar in bezit en 15.000 km verder ( tik nu bijna de 40k aan). Verbruik ergens tussen de 1 op 10 en 1 op 15 afhankelijk van soort rit. In de stad is de fiets pakken een stuk voordeliger maar op de buitenweg is het prima te doen.

Uitermate tevreden, lekkere reisauto alhoewel de Passat Highline TDI bij hogere snelheden en zuiniger en iets stabieler op de veren was. Nu wat meer beweging in het onderstel maar als ik wil snel van de plek en nog uitermate vlot door de bocht (waarbij de 4x4 zijn bijdrage zal leveren). Waar de Passat dan zijn vermogen slecht kwijt kon op nat wegdek en wel eens wat ruimer de bocht om ging gaat deze als op rails.

Veel ruimte, goede zitpositie. Comfortabel, nooit geweten dat ik een Standkachel nodig had maar die wil ik nu echt niet meer missen.
Stoelverwarming achterin idem, achterpassagiers zijn er zeer over te spreken.

Waar ik moest en nog steeds aan moet wennen is de bediening van de acc, die vond ik vanaf het stuur in de VW veel beter te bedienen ( zonder te kijken ook en dat lukt nu niet altijd).

Navi en standaard geluidsysteem min of meer vergelijkbaar ( ben geen audiofiel). Spraakversterking welkome optie, moest er even aan wennen maar scheelt veel stemverheffing.

ACC en Lane assist vind ik bij deze auto soepel functioneren, systeem in Volvo vond ik ook fijn maar deze nog verfijnder. Tesla Lane assist vind ik wat hoekiger qua gedrag.

heb ik dan niks te miepen: jawel de elektrisch bediende trekhaak blijkt toch frequent deels handbediend te zijn :) ik moet hem dan een klein zetje geven en dan klapt hij netjes uit.

CDO

Forumguru
update: kilometerslang circa 41.600

Vandaag auto weggebracht voor longlife beurt. Auto moest eigenlijk alleen inspectie maar ik wilde perse ook nieuwe olie en filter er op. Officieel hoeft dat dan nog niet vervangen te worden maar ik voel me er prettiger bij. Dealer vroeg wel 2 x of ik het wel zeker wist :)

Daarnaast nieuwe remblokken voorzijde en een achterruitenwisser.
Zoals ik het kan zien in de historie zijn dit nu dan ook de eerste slijtdelen die vervangen moeten worden.

Ik ben er weer blij mee en kan er weer 2 jaar tegen.

SuperBeeb

Forumguru
Longlife olie is er speciaal voor gemaakt om 2 jaar mee te gaan. Is ook een stuk duurder. Dus eigenlijk zonde geld om nu al te vervangen.
Of gaat er nu gewone olie in?

CDO

Forumguru
Nee longlife olie en ja ik weet dat het duurder is. Maar een motor reviseren is ook duur en dan betaal ik liever wat vaker voor olie en een filter en ga ik na de garantie over op niet long live onderhoud en 1x per jaar

Bovenaan Onderaan