Centrale inkoop lease

nomad

Senior Member
Toch eens benieuwd...

Een aantal grote leasemaatschappijen bestellen hun auto's niet meer bij de dealer, maar bij PON. De dealer krijgt hiervoor in ruil een afleverbonus. Iemand een idee hoe hoog die bonussen zijn ? Ik lees net dat PON ook meeleest :-) Nou vertel maar eens. We spekken jullie genoeg tenslotte....
 

Han

Lid
Ik hoorde van de dealer dat het een paar honderd euro was. (vandaar dat ik bij meerdere dealers geen extra korting/ trekhaak oid kon krijgen). Maar dat kan ook (deels) een verkoopverhaal zijn geweest natuurlijk :)
 
Ik kon kiezen met mijn lease auto.
Of zelf de dealer kiezen, is dus wel wat duurder per maand, of ING de dealer laten kiezen.
Bij de laatste optie gaat er dus wat van de leaseprijs af doordat de inkoop dan lager ligt.
Onderhandelen met een dealer is er dan dus niet bij.

Mag je zelf de dealer kiezen, is dus eigenlijk een extratje van je baas, dan kun je wel onderhandelen.
Het ligt aan de uitvoering hoeveel er te onderhandelen is.
Ik heb mijn adiobediening op het stuur, kentekenplaten met opgelegde letters en een paar tientjes op de trekhaak eraf gekregen, en volgens mij mijn donkere achterramen voor nop :D.
Mijn baas heeft de rest van de extra opties gewoon contant betaald, chippen/carkit/radio.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat het dus afhankelijk van je baas/fleetmanager is, hoe vrijgevig is hij.
 

Han

Lid
Ik kon kiezen met mijn lease auto.
Of zelf de dealer kiezen, is dus wel wat duurder per maand, of ING de dealer laten kiezen.
Bij de laatste optie gaat er dus wat van de leaseprijs af doordat de inkoop dan lager ligt.
Onderhandelen met een dealer is er dan dus niet bij.

Mag je zelf de dealer kiezen, is dus eigenlijk een extratje van je baas, dan kun je wel onderhandelen.
Het ligt aan de uitvoering hoeveel er te onderhandelen is.
Ik heb mijn adiobediening op het stuur, kentekenplaten met opgelegde letters en een paar tientjes op de trekhaak eraf gekregen, en volgens mij mijn donkere achterramen voor nop :D.
Mijn baas heeft de rest van de extra opties gewoon contant betaald, chippen/carkit/radio.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat het dus afhankelijk van je baas/fleetmanager is, hoe vrijgevig is hij.
ach, het meeste wat je nu noemt zit toch al standaard op de Elegance Attr Business + luxe kentekenplaten zijn gratis :). Trekhaak had ik graag erbij gewild, maar dat lukte dus niet. Dealer kiezen heeft bij centrale inkoop niet zoveel zin, volgens mij mag je zelfs bij onderhoud uiteindelijk zelf bepalen waar je heen gaat.
 
Klopt dealer kiezen is dan geen optie.
Nu heb je het over mijn opties die nu standaard zijn.
Je geeft het zelf al aan, je wilt eigenlijk een trekhaak.
Als je zelf de dealer mag uitkiezen, en de dealer dus ook meer marge heeft, kun je de trekhaak er zeker wel bij onderhandelen hoor.
Nu kost ie je ruim € 700,00 als je hem wilt en dus laat je hem waarschijnlijk achterwege.

Onderhoud staat los van de aankoop.
Zoland het maar een erkende merk dealer is is het al lang goed voor de lease maatschappij (tenminste bij de meeste).
 

nomad

Senior Member
Het gaat mij erom dat de dealer je het gevoel geeft je graag als klant te willen houden. Nu weet ik wel dat het geen torenhoge marges zijn, maar die auto staat daar wel de komende 3 a 4 jaar voor onderhoud en reparaties. Dat lijkt me ook wel wat waard. Of de dealer moet niks om verkoopaantallen geven, maar dat lijkt me ook sterk. Daarnaast blijken de "gratis extra's" bij de verschillende dealers nogal te verschillen. Voor mij als berijder een makkelijke keuze dus. Alles wat ik niet uit eigen zak hoef te betalen is mooi meegenomen toch ?
 
Het beste is om een auto (nieuw) aan het einde van het jaar te kopen.
Dealers werken met quantumkorting, ze moeten nu eenmaal een quota halen om een bepaalde korting te krijgen.
Als ze nog net wat te kort komen voor een extra % korting op de hele inkoop zullen ze veel meer doen voor je dan wanneer je in januari komt en ze nog het hele jaar de tijd hebben om hun quota te halen.
 
Het lijkt vaak of je zelf mag kiezen. Ik dacht dat ook, maar wat je kiest is dan vaak de dealer waar de auto afgeleverd wordt.
Ik lease bij ING Car Lease, en had met de verkoper van Autolook in Baarn een gratis accessoire afgesproken. Dat ging dus niet door, want de auto wordt echt direct bij Pon besteld, en de verkoper heeft daar niets over te zeggen.
Het argument is dat ze al zo veel korting geven, maar dat verdienen ze ruim aan de belachelijke prijzen voor accessoires. Kijk maar eens naar de huisvesting van Pon!
Daarnaast gaat een leaeauto regelmatig voor onderhoud, en als je ziet wat er voor een monteur per uur wordt gevraagd, dat lijkt op z'n minst iemand op HBO-niveau!
Waarom nu via Pon? Reden die opgegeven wordt is dat leaserijders gaan shoppen: welke dealer geeft de meeste korting of gratis extra's. Een normale gang van zaken die een ondernemer zeker zou moeten snappen; ze willen zelf ook altijd zo veel mogelijk overhouden. En, dat doen ze hier dus ook:biggthumpdown:
 
Het lijkt vaak of je zelf mag kiezen. Ik dacht dat ook, maar wat je kiest is dan vaak de dealer waar de auto afgeleverd wordt.
Ik lease bij ING Car Lease, en had met de verkoper van Autolook in Baarn een gratis accessoire afgesproken. Dat ging dus niet door, want de auto wordt echt direct bij Pon besteld, en de verkoper heeft daar niets over te zeggen./quote]

Da's vreemd. Mijn Octavia wordt ook geleast bij ING Car Lease en die hebben de bestelopdracht (uiteindelijk, maar da's een ander verhaal) aan de dealer gegeven en niet rechtstreeks aan Pon.
 

Steve

Senior Member
Mijn Dealer die de auto heeft afgeleverd vertelde me dat hij netto 250 euro overhield op een nieuwe O2 Attractive Business.
De dealer waar ik hem in onderhoud heb zal ik eens vragen binnenkort.
 

Sosh

Lid
Mijn O2 is ook middels centrale inkoop besteld. Ik had als voorkeurs dealer Auto Nieuwkoop Den Bosch (dichtsbijzijnde skoda dealer) aangegeven. Voor ING was dit geen probleem. Uiteindelijk wordt de auto bij AutoPon Lease geleased. Zij dachten dat Tilburg (Autowolstad) wat dichterbij Veghel ligt.

Tevens heb ik nog een vraag, misschien dat iemand mij hier antwoord op kan geven: Mag een lease auto (skoda O2 in dit geval) ook bij een andere garage onderhouden worden die VAG auto's leveren. Dit zou voor mij makkelijker zijn omdat Veghel zowel een Audi, VW als Seat dealer heeft. Hoef ik niet elke keer naar den Bosch toe.
 
Onderhoud mag bij elke officieel onderhoudspunt waar Skoda wordt onderhouden. Soms is dat een andere VAG dealer. In Soest zat AutoRooij, VW en Audi, en die had een officieel bord buiten hangen waarop stond dat het ook een onderhoudspunt voor Skoda en Seat was. Nu is de zaak overgenomen, en het bord weg, en volgens mijn dealer in Baarn is het geen onderhoudspunt meer voor Skoda. Jammer, want het was nog geen halve kilometer van mijn huis.

Nog even over de marge: Mij is door een dealer verteld dat z'n marge 3% is.
 
Bovenaan Onderaan