Centrale naafbout verschillen

Maggy

Forumguru
Vandaag de rechter aandrijfas vervangen, klusje van niks, ding was ook echt verrot, voelbare ribbels bij bewegen van de binnenste homokineet, mag ook na 500 dkm.
Anyway, het lager heeft van origine een bout met ribbels op de kraag; vast met 90 NM en 90 graden, bij de SKF as zat een bout met gladde kraag; vast met 200 en 180 graden...
Vraag me nu sterk af: is de bout afgestemd op het lager, of maakt het niet uit, en is het alleen verschil in constructie? Want als de bout is afgestemd op het lager, dan zit ie nu veel te strak en lig ik straks weer onder de auto om een niet al te oud lager te vervangen....
 

Desperado

Forumguru
Assen van SKF en als het goed is ook van alle andere gerenommeerde merken moeten voldoen aan de de specificaties van de fabrikant. Dat er verschil in de aanhaalmomenten zit zal dan denk ik ermee te maken hebben dat het een ander soort bout is? Of jou informatie klopt niet.
 

Maggy

Forumguru
Info klopt wel, er zijn meerdere soorten bouten in omloop, ik vraag me dus af wat het effect is op het lager, of dat het helemaal geen effect heeft omdat het tegen een soort van borst aanzit. Ik ga eensin de schuur kijken. Daar ligt nog een lager en de oude as.
Edit;
Ff gekeken... had ik ook eerder kunnen doen, alleen viel het me nu in door het antwoord van Desperado. Bout loopt tegen de naaf aan en trekt de asstomp tegen de doorsteek van de naaf aan, de hoeveel kracht die op die doorsteek staat heeft geen effect op het lager.
De genoemde aantrekkoppels zijn dus omdat er verschil zit in de bout; met ribbelrand aan de binnenkant van de kraag en zonder.
Zo. Mijn eigen vraag beantwoord
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Mooi! Ook handig voor diegenen die hier in de toekomst tegenaan lopen.
Een veel gemaakte fout bij het vervangen van een aandrijfas is dat men deze in de bak steekt en dan laat hangen.
Dit is voor een eendelige as niet zo erg, maar bij een gedeelde as kan deze uit elkaar zakken bij de koppeling met lawaai en trillen als gevolg.
 
Bovenaan Onderaan