Centrale vergrendeling

Ik heb een fabia uit 2001.

Toen wij hem (particulier) kochten werd er al verteld dat 1 van de afstandsbedieningen niet werkte. Nieuwe batterij dacht ik...

Maar voordat ik de kans had om er een nieuwe batterij in te doen, hield de ander er ook mee op. Dus in beide ab's maar een nieuwe batterij en volgens het boekje even synchroniseren.

Maar helaas, dat werkte niet. En het wordt nog erger......
De hele centrale vergrendeling hield er eigenlijk mee op. De knopjes hiervoor in de deur aan de bestuurders kant werkte ook al niet meer. Zekering zag er goed uit, maar toch maar even vervangen. Toen heeft het even gewerkt, maar is er al gauw weer mee opgehouden.

Af en toe heeft ie een opleving en dan gaat alles in 1 keer open als ik de sleutel omdraai, maar die momenten worden steeds schaarser. Wel lastig met kinderen, want de achterdeuren moet ik nu altijd van binnen open maken.

Hij heeft net een grote beurt gehad bij de garage, maar daar konden ze zo niet een oorzaak vinden en wegens tijdgebrek (van mij) hebben ze niet heel lang lopen zoeken.

Hellup!!!! Ideeën iemand??

mddd

Nieuw lid
Ik weet niet of je vraag nog actueel is, maar wij hebben afgelopen weken een vergelijkbaar probleem gehad: centrale vergrendeling die steeds slechter reageerde, afstandbediening reageerde hij niet meer op, met de sleutel gingen soms alle deuren open en soms alleen nog maar linksvoor. Daarna gingen zelfs tijdens het rijden de deuren spontaan op slot en weer van slot - het was een gekkenhuis.
Er bleek vocht bij de centrale computermodule te zijn gekomen (zit ergens onder het dashboard). Deze is vervangen en alles is nu weer in orde. Wel een kostbare grap (onderdeel kostte 300 euro en dan nog arbeidsloon erbij).

ik hoop dat het bij jou iets simpelers is, maar het is misschien wel iets om in die richting te zoeken..

Het probleem is zeker nog actueel, dus nog niet opgelost helaas. Ik had de hoop al bijna opgegeven dat ik hier nog reacties zou krijgen.

Ik heb deze optie ook al vaker gehoord, maar nog niet de mogelijkheid gehad om dit na te (laten) kijken. En dat dit prijzig is heb ik ook al begrepen.......

mddd

Nieuw lid
Wat je misschien kunt doen is zo'n module tweedehands kopen. Ze zijn te koop bij sloopbedrijven. Als je er een kunt vinden van vergelijkbaar bouwjaar dan kan dat je een hoop schelen (euro of 50-70 in plaats van 300).. Door de loop van de jaren zijn er verschillende versies van die modules geweest dus als je er een kunt vinden die uit een fabia van hetzelfde bouwjaar / model komt dan heb je de meeste kans dat het gewoon werkt. Scheelt uiteindelijk wel een hoop geld als het lukt.

Het zal misschien ook afhangen van of je dealer/garage zin heeft om daaraan mee te werken. Een merkdealer zal wellicht toch een nieuwe willen bestellen, een onafhankelijke garage vind het misschien wel een optie om jou een tweedehands ding te laten kopen?

Tweedehands klinkt inderdaad wel interessant. Ik heb inmiddels ook een garage gevonden die daar wel voor open staat (en niet te duur is, ook belangrijk) Maar ja, dat moet zo'n ding ook nog gevonden worden.....

mddd

Nieuw lid
Als je met Google zoekt op "fabia deurvergrendeling module" (of vergelijkbare termen) dan vind je al vrij snel diverse sites die die onderdelen aanbieden. Er zijn een aantal sites die als het ware het aanbod van sloperijen verzamelen en daardoor behoorlijk wat onderdelen online hebben staan.

Misschien wel eerst je garage laten kijken of ze kunnen zien of het inderdaad die betreffende module is want er zitten meerdere van dat soort computertjes in je auto, en soms is het niet gelijk duidelijk welk er precies stuk is (dat was bij ons zo).

darkprojectx

Forumguru
wel belangrijk om niet een computer te kopen van een vergelijkbaar model, maar een computer kopen die exact dezelfde code op de behuizing heeft staan!

Ik heb al even zitten kijken. Maar ik waag me er niet aan.
Ik laat binnenkort eerst even de eerste tip nakijken en als dat het niet blijkt te zijn dan ga ik toch maar naar de garage toe. Deze werkt volgens "no cure no pay" dus als het hem niet lukt kost het me ook niks, maar daar ga ik niet van uit.
Bedankt voor alle tips in ieder geval.

Even een update.
Ik had nog geen kans gehad om er iets aan te doen of naar de garage te brengen. En uiteraard werd dat bestraft.....
Afgelopen maandag kreeg de de deur dus ook niet meer op slot met de sleutel.....:mad:
Dus nu rij ik al vijf dagen in een leenauto van de garage. Een BMW... Best leuk om te zien, maar geef mij toch mijn faabje maar.
Hij heeft inmiddels al een aantal dingen geprobeerd, maar het probleem is nog niet opgelost. Vandaag wordt ie door de dealer uitgelezen en dan denk ik dat er toch een nieuwe (andere) module in zal moeten.
We wachten nog even af....

Oke, het probleem is opgelost. (al een poosje, maar was ff vergeten om het hier te posten)

Het probleem zat hem niet in de module, maar bleek in de zender en ontvanger te zitten.

Van 1 van de ab's is de "kop" (print) vervangen en de ontvanger is vervangen.
Ook nog redelijk prijzige onderdelen, maar altijd nog goedkoper dan een hele module.

Ik ben in ieder geval weer helemaal blij , want ik kan weer "normaal" mijn deuren open doen.

Thanx voor alle reacties.

Bovenaan Onderaan