Centrale vergrendeling

ricardo425

Nieuw lid
Hallo beste mensen,

Ik ben nieuw hier maar heb reeds dit forum al wat doorlopen en vind dit hier héél interessant.

Ik heb een vriendin en die rijd met een Skoda Felicia. Onlangs occasie gekocht, maar heeft nu een probleem met de cv.
Aan de bestuurszijde gaat deze niet meer open of dicht, maar wel aan de passagierszijde.
Mij hebben ze verteld dat dit een veertje zou zijn die mogelijks afgebroken is.
Daar ik er weinig van ken heb ik dit forum maar opgezocht om misschien van hieruit hulp te krijgen om dit probleem op te lossen.

Dank bij voorbaat Richard

The bone collector

Senior Member
Dag Richard, welkom hier,

Is een vrij bekend probleem hoor bij de Felicia's. Aan de achterkant van het slot zit een wit 'verbindingsblokje', dat het stangetje van het slot verbindt met een ander stangetje. Of het nu bij diegene met cv is of zonder, als je de sloten jaren intensief gebruikt, slijten die blokjes uit en opeens schieten ze los. Daarna draait je slot gewoon loos.

Wat moet je doen: binnenbekleding loshalen. Je moet het handvat van de deur openwippen met een schroevendraaier, daar vind je al 2 schroeven onder. Dan zit er nog eentje onder een klepje dat boven het opbergvak zit. Ook de 'slinger' van het raam moet je openwippen en de schroef lossen. Het 'topje' om langs de binnenkant de deur te vergrendelen nog losdraaien en dan trek je maar eens aan de binnenbekleding, dan komt ze wel los (wel opletten, want je box van de radio zit ook nog vast met een kabel, maar er is wel wat ruimte).

Daarna zie je meteen het probleem, nieuw blokje proberen te bemachtigen of zelfs iets fabriceren is noodzakelijk.

Maar let wel heel goed op dat je het nieuwe blokje net even ver op het stangetje draait als het huidige dat versleten is. Anders zal je slot niet werken, en als je er een beetje kracht op zet breek je al snel een (zwak ontworpen) ring in je slot en kan je dat ook vervangen of repareren.

ricardo425

Nieuw lid
Bedankt voor de reactie,

Het lijkt me toch een redelijk secure bedoening. En zoals ik er al niet te veel van ken is het toch misschien beter om het door iemand te laten doen met meer kennis ervan.
Kan je me ongeveer de kostprijs ervan zeggen?

Groeten

The bone collector

Senior Member
Kostprijs van dat blokje, misschien 50 cent. Maar ik weet zelfs niet of dat nog te bestellen is. In werktijd misschien een half uurtje. Beetje afhankelijk of je het al eerder gedaan hebt of niet, het kan sneller ook.

In feite zou je zo een blokje moeten halen van een Felicia voor de sloop. Welk type Felicia het is en bouwjaar doet er niet toe. Die blokjes zien er soms wat verschillend uit, maar je kan ze altijd gebruiken.

ricardo425

Nieuw lid
Hier ben ik dan met de uitslag van dit probleem.
Ik heb het wel niet zelf in orde gebracht maar een vriend van mij.
Ben wel zo een nieuw stuk gaan halen en heb er zelfs één in reserve gekocht, want het moest besteld worden.
En zoals ik vermoed dat dit één van de zwakke punten zijn die bij velen voorkomen is dit misschien geen slecht idee geweest. Vooral omdat het maar voor de beide 5,86 € gekost heeft.
Het is inderdaad een heel prutswerk zoals ik gezien heb.
In ieder geval is dit opgelost en functioneert weer normaal.

Bedankt voor de informatie en weet nu waar ik moet zijn om nuttige informatie.

Groeten vanuit GENT (Belgie)

The bone collector

Senior Member
Graag gedaan hoor, ik ben blij dat ik kunnen helpen heb. Trouwens heel leuk dat je feedback plaatst, als je dan wat moeite doet om iets uit te leggen, hoor je ook graag het resultaat :)

pansaebr

Actief lid
Ricardo,

Heb je toevallig een bestelnummer of foto. Ik heb hetzelfde probleem met mijn felicia .

Alvast bedankt.

Bovenaan Onderaan