CH/LH verlichting functie werkt niet en spiegel klappen niet automatisch uit

Ik heb een Skoda Octavia Combi 2010 Elegance BL met Xenon.
De coming home/leaving home functie en spiegels hebben altijd goed gefunctioneerd, maar sinds enkele weken niet meer.

De ch/lh verlichting gaat niet aan bij het openen of sluiten van de auto in het donker. De ch/lh functie staat wel geactiveerd in het maxidot menu.

Ook laat ik de spiegels altijd d.m.v. de afstandbediening inklappen bij thuis komst en zodra bij vertrek de sleutel in het contact gedraaid wordt klappen de spiegels normaal gesproken weer open. Ook dit automatische open klappen doet het negen van de tien keer niet.
Iemand een oplossing voor dit probleem.
 

Bram_O2

Actief lid
Ik denk een nieuwe accu. Mijn vorige Octavia kreeg daar ook last van op een gegeven moment en niet veel later kreeg ik meer elektronische ellende. Snel naar de dealer gereden en die constateerden toen dat de accu vervangen moest worden.
 

miles

Senior Member
Bij mijn Octavia uit 2011 klappen de spiegels weer uit zodra je een deur opent, dus niet, zoals jij schrijft, wanneer de sleutel in het contact wordt gedraaid. Verder weet ik overigens geen oplossing voor jouw auto probleem.
 

Bram_O2

Actief lid
Bij mijn 2009 Octavia klapten de spiegels ook pas uit na het aanzetten van het contact, bij mijn huidige 2012 Octavia inderdaad als de deur geopend wordt.
 

oco1979

Forumguru
Soms met andere sleutel.
Diene van me madam of van mij zijn verschillende functies mogelijk,stoel,spiegel,radio...
Anders weet ik ook niet direct oplossing
 

Spinal

Forumguru
CH/LH werkt alleen met de licht schakelaar in AUTO. Op alle andere standen werkt het niet. Daar heb ik me ook een keer in vergist.

Wbt de spiegels kun je het volgende proberen: met draaiende motor een paar keer alle ramen helemaal open en dicht doen. Dan wordt schijnbaar het een en ander gereset. Bij veel mensen werken dan de spiegels ook weer. Dit heb ik ergens op een forum gelezen
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie. De CH/LH werkt inmiddels weer want de verlichtingschakelaar stond inderdaad niet op AUTO :bloos:
Het spiegel probleem is nog niet opgelost, maar zal het bovenstaande van Spinal eens proberen.
Kan een autogarage mijn accu doormeten om de capaciteit te bepalen?
 
Ik sluit mij aan bij Spinal, ik heb het met mijn superb ook een keer gehad dat de spiegels niet meer inklapten, bleek dat een van de achteramen een ietsiepietsie open te staan...nooit door gehad, maar een keer het raam omhoog/omlaag en alles werkte weer.
 

oco1979

Forumguru
accu kan zeker uitgemeten worden.

Geen overbodige luxe om dat te doen of laten doen.

Kan ook wachten tot je in panne sta met batterij.
 
Heb mijn accu nog steeds niet na laten meten, maar begin nu te merken dat hij moeilijker start dus het is wel duidelijk dat ik aan een nieuwe accu toe ben. Nu zit er een Banner 5K0915105F 12V 70Ah 340A accu in.
Hebben jullie een advies welke accu ik het beste kan nemen? Kan ik deze gemakkelijk wisselen bij mijn Octavia combi 1.2TSI 2010? Ik lees namelijk topics over het inleren van een accu, mijn auto heeft geen start/stop systeem.
 

kansberg

Forumguru
@Wacko : Bij deze auto hoeft de accu niet ingeleerd te worden, dit geldt uitsluitend voor Oct's met start/stop. Accu hoeft niet perse 70 Ah te zijn, een moderne Varta bijvoorbeeld, van 60 Ah, heeft ook al een koudstart capaciteit van rond de 500 Amp. Een Varta Silver Dynamic al 610 Amp. Meer dan voldoende voor dit type auto.

Het uitwisselen van de accu is een koud kunstje, eerst de + pool verwijderen, daarna de - pool, vervolgens de bevestiging losdraaien, nieuwe accu in omgekeerde volgorde terugplaatsen....et voila...
 

Highway

Forumguru
Hm, ik heb altijd geleerd als eerst de - pool van de accu te verwijderen.

Waarom? De carrosserie van de meeste moderne auto's is gekoppeld aan de - pool. Dus meeste metalen delen in de auto staan in verbinding met je - pool.

Indien je als eerst de + pool los haalt, en je raakt met je metalen gereedschap tegelijk de + pool en een ander metalen deel aan dan heb je kortsluiting (gezien de - van de accu in verbinding staat met de carrosserie)

Haal je eerst de - los, en je komt met je metalen gereedschap tegen een ander metalen deel dan maak je geen kortsluiting.

Na het loshalen van de - pool, de accuklem van de accu halen en zo neerleggen dat deze niet weer per ongeluk tegen de - pool van de accu aan kan komen.

Indien ik dit verkeerd heb begrepen, dan doe ik het zelf al een hele tijd fout en hoor ik graag waarom eerst de + pool losgehaald moet worden.

Accu vervangen is op zich goed te doen. Op de S2 was het alleen wat lastiger de accu fysiek los te maken (klemmetjes die de accu vast houden waren was lastig te bereiken). Hierna kan het wel zijn dat de auto wat instellingen is vergeten. In mijn S2 hoefde ik geen radio code in te voeren. In de Seat van mijn vrouw weer wel. De ramen moest ik wel opnieuw inleren (raam volledig open, dan weer dicht en heel even de schakelaar ingedrukt houden.
 

kansberg

Forumguru
@Highway @Wacko : Zeker waar! Eerst de - pool en daarna de + pool. Bij de garagebedrijven zie ik het maar al te vaak ook andersom gebeuren, maar ervaren monteurs weten wat ze doen. Voor 'ons' is het beter om jouw volgorde te hanteren!
 
Bedankt voor de reactie's. Ik zal nu maar eens een accu gaan bestellen voordat ik hem niet meer gestart krijg.
Ik heb een columbus radio, moet deze weer opgestart worden met een code, ik zou namelijk niet weten waar ik die code kan vinden?
 

kansberg

Forumguru
Bij het vervangen van de accu vorig jaar heb ik de code niet in hoeven te voeren. De spanning is er ook maar hooguit 3 minuten af geweest....dus met een beetje geluk.... De code zou bij de papieren moeten zitten, of misschien in één van de boekjes geschreven?
 

Cordoba

Forumguru
Bij originele Skoda radio staat de code volgens mij in de ECU geprogrammeerd, en hoef je de code alleen in te voeren als ie in een andere auto wordt geplaatst (of als de ECU vervangen is).

Wat betreft het plaatsen van een 60 Ah accu die wel dezelfde startstroom kan leveren zoals @kansberg suggereert heb ik wel een opmerking: een 60 Ah accu heeft wel een kleinere opslagcapaciteit (60 i.p.v. 70 Ah), dat betekent dat bij bijvoorbeeld een koude start of andere situatie waar veel van de accu gevraagd wordt, de ontlading van de accu veel dieper is (procentueel), en dat betekent dat de levensduur van je accu dan ook aanzienlijk korter is.
 

LdN

Forumguru
Dat valt wel mee, het aantal Ah is niet zo belangrijk voor het starten.
Een startpoging van b.v. 5 seconden met een gemiddelde startstroom van 250A is minder dan 0,5Ah.
De inwendige weerstand van een accu bepaald de startprestatie en die is duidelijk laag gezien de startstroom die ze kunnen
leveren.
Door die lage inwendige weerstand zal ook de klemspanning niet zo ver dalen.
Het aantal Ah's van een lood accu word volgens de IEC norm weergegeven en dat betekend een ontlaad tijd van 10 uur
met een constante ontlaad stroom tot een eindspanning van 1,8V per cel.
Met andere woorden een 70Ah accu moet gedurende 10 uur 7A kunnen leveren tot een eindspanning van 1,8V per cel (10,8V)
een 60Ah accu kan dus 10 uur lang 6A leveren.
Het is overigens wel zo dat het aantal Ah's bepaald word door het beschikbare plaatoppervlak en dat een groter plaatoppervlak
ook een lagere inwendige weerstand oplevert omdat daar voor dan meerdere platen parallel geschakeld worden.
Zo zal een accu van b.v. 45Ah voor een langdurige ontlading met een relatief lage stroom opgebouwd zijn uit relatief dikke platen
waar er niet zoveel van parallel staan. Een accu voor een hoge korte ontlaad stroom zal juist uitgevoerd zijn met meerdere dunne platen parallel.
In beide gevallen zal het aantal Ah's gelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Dat valt wel mee, het aantal Ah is niet zo belangrijk voor het starten.
Een startpoging van b.v. 5 seconden met een gemiddelde startstroom van 250A is minder dan 0,5Ah.
De inwendige weerstand van een accu bepaald de startprestatie en die is duidelijk laag gezien de startstroom die ze kunnen
leveren.
Door die lage inwendige weerstand zal ook de klemspanning niet zo ver dalen.
Het aantal Ah's van een lood accu word volgens de IEC norm weergegeven en dat betekend een ontlaad tijd van 10 uur
met een constante ontlaad stroom tot een eindspanning van 1,8V per cel.
Met andere woorden een 70Ah accu moet gedurende 10 uur 7A kunnen leveren tot een eindspanning van 1,8V per cel (10,8V)
een 60Ah accu kan dus 10 uur lang 6A leveren.
Het is overigens wel zo dat het aantal Ah's bepaald word door het beschikbare plaatoppervlak en dat een groter plaatoppervlak
ook een lagere inwendige weerstand oplevert omdat daar voor dan meerdere platen parallel geschakeld worden.
Zo zal een accu van b.v. 45Ah voor een langdurige ontlading met een relatief lage stroom opgebouwd zijn uit relatief dikke platen
waar er niet zoveel van parallel staan. Een accu voor een hoge korte ontlaad stroom zal juist uitgevoerd zijn met meerdere dunne platen parallel.
In beide gevallen zal het aantal Ah's gelijk zijn.

Ah altijd met 10 uur berekenen ?
110AH kan dan 11A over 10uur leveren of 6,5 over 20uur ??? of zie ik het verkeerd?
 

LdN

Forumguru
Ja, voor auto accu's is het dacht ik zelfs 20 uur, zie een deel van de typelijst van Exide hier onder.

Voor Start accu's is het puur een vergelijking mogelijkheid en zegt niets over de praktijksituatie
je zou zelfs moeten opletten of de capaciteit bij 10 uur (AhC10) of bij 20 uur (AHC20) opgegeven is

upload_2017-3-3_18-42-31.png
Helaas is het geen lineaire functie dus 10A gedurende 10 uur is niet 20A gedurende 5 uur of
5A gedurende 20 uur.
Voor die gegevens heb je de uitgebreide ontlaad gegevens van de fabrikant nodig, als stelregel
kan je wel aanhouden dat je bij een halvering van de ontlaad tijd en een zelfde eindspanning er
c.a. zo'n 90% van de capaciteit uit haalt dus een 100Ah C20 accu kan dan 10 uur 9A leveren,
overigens andersom is ook waar, bij een kleinere ontlaadstroom kan je er wat meer uit halen.
 
Inmiddels heb ik een nieuwe accu gemonteerd. Het was een fluitje van een cent en nu werken de spiegels ook weer zoals het hoort.
Bedankt voor de hulp!
 
Bovenaan Onderaan