Chinese navigatie geinstalleerd van Audiosources AS-7608 v5.0 in een Skoda Superb II

paultie

Forumguru
Hallo,

Aangezien ik dit forum regelmatig heb bezocht om na te gaan of de chinese navigatie in te bouwen is en of dit een goed alternatief is. Dacht ik even wat terug te doen. Bij deze mijn ervaringen van de bestelling, inbouw etc. van mijn chinese imitatie RNS-510

Na veel wikken en wegen heb ik voor mijn Skoda Superb II uit 2009 met een Bolero radio/mp3 speler (nog te koop trouwens :laugh: )
een chinese imitatie RNS-510 2 DINs unit gekocht. Na veel speuren op duitse fora (china-rns) zijn de beste ervaringen van het navigatie systeem i.c.m. CAN-Bus meldingen (PDC, Climate Control) terug te herleiden op het systeem van Audiosources de AS-7608 v5.0 met Skoda achtergrond en groene verlichting. Maar ook omdat er ook echt alles op zit. Bluetooth, DVD's afspelen, Digitale TV, TMC, Navigatie, USB, SD-kaart lezer, Video out voor extra schermen achter, Ipod aansluiting (ook voor Iphone), te veel om verder op te noemen.
De stuurwiel bediening in mijn superb II werkt er ook mee en in het maxidot scherm kan je ook de info terugvinden.

Je hebt een aantal opties die je kan kiezen bij bestelling rechtstreeks uit China. o.a. TMC en DVB-t. Aangezien het de kosten niet waren heb ik the full package gekozen. Dus inclusief TMC en DVB-t High speed.
Totaal inclusief verzendkosten en het in Nederland te betalen belasting (import). Was ik omgerekend ongeveer 410 EUR kwijt.
TIP! Laat ze bij Audiosources het pakketje met een waarde van 60USD verzenden scheelt een hoop import kosten :shocked:

Afijn binnen drie dagen na bestelling werd het pakketje geleverd en was het tijd voor de inbouw.
Begin eerst met het verwijderen van het dashboard kastje (5 x torx; 3 boven, 2 x torx onder) dit zorgt ervoor dat je er goed bij kunt. (het zijn namelijk nogal wat kabels)
Daarna heb ik de oude unit verwijderd. (wat eigenlijk te makkelijk gaat, snap nu zeker wel dat ze snel en vaak gejat worden)
Let op na het verwijderen dat je nooit het contact aanzet. Anders gaat de can bus reageren op het feit dat je het airbag controlelampje en de aansluiting voor het uitschakelen van de airbag rechts voor niet hebt aangesloten. De error moet via de dealer worden gecleared.

De skoda superb heeft voor het radio signaal een tweetal fakra aansluitingen. Bij de navi wordt maar een enkele geleverd (na inbouw gaf dit een redelijk slecht signaal) Hiervoor heb ik een Diversity phantom antenne besteld met een dubbele fakra aansluiting. (artikel nr: 11.1505-26)
Deze wordt vanuit de blauwe antenne aansluiting op de kabelboom van de navi van stroom voorzien.

Voor TMC wordt er een losse antenne bij geleverd die je aansluit op de aparte aansluiting met het label TMC. Deze heb ik echter niet gebruikt omdat wanneer je de antenne uit het zicht wilt plaatsen je een zeer slecht ontvangst hebt. Een losse antenne (versterkt) heb ik ook nog geprobeerd echter daarvan is de signaal kwaliteit te slecht.
De oplossing hiervoor is een Y splitter (1 x female iso naar 2 x male iso stekker) Uiteindelijk is het de Caliber ANT625 geworden en daarmee pakte TMC al direct een zender en signaal op.

Voor de digitale aansluitingen worden er een tweetal versterkte antennes geleverd. De plaatsing hiervan is nogal cruciaal voor een juist ontvangst bij hogere snelheden. Voor de voeding (plus +) van deze antennes heb ik de plus van de blauwe antenne aansluiting gebruikt waar dus ook de phantom adapter op zit aangesloten. De min pool (-) heb ik op het chassis bevestigt met een M-boutje. Op de plaats waar het dashboard kastje zit aan de rechter kant zit een ingebouwde moer op de chassis buis die van links naar rechts onder je dashboard loopt. Hierop heb ik de min pool aangesloten zodat er geen motor storing of aarde lussen op kunnen treden.
De ene antenne heb ik onder het dashboard bevestigt ter hoogte van de passagiers airbag. De andere antenne heb ik verticaal bevestigt in de rechter A-stijl. Dit zorgde voor een uitstekend signaal.

Voor de navigatie wordt er een GPS muis bijgeleverd. Ik heb verschillende plaatsen geprobeerd. De plek met het beste ontvangst is ter hoogte van de navigatie unit tussen de bovenkant van het dashboard en de ventilatie roosters. Hier heb ik de GPS muis op het ventilatie rooster geplakt. Hierdoor zit alleen de voorruit en een plastic laag van het dashboard tussen de satellieten en de GPS muis. Het ontvangst bij mij is gemiddeld 7 satellieten.

Nu ben je klaar om de unit aan te sluiten in in te bouwen. Bij de unit wordt een kabelboom geleverd die standaard past op de aansluiting in de skoda (plug and play) daarnaast worden er nog kabels geleverd voor het aansluiten van 2 video uitgangen, achteruitrij camera, AUX video ingang, DSP (voor naar versterker) allen met tulp stekkers.
Dan zijn we er nog niet want ook een IPOD aansluiting (werkt ook op de Iphone 4) en een usb aansluit kabel. De laatste twee heb ik in het dashboard kastje uit laten komen zodat ik daar een USB stick en telefoon kan aansluiten. Er wordt ook nog een rood kastje bij geleverd die de can bus controleert. Deze sluit simpel aan op de bijgeleverde draadboom.

Nu is het een kwestie van het navigatie systeem in het slot schuiven. Het is even pielen om alles netjes op zijn plek te krijgen maar vanuit het dashboard kastje kun je alles netjes op zijn plek krijgen. Nu kan je het frontje terugplaatsen (vergeet de stekker voor de airbag niet aan te sluiten) en het dashboard kastje weer op zijn plek schroeven. Zorg ervoor dat alle stekkers weer zijn aangesloten. (2 maal voor lampje, 1 maal voor airbag uitschakeling)

Nu kan je het contact omdraaien en als je alles god hebt gedaan :laugh: springt je navi aan en laat het skoda scherm zien. In principe hoef je niets meer in te stellen. Behalve de navigatie (zie verderop)
Het verborgen menu kan je aanspreken door op radio te drukken, het volume op 2 te zetten en links boven op het scherm de home button lang ingedrukt te houden. Nu kom je in het verborgen menu en kan je zaken aan en uit schakelen. De can bus moet op tiguan staan voor de beste werking en dus niet op superb, dat is voor de mark I superb.

Voor het werkend krijgen van de Navigatie heb je een SD kaart nodig met daarop een navigatie systeem die werkt op WINCE6.0
Via de China RNS site kan je bij de downloads een basis installatie van IGO Primo 2.0 downloaden specifiek voor de AS-7608v5.0 dit is zonder mappen, 3D gebouwen, Points Of Interest en TMC licenties. Deze zal je zelf ergens vandaan moeten halen. (Google is your friend!)
Nadat je deze versie op de SD kaart hebt gezet en in het navigatie slot hebt geplaatst het linker slot. Kun je via het menu of de nav knop naar het tussen menu. Hier kan je de verwijzing naar primo.exe op de SD kaart instellen. Zodra je de auto start zal op de achtergrond de navigatie automatisch opstarten.

Een heel verhaal maar uiteindelijk ben ik echt zeer tevreden over het product en functioneert alles prima. Het geluid vind ik persoonlijk (vanwege de mosfet versterker) vele malen beter als het geluid dat uit de standaard Bolero radio komt.
Wat mij betreft dus een goede investering.

Ik heb ook nog een achteruitrij camera geinstalleerd (18EUR op Ebay) en aangesloten op de navi. Wanneer ik hem in zijn achteruit schakel kan ik kiezen of ik het PDC beeld wil of de camera. mochten mensen interesse hebben in een DIY dan hoor ik het wel.

Mocht je nog vragen hebben PM of reageer op het forum.

Naslag werk:
China-RNS.com
Welcome to Audiosources Website
Diversity antenne adapter | Automerk Specifiek | ACR Reijnders Helmond
ANT625 / Caliber Europe
http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150732610360&ssPageName=ADME:L:OU:NL:1123
 

RogerS

Forumguru
Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Hier hebben andere mensen iets aan als men ook een goedkope Columbus kloon willen hebben!
 

TL@

Forumguru
Foto's, misschien een filmje :xyxthumbs:

Hoe werkt de volume control? Is er 1 master volume of kan je het geluid aanpassen zoals op een RNS-510, wanneer je draait wordt het volume van de actieve bron aangepast. Met die Chinese dingen kan het daar al eens mis gaan.
 

paultie

Forumguru
Foto's wordt lastig aangezien alles nu lekker op zijn plek zit. Ik kan wel even kijken of ik wat foto's van de interface kan maken.
Volume control is inderdaad af en toe even schrikken als je vanuit digitale tv (geluid moet je vaak wat harder zetten) omschakelt naar je radio. Dit is overigens niet als ik over schakel naar mijn telefoon. Die houdt hij netjes op volume. Ik persoonlijk vind het niet heel erg storend.
het navigatie geluid gaat overigens met een druk op de knop uit. (of aan) en wordt alleen afgespeeld op de voorste speakers. het volume is hiervoor apart te regelen vanuit WIN CE (waar de navi op draait)
 

AdAilly

Nieuw lid
Eur 410 is inderdaad niet duur. Maar dat is dus ZONDER licenties voor navigatiesoftware, besturingssysteem (blijven Chinezen, de CE6.0 zal ook wel geen legale versie zijn), kaarten etc. Google is you friend zeg je dan (wat in deze op zich waar is), maar als je al die elementen erbij telt kom je ook al snel op het dubbele bedrag. En dan hebben we het nog niet eens over aansprakelijkheid, versieupdates etc.
 

LoneWolf

Nieuw lid
Hoi Paultie,

je rijdt nu dik een jaar rond met je 'Chinese navigatie', ik ben sterk aan het twijfelen of ik ook voor een kloon ga ter vervanging van mijn 'Bolero'.
Kun je een update geven over jouw ervaringen...bijv. begin er absoluut niet aan... of juist.... is een aanrader?

Of...mis ik iets en heb je je ervaringen al gedeeld?

Mzzl!
 

Space_NL

Senior Member
tvp 400 euro voor een systeem vind ik te doen, de 800-900 die de dure merken vragen zijn teveel voor een auto van 10 jaar oud zoals in mijn geval...
 

Space_NL

Senior Member
update: Ik heb voor net onder de 200 een chinees systeem gekocht op ebay. Kwam nog 30 bij voor een inbouwframe (conrad).

Systeem inbouwen was relatief snel gedaan, moest wel stukje plastic achter de radio wegzagen (zoals iedereen...)

Systeem draait nu goed een week. werkt goed, prima geluid, radio ontvangst redelijk (niet slechter als de pioneer die erin zat).

alleen de navigatie heeft me nog niet overtuigd. GPS blijft niet onder spanning als auto uit is, en heeft moeite bij hoge temperaturen. die vervang ik misschien dus nog.......
 

paultie

Forumguru
Hoi Paultie,

je rijdt nu dik een jaar rond met je 'Chinese navigatie', ik ben sterk aan het twijfelen of ik ook voor een kloon ga ter vervanging van mijn 'Bolero'.
Kun je een update geven over jouw ervaringen...bijv. begin er absoluut niet aan... of juist.... is een aanrader?

Of...mis ik iets en heb je je ervaringen al gedeeld?

Mzzl!
Hi Lonewolf,

Sorry voor de late reactie.
Ik ben nog steeds tevreden met de navigatie. Het enige wat stuk is gegaan is het knopje die de navigatie oproept. Dus dit doe ik nu via de stuurwiel bediening.
Een tip is om geen goedkoop SD kaartje met navigatie software te gebruiken die willen nog wel ens corrupt raken. Vooral op momenten dat het niet kan. Zoals op vakantie.. :S

Verder is de TV nog steeds een leuke feature.
Het schakelen van de verschillende menus naar de telefoon als je wordt gebeld had wat soepeler gekunt. soms werkt de schakeling niet helemaal lekker. Maar ik verwacht met de nieuwe china navi dat ze daar wel verbetering in aan hebben gebracht.

Dus ik ben nog steeds tevreden.

Ik heb nog wel (om navi stealerts af te schrikken) via internet SCM stickers besteld en die op de ramen geplakt.
Uiteraard even afkloppen maar de navi zit er nog in.

Aangezien er een broertje voor de superb komt in de vorm van een spaceback weliswaar met admundsen+ navi ga ik me in ieder geval weer even orienteren op de navi markt. Want de navi van Igo primo is toch wel echt een fantastisch systeem. Met name de dynamisch favorieten vind ik daarbij erg handig.

groeten
Paul
 

west rain

Actief lid
Uitgebreid verhaal Paul, interessant en bedankt voor het delen.

Mag ik vragen hoe je de achteruitrijcamera hebt geinstalleerd? Krijg binnenkort een nieuwe SC en daar komt een Kenwood dnx521DAB in. Hier kan ik ook een achteruitrijcamera op aansluiten en ik ben benieuwd hoe zoiets in zijn werk gaat.

Voor welke camera heb je gekozen? Moet je hiervoor alle binnenbekleding lostrekken om de kabel van achter naar voor te leggen? Wat houdt dit in de praktijk in? Ik zie je reactie met grote belangstelling tegemoet.

ps, had op deze site een camera gevonden voor de SC: http://www.luis.nl/achteruitrijcamera/achteruitrijcamera-skoda-superb.html
 

paultie

Forumguru
Ik heb ook de Achteruitrijcamera uit China gehaald. Iets van 15 euro.
Hier zit dan een video (tulp) kabel bij, een aansluiting voor de kenteken plaat verlichting en de power feed voor de camera.
Aangezien de kentekenplaat verlichting led is moest ik alleen nog een weerstand ertussen zetten om de can bus voor de gek te houden. De power feed voor de camera heb ik van de (blauwe) power feed voor de antenne aansluiting gehaald en die gezamenlijk met de tulp van voor naar achteren gehaald. Je hoeft niet heel veel los te halen.
Dashboard kast, zijpaneel bij de deur en de panelen langs de deur. Bij de achterbank kan je hem onder je plaat in de achterbak kwijt.
Je bent alleen even aan het pielen om je kabels naar de kentekenplaat te krijgen. En in jouw geval helemaal omdat je een combi hebt en je kentekenplaat verlichting aan ie deur vast zit.

Ik hoop dat dit je vragen beantwoord.
 

west rain

Actief lid
Bedankt voor je reaktie. Ik zal er verder induiken, de informatie komt zeker van pas! Was gisteren bij de dealer om de aangepaste stoel uit mijn huidige sc te laten halen. De monteur zei idd dat je eerst de zijpanelen tussen de portieren moet loshalen voordat je de panelen onder de deuropeningen kunt verwijderen. De achterklep wordt idd een uitdaging.
 

Fulko

Lid
Hoi Paultie,

leuk wat positiefs te lezen over Chinese systemen. Ben je nog steeds tevreden?

En hoe is je dispolay als er zon is? Zie je dan nog wat?

gr
Fulko
 
Bovenaan Onderaan