chippen 2.0TDI

makal

Lid
De nieuwe Octavia III heeft de nieuwe 2.0TDI. probleem met deze ECUs is dat ze beter beveiligd zijn dan de voorgangers. Dacht zelfs met AES encryptie.

ZIjn er al dealer dit zonder ECU mod of powerpacks oid tunen. kortom zoasl het voorheen ging via de OBD?
 

makal

Lid
ai dat is jammer. Ik weet dat het bij Ford ook een aardige klus was dit te doen bij de nieuwe EcoBoost en TDCi motoren. Had al gehoord dat het bij Audi ook al moeilijk was. De fabrikanten zijn ook niet dom :). Met name Bosch want die levert nog steeds de grootste hoeveelheid.

Dan wachten we nog maar even af. Wil er sowieso eerst 20.000 op hebben voordat ik zoiets ga doen. Dat heb ik met mijn huidige auto ook gedaan. (zie hieronder)
 

CDK

Forumguru
obd tuning is sowieso bij steeds minder autos mogelijk, vandaar dat sommige tuners powerboxen gebruiken, mijn ecu hebben ze daarom ook open gemaakt, dat kraken stelt niet veel voor hoor
 

Joske

Forumguru
Daarom dat we ook niet mogen vergeten, dat als je een zwaar ongeval veroorzaakt (met doden bijvoorbeeld) de verzekering jou aansprakelijk kan stellen ipv tussenbeide te komen als ze er achter komen dat je wagen meer vermogen heeft dan dat jij aangegeven hebt. Ik stel dan ook bewust bij "een zwaar ongeval", dan is de materiële kost en eventuele schadevergoeding aan nabestaanden zo groot dat de verzekering het allemaal wat beter zal gaan uitpluizen. En dan zou het kunnen gebeuren dat jouw ECU (indien nog intact uiteraard) ingelezen wordt om na te gaan of ie remapped is. Deze controles zijn niet courant, maar wees maar zeker dat het in de praktijk meer en meer gebeurt!
 

Noord26

Forumguru
Daarom dat we ook niet mogen vergeten, dat als je een zwaar ongeval veroorzaakt (met doden bijvoorbeeld) de verzekering jou aansprakelijk kan stellen ipv tussenbeide te komen als ze er achter komen dat je wagen meer vermogen heeft dan dat jij aangegeven hebt.

Waarop baseer je dat? Want het opgegeven vermogen van onze auto is 160pk en in de praktijk, zonder tuning dus, zal hij 180pk leveren. En dat geldt voor vrijwel alle VAG-blokken met turbo; dat ze boven opgave presteren.
 

Joske

Forumguru
Ok, daar kan ik je wel in volgen Noord26 en dat zal makkelijker te weerleggen zijn dan. Want dan kan men nog steeds stellen dat de originele software aanwezig is, ook al levert het blok met die standaard-software meer dan fabrieksopgave. Hier worden zo een onderzoeken ook veel sneller gestart als het "vermoeden" er is, maw als er zeer duidelijke optische tuning aanwezig is. Die zijn zobiezo al een groter risico volgens de boeken van de verzekering, maar is eerder gebaseerd op vooroordelen imo.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je het aangeeft aan je verzekeraar.. niet? :)
De premie voor de aansprakelijkheidsverzekering wordt in Nederland bepaald op basis van het gewicht van de auto, het jaarkilometrage en eventueel de leeftijd van de verzekerde bestuurder. Het vermogen speelt daarbij geen rol.
Voor de cascopremie zijn vooral van belang de prijs van de auto (plus meeverzekerde accessoires) en waar je woont i.v.m. diefstal/inbraakrisico; ook hier komt het vermogen van de auto niet in de berekeningen voor.
 

Joske

Forumguru
Amai, er zijn echt wel grote verschillen tussen onze landen é :). Bedankt voor de verheldering alvast!
 

Fean

Forumguru
Amai:), dat zijn wel rare redeneringen in Belgie, dus als je met 120kmph een zwaar ongeval krijgt met powerbox dan heb je een probleem. Zeer vreemd, met een gewone auto kan dit namelijk ook. In mijn optiek is dat heel erg scheef en niet rechtvaardig, vraag mij af wat de uitspraak van de rechter zou zijn.

Natuurlijk als je een dragracer op de weg zet is het een ander verhaal... dat is ook niet legaal voor op de straat.

Een software update of stage 123(?), die 100-200pk + maakt naar mijn mening niet veel uit.
 

lawewing

Forumguru
Vreemde redenering in Belgie inderdaad, vooral als de aanwezigheid van een powerbox (of andere tuning) niets te maken heeft met het ongeluk.
 

Joske

Forumguru
Ja idd, maar hier koppelen ze vermogen nu eenmaal aan alles: verzekering, wegenbelasting, ingebruiksstelling, ... Om de kostprijs daarvan te bepalen..
 

Noord26

Forumguru
Kijk voor de gein eens wat een 2.0TDi kost in NL puur om alleen voor de deur staan eens? Verschil in aanschaf en houderschapsbelasting. Blij dan je in Belgie woont dan hoor!
 

makal

Lid
Tunen wil ook niet altijd zeggen dat de motor meer vermogen krijgt. Het kan ook gezien worden als optimalisatie. Fabrikanten hebben vaak een flinke marge op de motoren zitten. Hierdoor kan er meer uitgehaald worden. Maar dat houd ook in dat er her en der nog wel wat winst gehaald kan worden in bijvoorbeeld het verbruik.

Ik heb dit nu met mijn 1.8TSI ook voorheen verbruikte deze meer tussen de 0,4 en 0,6 liter. terwijl dit met 160PK was. Nu heeft de motor 210PK wat dus niet automatisch inhoud dat deze onzuiniger is geworden. let wel bij normaal rij gedrag :)
 
Bovenaan Onderaan