Chippen -> bobine stuk

Racer

Lid
Beste allemaal,

Minder dan een maand geleden heb ik mijn auto vakkundig laten chippen (Hartog tuning, naar 244pk), maar afgelopen dinsdag-nacht ging het mis. Lampje EDC ging branden en alleen 'noodloop' (max 1500 tpm, 40 km/h). Mobiliteitsservice gebeld, ANWB kwam midden in de nacht, maar kon het niet verhelpen (dat gebeurt me natuurlijk net als ver uit de buurt bent...).

De volgende ochtend ben ik weggesleept naar de dichtsbijzijnde dealer (Arnhem). Daar vroeg men direct of de auto 'gechipt' was. Waarschijnlijk bobine stuk, helaas niet op voorraad. Leenauto mee, auto wordt nu gerepareerd.

Ik heb wel wat zorgen: auto is per 11-8-2008 uit garantie en is niet door Abt gechipt.

Vragen:
- iemand ervaring met coulance? (mijne is net uit garantie maar wel gechipt)
- iemand ervaring met de kosten voor vervangend vervoer bij mobiliteits-service.
- iemand ervaring met defecte bobine van TFSI-motor na 2 jaar?

PS. Ik rijdt mijn auto altijd rustig warm en doe geen extreme dingen.....

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb een 2.0 FSI motor in mijn combi O2, niet gechipt. In het begin van de zomer. tijdens een tripje in de Ardennen, heb ik hetzelfde als jij meegemaakt. Bleek ook een defecte bobine te zijn. Netjes gerepareerd daar in Belgie voor iets van 100 euro en sindsdien rijdt ie weer als een zonnetje.

Gysman

Actief lid
Geen lease autobegrijp ik? Hoop het niet in ieder geval voor je. Chipping buiten PON om, dan zullen ze natuurlijk niet zo happig zijn op coulanceregelingen. Ik zou persoonlijk even aankloppen bij Hartog Tuning... Kosten vervangend vervoer, daar zou ik even contact over opnemen met PON. Wellicht dat dat gewoon in het contract zit.

Bakkertje

Forumguru
Mijn schoonouders hebben een tijdje terug ook een bobine kapot gehad na een dagje zware aanhanger trekken (een niet gechipte 2.0 A4, geen FSI). Toen zijn er in eerste instantie 2 bobines vervangen, later gingen de andere 2 ook kapot. Het bleek toen zo te zijn dat als er bobines stuk zijn, ze alle 4 tegelijk vervangen moeten worden. Dat ze stuk gaan heeft waarschijnlijk niets met het chippen te maken. Ik heb het idee dat ze niet goed tegen wisselende belastingen kunnen.

Succes met de afwikkeling in ieder geval!

mijn huidige seat leon fsi is ook gechipt.
alee 4 de bobines zijn stuk gegaan en zijn vervangen door verbeterde exemplaren.
de anwb heeft tegenwoordig bobines in de wagens liggen van de gehele V.A.G. groep. ze gaan nogal eens kapot.
seat geeft dan ook 5 jaar garantie op die dingen.
ik ben benoieuwd hoe de skoda superb2 het gaat doen.
ik moet helaas nog 7 weken wachten.

Racer

Lid
De uitkomst

Dank voor jullie reacties!

Pfffff.... het blijkt 'slechts' een software-probleem. De gechipte software werd niet geaccepteerd, waardoor de motor 'in noodloop' ging en beroerd klonk. Wel raar dat het pas na drie weken boven water komt, maar ik ben allang blij :-)) dat er niks stuk is.

Uiteindelijk is Pedro Hartog zelf naar Arnhem gereden en heeft het probleem (mede)opgelost. Hij betaald ook de rekening.

Da's nog eens service!

Bovenaan Onderaan