Chiptuning 1.6 mpi 2005

dirkornee

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Mijn eerste bericht op dit forum. Ik ben sinds kort in het bezit van een Octavia II 1.6 mpi uit 2005. Mooie bak met slechts 148.000 km op de teller, zo ongeveer alles opties en rijdt hartstikke prima. Dat dit geen blokje is om enorm mee door te rijden dat snap ik, maar waar ik me aan stoor is het gebrek aan vermogen als je lage toeren rijdt. Dan heb ik het over onder de 2000 toeren. Met name in de 2, rijd je een keer op een rotonde af ofzo, moet je wat remmen, maar je hoeft niet terug naar de 1 weetjewel. Dan weer wegtrekken dan moet ie het echt even van heel diep halen voordat de wagen weer een beetje vooruit komt. Als je dat stukkie vervolgens voorbij bent trekt ie best oke door voor het vermogen dat erin zit.
Heeft iemand ervaring of advies met een chip doen op dit blok? Winst is marginaal, 102 - 112pk en 148 - 165 nm. Mocht dit echter dat probleem oplossen is het voor mij het overwegen waard.

Hoor het graag, alvast bedankt!
 

oco1979

Forumguru
Zo eerst eens zien of die nog zijn originele pk nog heeft.
Ne groot onderhoud doen of laten doen.
Chiptuning alleen is weggesmeten geld
 

turboturbo

Forumguru
Motor of chiptuning gaat je in jouw wens niet tegemoet komen; dergelijke vermogenswinst bij een atmosferisch blok (dus zonder turbo) merk je hooguit juist in hogere toeren.

Dus voor het gebied onder de 2000 toeren ga je daar denk ik niets noemenswaardig van merken.
Zelfs mijn 1.8 turbo motor uit de O1 is onder de 1500~1750 toeren doods.

Waar je wel wat van kunt merken denk ik, is kijken naar zaken als:
- is het gasklephuis brandschoon? Ook maar iets vervuiling belemmert de ingaande luchtflow (‘ademen’ vd motor)
- staat van de bobines en bougies (toen ik die bij een grote beurt alle 8 verving pakte de motor aanzienlijk beter op bij het wegrijden in z’n 1e en 2e versnelling / lage toerentallen: (de vonk was weer krachtig)
- luchtfilter verversen (dus die van de motor) al dan niet een inleg filter van K&N nemen, die schijnt iets beter te ademen in de lage toeren)
- verder kun je nog denken aan een vers brandstoffilter (mocht de huidige geen optimale flow meer bieden door verzadiging) en bijv de injectoren (laten) reinigen zodat er weer een optimaal sproeibeeld in de cilinder is en de ontploffing/verbranding zo optimaal en sterk mogelijk is.

Vzv ik weet kun je met dit soort extra onderhoud ervoor zorgen dat de motor binnen z’n vermogen optimaal kan presteren. En bij verwaarlozing van die dingen, alles bij elkaar opgeteld kan dit echt resulteren in een afgezwakt vermogen.

M.a.w. zorg dat je ‘stage 0’ tuning op orde is; daar haal je met een oudere auto en hogere km stand de meeste winst uit! Zelfs al ga je uiteindelijk voor een chiptuning; er zal geen optimaal resultaat komen als bovenstaande onderhoudspunten niet vers zijn!

Edit: bekijk ter inspiratie dit filmpje maar eens:
 
Laatst bewerkt:

dirkornee

Nieuw lid
Coole video! Dat dat zo een verschil maakt joh! De auto is van een monteur geweest, dus vermoed dat die wel goed is onderhouden (zo ziet ie er ook uit), hij had zelfs de koppelingsplaten vervangen pas geleden (preventief). Maar goed, kan natuurlijk zeker dat er sprake is van wat vermogensverlies door het een of ander. Zal er zo een flesje inmikken. Hij krijgt over een maandje een afleverbeurt van mijn garage, dan kan ik ze zeggen wat er aan scheelt en gaan ze daar mee bezig. Zal ze zeggen dat ik wat vermogen mis onderin, wellicht dat ze dan even de olie en bougies meenemen.
 

turboturbo

Forumguru
Tja, op een sleutelcursus waar ik een paar ben geweest, maakten de monteurs grapjes over dat je nooit een auto van een monteur moet kopen. Die kijken nl anders naar of iets vervangen of gerepareerd moet worden als het om hun eigen auto gaat (‘ik weet wat er op het spel staat’) dan dat ze een auto van een klant heen moeten zenden die weer 24 maanden of 30.000km vooruit moet kunnen... :D
 
Bovenaan Onderaan