Chiptuning 1.9TDI DSG

Ik ben op zoek naar een chiptuner om mijn 1.9TDI te chippen, maar eentje die geen standaard programma inlaadt maar ook de software van de DSG bak aanpast. Zijn er hier mensen met goede ervaringen icm DSG met chiptuners in België of Zuid-Nederland?
 

___JC___

Forumguru
Waarom moet de bak software aangepast? Met chip gaat de 1.9TDI naar ongeveer 135pk en 320NM. Dat kan een standaard DSG goed aan hoor.
Als je in NL de beste chip op maat wil en de DSG software aanpassen dan moet je naar JD engeneering in Leusden.

*antireclamedisclaimer*
Of hartog of ziptuning kan ook.
 
Ik heb gehoord dat na chiptuning het max koppel al bij een laag toerental inkomt, en dit zou niet gezond zijn voor de DSG bak. Bovendien vermelden sommige chiptuners dat ze hun chip aan een DSG automaat aanpassen, maar als je een voorbeeld vraagt van een koppelcurve van een getunede 1.9TDI met DSG dan hoor je er niks meer van.
 

sitechris

Donateur
De DSG bak kan 350 nm aan, ik zou me dus niet zoveel zorgen maken. Overigens zijn er ook al tuners die over de 350 nm gaan met de DSG bak. Of dat verstandig is weet ik niet, ik ken geen ervaringsdeskundigen.
 

___JC___

Forumguru
Mn oom heeft een Altea XL 2.0TDI DSG met chip (350NM) en daar is de software niet aangepast. Totaal geen problemen tot dusver. En de baksoftware aanpassen zal wel prijzig zijn.
 
Ik heb in een Altea 2.0 TDI DSG gereden met 398 Nm, geen problemen.
Alleen komt dan de garantie te vervallen.
DGS + chiptuning is incl. garantie tot max. 350Nm ongeacht de motor.
Er is wel een 7 traps DSG van Volkswagen en die kan wat minder aan, het verschil zit hem in een natte en droge DSG.
Bij Skoda kunnen ze gewoon tot die 350Nm.

Chippen kan bij de Skoda/Vw/Audi garage, altijd garantie van PON (via ABT tuning), of bij een andere chipboer die dan zelf zal moeten garantie geven.

Mijn ervaring is goed, het is dan wel een 2.0TDI, maar het scheelt echt een hele hoop.
Het kost +/- € 900,00 / € 1.000,00 bij de Skoda dealer.
Een boel geld, maar ik vind het het wel waard.
 

VEEJAY

Forumguru
Hier trouwens een filmpje, dit lijkt precies qua roetuitstoot op die opgevoerde O2 van JC:

[video=youtube;UJ3yzOq6EcE]http://www.youtube.com/watch?v=UJ3yzOq6EcE&feature=related[/video]
 
Pedro Hartog (Hartog Tuning) heeft mijn 1.9TDI (zonder DSG weliswaar) juist zo getuned dat tot de 2000 toeren de koppelkromme gelijkblijft. Daarna blijft het koppel stijgen tot ca. 310Nm bij 3700 toeren, waarna het koppel weer afneemt tot 250Nm maximumkoppel bij 4500 toeren. Dit omdat het vliegwiel van de 1.9TDI 105pk bij lage toerentallen niet veel koppel kan verwerken. Resultaat: een hele gelijkmatige toename van het koppel over het hele toerengebied. Klinkt alsof jij ook zoiets wilt met je DSG. Ik zou zeggen: bel Hartog of JD eens, die kunnen dit zonder enige twijfel.
 
Hartog tuning is voor mij 250km rijden, enkele rit. En JD bijna 300km. Dat is praktisch onmogelijk, als de garage een software update doet en ik de chiptuning opnieuw moet laten doen ben ik 500-600km onderweg.

Ik wil een soepele motor die prima met de DSG overweg kan, geen roetbom die mijn DSG bak aan gort draait. Dat mag iets kosten, maar het moet praktisch ook doenbaar zijn.
 

sitechris

Donateur
tuning via Abt (via dealer) kan ook, met behoud fabrieksgarantie. Zij zullen ook binnen de marges blijven van de DSG bak. Geen enkel probleem.
 

___JC___

Forumguru
Abt is ook gewoon goed. De chip kan alleen niet op maat. En als je geen roetfilter hebt kan ie flink gaan roeten.
 

VEEJAY

Forumguru
En Okkiedo wat is het geworden? Is het nog heel allemaal?

Ik kwam trouwens deze aardige site tegen: www.DSG-Tuning.nl had ik niet eerder van gehoord, ze kunnen leuke dingen doen met DSG bakken.
 
Bovenaan Onderaan