Chiptuning Fabia

Daniel

Lid
Hoi hoi,zoals jullie hier rechts zien heb ik een fabia combi elegance 1.4 16v 100pk.

Ik wil mijn Fabia laten chippen maar weet niet echt wat de resultaten zullen zijn!!
Wellicht is er iemand die dit heeft op dit forum,graag de reactie's.

Dus als er iemand in een gechiptje 100pk'tje ooit in heeft gereden of er zelf een heeft,lees ik graag jullie reactie's. (ook als het is af te raden).

Mvg,

Daniel

Dutch4x4

Senior Member
't Is niet zozeer af te raden, maar het heeft voor een atmosferische motor gewoon weinig effect. Zeker bij een motor die toch al elektronisch is getweakt om tot die 100 pk te komen.

Chippen heeft alleen zin voor turbomotoren. Voor een atmo levert het 5 pk ofzo op (gewoon de emissiebeperkingen erafhalen), te weinig om te voelen, behalve in je portemonnee...

Wil je een atmo tunen, dan moet je op de ouderwetsche mechanische manier aan de gang. Scherpere nokkenassen, ruimer ademende uitlaatsectie, dat soort werk. Dan kun je uiteindelijk 20 tot 30 pk winnen, maar dat kost je dan ook serieus geld. En garantie foetsie natuurlijk.

Dutch4x4

Senior Member
10 pk, give or take een paar pk. Aardig, maar toch dure pk's in vergelijking bij wat je voor hetzelfde geld bij een turbomotor krijgt.

Ik zit met hetzelfde, hoor. Ik wil toch iets meer uit de ST halen dan standaard, maar met een chip zit er gewoon weinig in. Dus heb ik het maar omgedraaid: ik wil een betere gasrespons en een mooier geluid en neem de eventuele extra's pk in dank aan.

Dus geef ik mijn geld niet uit aan een chip, maar aan een ander luchtfilter en een uitlaat met sportkat die het uitlaattraject minder afknijpt. Resultaat voor 600 euro is 11 pk, voor 1200 euro 21 pk. Plus die gasrespons en dat geluid - en dan vind ik de kosten al iets beter te pruimen.

Wat er op dat gebied voor de Fabia mogelijk is, weet ik trouwens niet...

Kelvin

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

10 pk, give or take een paar pk. Aardig, maar toch dure pk's in vergelijking bij wat je voor hetzelfde geld bij een turbomotor krijgt.

Ik zit met hetzelfde, hoor. Ik wil toch iets meer uit de ST halen dan standaard, maar met een chip zit er gewoon weinig in. Dus heb ik het maar omgedraaid: ik wil een betere gasrespons en een mooier geluid en neem de eventuele extra's pk in dank aan.

Dus geef ik mijn geld niet uit aan een chip, maar aan een ander luchtfilter en een uitlaat met sportkat die het uitlaattraject minder afknijpt. Resultaat voor 600 euro is 11 pk, voor 1200 euro 21 pk. Plus die gasrespons en dat geluid - en dan vind ik de kosten al iets beter te pruimen.

Wat er op dat gebied voor de Fabia mogelijk is, weet ik trouwens niet...

[/ QUOTE ]

Ik heb recentelijk bij de Fabia 1.4 16v hatchback de originele einddemper vervangen voor een Sebring sportdemper en ik heb vernomen dat dit al gauw 5 tot 10% meer koppel op moet leveren, en idd hij lijkt wat beter te pakken

Bovendien staat het prachtig rn klinkt hij echt super, lekker zwaar en diep vooral bij lagere toerentallen in een hogere versnelling. Het klink gek maar bijvoorbeel 50 in z'n 4 klinkt mooier dan in z'n 3e versnelling

Ennuh ik win genoeg stoplichtsprintjes dus chippen hoeft van mij niet

/forum/images/graemlins/wink.gif

Octaviarijder

Actief lid
Ik heb onder mijn O1 een dubbele Laser sportuitlaat hangen en die levert meer trekkracht op en ik heb er ongeveer 4 pk bij. Daarnaast is het lekkere geluid ook standaard.

Daniel

Lid
ja jongens en ik heb een combi ,dus dat houd in dat de uitlaat een heel stuk achter de bumper zit dus onder de auto en ik denk dat het moeilijk is om een sporteinddemper te vinden.

Dutch4x4

Senior Member
Alleen met een einddemper schiet je vaak niet zo veel op. Dan heb je alleen maar een bak geluid erbij. Het gaat erom om de uitlaatgassen sneller naar buiten te krijgen. Dus moet je de belemmeringen in het hele traject zo veel mogelijk opheffen.

Ga dus na of er vernauwingen zitten in het uitlaattraject en zoek sowieso uit of je de katalysator kunt vervangen door een sportkat die nog net door de apk komt. Dat levert de grootste winst op.

Of er ook sportuitlaten voor de Combi zijn? Geen idee, maar zou raar zijn als het niet zo was. Vraag gewoon eens aan je dealer.

Daniel

Lid
ik zal eerst eens naar die tuner bellen die bij mij in de buurt zit om te vragen wat de mogelijkheden zijn met mijn auto. en dan kan ik denk ik tot de beste conclusie komen.

Fabia

† In Memoriam
Hou ons op de hoogte, heb zelf ook een Fabia Combi 101 pk dus ik ben reuze benieuwd naar de mogelijkheden en kosten.

Hetzer

Forumguru
er zijn genoeg bedrijfjes die trouwens custom made sportuitlaten maakt , voor elke auto en voor iedere smaak!

Daniel

Lid
ja dat klopt maar je moet ze wel weten te vinden,en ik denk als ze speciaal een uitlaat moeten maken dat het wel heel veel geld gaat kosten.

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Michael</font><hr />

er zijn genoeg bedrijfjes die trouwens custom made sportuitlaten maakt , voor elke auto en voor iedere smaak!

[/ QUOTE ]

Precies, kijk bijv. maar eens op www.uitlaten.com
Ik ken daar niemand persoonlijk, heb ook geen aandelen in dit bedrijf maar heb er eerder iemand naar verwezen en die rijdt nu rond met een Fiat Stilo Abarth met super gave, op maat gemaakte, uitlaat. Ook een andere kennis van me heeft er zijn uitlaat voor een Fiat Punto laten maken en ook die klinkt geweldig.
Ze zijn niet overdreven duur vind ik en ze maken de uitlaat qua model én geluidskarakteristiek zoals jij het wilt.

Daniel

Lid
thanx timothee

jammer dat je geen keuze kunt maken tot een fabia,alleen octavia kan ik kiezen nadat ik op skoda heb geklikt!?!?

Dutch4x4

Senior Member
Dat is puur om te laten zien wat ze al hebben gemaakt. Bij EPS kun je echt alles laten maken voor élke auto.

't Is alleen zo'n godsallejezus eind uit de buurt...

Daniel

Lid
Ik heb nog eens goed op die site geken (eps) en ze hebben echt veel moois gemaakt.
het is alleen jammer dat het helemaal aan de andere kant van nederland is voor mij +/- 300km rijden en dat is echt ver!
zijn er geen ander bekende zaken die dit ook doen bij mij in de buurt? (valkenswaard = omg. Eindhoven)

Timothee

Actief lid
Klopt ja, het bedrijf ligt niet bepaald centraal in het land. Dat is wel balen. Maar zoals Dutch4x4 al zegt, ze maken uitlaten voor elke auto op maat. Je kunt erbij zijn en ze laten je diverse opties zien zodat je zelf kunt bepalen hoe de uitlaat eruit moet komen te zien (hoeveel eindpijpen, welke vorm...rond of ovaal, hoever ze uitsteken enz. enz.) en wat nog gaver is, is dat ze je ook laten bepalen hoe de uitlaat klinkt! Je kunt dan buiten de auto gaan staan en in de auto gaan zitten om te horen of hij klinkt zoals je wilt en indien nodig, passen ze dat nog aan.

Als je dan nog geen uitlaat naar jouw smaak hebt weet ik het ook niet meer /forum/images/graemlins/smile.gif Zoals gezegd ken ik twee mensen die zo'n ding hebben en het ziet er geweldig uit en het klinkt ook magnifiek!

Misschien moet je ze eerst voor een prijsindicatie mailen voordat je zover gaat rijden?

degraan

Nieuw lid
ik denk dat er met chiptuning wel iets meer te halen valt hoor, check Data Technic:
Vermogen Pk101115
Koppel Nm128162

Canon-Eye

Forumguru
't Is alleen zo'n godsallejezus eind uit de buurt...

Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen!

(Er is namelijk óók leven ten noorden en noordoosten van pakweg Zwolle... en daar is 't nog mooi wonen ook :eek:)

Bovenaan Onderaan