Chiptuning

Wreckingtube

Actief lid
Heeft er hier iemand ervaring met chippen van een rs tdi dat deze naar mijn ervaring na chippen (3dagen) precies meer verbruikt waar ze eigenlijk nog zeggen dat dit minder zou moette zijn. ik heb hierover niets gevonden met de zoekfunctie.
Wagen heeft 25k km en is gechipt bij dvx performance.
 

Spierings

Forumguru
Bij een zelfde rustige rijstijl zal deze mogelijk zuiniger zijn, bij gas geven verbruikt deze meer...

Aangezien hij pas net gechipt is zal dit het verbruik ook niet ten goede komen, je wilt hem tenslotte toch effe goed uitproberen..
 

Wreckingtube

Actief lid
@Spierings correct heb ik ook gedaan maar het traject naar het werk 40km bij dezelfde rijstijl als er voor haal ik met moeite 5,4 l/100km terwijl dit voor chippen gemakkelijk onder de 5l ging.
Kwil ni zeggen dat 5,5 slecht is e maar had toch iets anders verwacht na tuning.
 

leon-cupra

Forumguru
@Spierings correct heb ik ook gedaan maar het traject naar het werk 40km bij dezelfde rijstijl als er voor haal ik met moeite 5,4 l/100km terwijl dit voor chippen gemakkelijk onder de 5l ging.
Kwil ni zeggen dat 5,5 slecht is e maar had toch iets anders verwacht na tuning.
wss de stukken naar de constante snelheid ga je het pedaal iets harder ingedrukt hebben om het extra vermogen te voelen waardoor het verbruik stijgt.
 

abelsj

Forumguru
Mijne heeft idd een vitaminekuur ondergaan bij cth chiptuning. Het verbruik is in mijn ogen ook niet gedaald na de tuning. Verbruik schommelt tussen 6l/100km (eerder een rariteit, lees veel autostrade aan 130km/u) en 6,7l/100km (normaal RS gebruik, lees redelijk sportief). Heb nu 44000 km, tuning is uitgevoerd rond de 27000 km.
 

philippe bakker

Forumguru
Met mijn rs naft is het verbruik ook lichtjes gestegen na tuning maar tja. Doordat mijn madam er wat meer mee rijdt is het gemiddelde nu wel al van 11,7 naar 11,2 gegaan
 

Wreckingtube

Actief lid
Wat gisteren heb gemerkt dat deze op acc (70 en 90km/h) meer verbruikt als ik gewoon met pedaal op die snelheid blijf scheelt bena 1liter.
 

oco1979

Forumguru
Misschien dat systeem nu de werkelijke verbruikcijfers meedeeld.
Want wat op dashboard is en werkelijkheid,kan verschillen.

Sommige gechipte wagens komen na tuning met verbruikscijfers die te super zijn om waar te zijn.

Berekening van de brandstofverbruik is met OEM cijfers,zal na chippen zonder aanpassing nog tzelfde doen.
Ondanks deze meer druk,langer inspuiting enz.... doe.

Dat die méér verbruikt bij voetje op de bodem,is normaal,tzou wel leuk zijn deze meer vermogen en minder verbruiken.

Bij normaal rijgedrag,koppel rijden zou deze ietskes moeten minderen. das relatief.

Verbruikcijfers reken je best zelf uit dan via dashboard.

Vb: hoeveel dat ik al heb tegen gekomen die zonder diesel staan langs de weg,vertellen me dan,jamaar kan nog +/- 40km rijden volgens dashboard, ja we kzien het "geen meter".

Leg dat dan maar eens uit,sommige begrijpen dat direct en anderen,tja die willen dat niet begrijpen :sterretjes:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Inderdaad de waarden van de boordcomputer verschillen nogal van het werkelijke verbruik en zijn nagenoeg altijd geflatteerd. Overigens hoef je het verbruik niet zelf uit te rekenen. Op Spritmonitor hoef je na tanken alleen aantal gereden kms en getankte liters sinds vorige tankbeurt in te voeren en het wordt keurig voor je bijgehouden.
Mijn auto is wel iets zuiniger sinds de tuning. Rijstijl is niet aangepast; extra vermogen gebruik ik eigenlijk alleen bij invoeg- en inhaalacties
 

vleier

Forumguru
mijne is totaal niets zuiniger (kan ook komen door mijn rijstijl wat al niet echt rustig was) maar je koopt toch ook geen RS omdat het zuinig is?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, dat is zo. Voor zo'n 1.2 tsi is het gewoon een prettig beetje extra en zul je minder snel je rijstijl veranderen. Overigens is dat gunstiger verbruik nou ook weer niet van dien aard dat tunen puur om die reden de moeite loont, hoor.
 

oco1979

Forumguru
Daarmee dat "eco-tuning" enkel Nm-koppel omhoog is en niet de PK's.

Vermoed dat als je "echt" eco-tuning op ne motor wil doen dat je daar meer werk aan hebt dan aan klassiekmapping.

Gezien dat eco bij de tuners minder kost,ben ik tot de conclussie dat klassiek gebeurt maar enkel in hoge toeren niets veranderd is(pk's).

Ook ne feit,je koopt geen RS om eco driving te doen :deuk:.

Merk wel op dan grotere cc inhoud van motoren zuiniger cijfers geven dan kleine.

Ne 1000cc turbo zal niet van 5liters/100km naar 4liters/100km,daar in tegen dat ne camionet van 3000cc turbo van 14L/100 naar 12L/100 perfect mogelijk is.
Je zit hier ook direct met gewicht die een grote rol kan spelen.

Dat is wel onder voorwaarden dat deze dezelfde rijstyl doe.

Als je de wagen minder in hogere toeren moet jagen,gezien toename koppel zal deze ook minder verbruiken,logisch.

Nu Chiptuning moet je niet voor de zuinigheid doen.

Juist voor iets meer vermogen en drivability te verbeteren.

Voor goed te zien zou iedere nieuwe wagen op de testbank moeten staan en de dipjes en piekjes er uit nemen.

De meeste OEM die op testbank staan zijn soms om :wavecry:.

Das een OEM instelling die moet gaan voor elk land en omgeving,is te verstaan.

Zit nog rek in :yeehaa:
 
Bovenaan Onderaan