ChrisV, Skoda Fabia HTP uit 2006

Ik rij sinds een jaar met een Skoda fabia uit 2006, mijn eerste eigen auto, een erfstukje van de ouders die verhuisde en zelf een nieuwe auto wouden hebben.

Ik ben in eerste instantie lid geworden van het forum voor hulp bij een probleem bij de auto.

Verder ben ik Geïtresseerd bij te leren over zelf onderhouden van mijn auto om zo de kosten misschien iets te drukken.

Cordoba

Forumguru
Welkom Chris. Ik heb geen idee wat je kennis en ervaring is met zelf sleutelen, maar zorg dat je goed weet wat je doet (moet doen) voor je aan een klus begint. Ik zou zeggen begin met simpele kleine zaken (bijv. zelf wat dingetjes aanpassen naar jouw wens) en bouw dat geleidelijk uit.

Bedenk ook dat uitstel van onderhoud op het eerste gezicht misschien wel besparing lijkt, maar in de praktijk blijkt dat uitgestelde onderhoud achteraf vaak extra duur te zijn. De auto goed in de gaten houden en afwijkingen al in een vroeg stadium constateren levert vaak al de eerste besparing op. Een mooi voorbeeld daarvan is de ervaring die ik met mijn eerste auto had: op een gegeven moment had ik ineens bij ongeveer 110 km/u een lichte trilling in het stuur, maar niet bij andere snelheden, en verder ook niets bijzonders. In eerste instantie kon de garage geen enkele afwijking vinden (balancering en uitlijning waren in orde). De auto nogmaals op de brug gezet en goed gekeken, toen bleek er een rubberhoes om een aandrijfas gescheurd, waardoor het vet was verdwenen er er zand en vuil in de hoes zat. Doordat ik er tijdig bij was, hoefde alleen de hoes (á 12 gulden) vervangen te worden, en was er nog geen verdere slijtage. Ik denk dat dit voorbeeld perfekt duidelijk maakt wat ik bedoel.

Ik heb een Fabia I, maar momenteel wat problemen met de motor. die staan al gepost in het respectievelijke deel van de fabia I in het forum

Bovenaan Onderaan