Dank iedereen!
Nog even wat van me aftypen...
Afgelopen zaterdag mijn mooie bolide opgehaald, helemaal blij mee.
De auto stond nog op winterbanden, maar er waren wel zomerbanden meegeleverd.
Dus ik afgelopen maandag naar mijn lokale garage hier in het dorp en daar werden de banden even verwisseld.
Toen ik daar even was geweest, half uurtje tot uurtje (incl lekker even wat ouwehoeren en koffiedrinken), was het klaar en stapte ik daar in.
Ik startte de motor en gelijk draaiden twee monteurs hun hoofd...er werd nog even op het raam getikt... "heb je garantie op de auto?"
Ik, nogal geschokt van de vraag, zeg ja..."dan mag je hun de ketting laten vervangen, want die is totaal versleten".
Even met de garagehouder erover gehad, hij heeft me het één en ander uitgelegd en laten zien (ketting, spanner, etc.) dat dit een kwaal is (geweest) van de 1.2 TSI motoren. En dat deze gewoon vervangen dient te worden om erger te voorkomen.
Nou, ik - redelijk balend - contact opnemen met de dealer waar ik hem heb gekocht. Daar was de verkoper niet aanwezig die mij de auto heeft verkocht. Ik heb het verhaal verteld en aangegeven dat het mij niet om de verkoper gaat, maar dat het om de auto an sich gaat en even gevraagd of ik even langs kan komen om er een monteur van hun naar te laten kijken. Dat kon en zo gezegd, zo gedaan.
Aangekomen bij de dealer werd me netjes een kopje koffie aangeboden en zou er ondertussen naar gekeken worden. Na wat minuten werd ik geroepen en werd mij medegedeeld dat er volgens hun al een nieuwe op zat (zij konden dat zien aan een pakking of iets dergelijks). Aangezien ik totaal niet auto-technisch ben onderlegd, neem ik dat aan van de beste man. Er zou vandaag contact met me worden opgenomen door de originele verkoper.
Vandaag heb ik zelf nog maar even gebeld, ik wilde niet langer wachten, aangezien ik een beetje het gevoel heb in een tikkende tijdbom te rijden als ik dat zo mag vernemen. Let wel, mijn garagehouder heeft er totaal geen baat bij om mij dit te vertellen, aangezien het een probleem van de dealer is en dat ik de auto wel bij hem in onderhoud zou doen, klein dorpje, dan moet je gewoon eerlijk zijn met elkaar.
Nou, de beste man aan de telefoon gehad, maar die geeft totaal niet thuis. De auto functioneert volgens hem en hun monteurs, hij is APK gekeurd en vertoont geen mankementen. Ik moest me er geen zorgen over maken. Bij het noemen van de Bovag garantie, werd dat ook teniet geslagen, omdat er geen sprake is van een defect. Aangezien ik er auto technisch gelijk uitgeluld was, heb ik gevraagd of mijn garagehouder contact met hem op mocht nemen om het een en ander misschien beter te kunnen verwoorden. Dat was prima.
Vanmiddag nog even gebeld met mijn garagehouder, maar die ervaarde dezelfde muur waar hij tegenaan liep. De verkoper houdt stuk bij voet en kan pas wat doen als er daadwerkelijk echt wat kapot is.
Ondertussen voel ik me wel erg gewiebeld, bij de prijs zat een bedrag waarbij je dus een APK, afleverbeurt en 6 maanden Bovag garantie koopt, maar in dit geval gaat de vlieger nog niet op...of wordt het in ieder geval nog niet erkend.
Wat ik zou kunnen doen is gewoon stug doorrijden en dan "hopen" dat de ketting / gerelateerde onderdelen binnen 6 maanden kapot gaan, maar dat weegt voor mij niet op tegen het ongemak van een kapotte auto, de constante wetenschap dat er iets niet klopt en een vieze smaak over de totale service bij de dealer an sich.
Dus heb ik maar besloten om volgende week woensdag mijn garagehouder de ketting + toebehoren te laten vervangen en ik ga morgen contact opnemen met de Bovag om te kijken op welke manier zij mij kunnen helpen. Ik voel me flink in de kou gelaten door de verkopende partij. En dat zelfs mijn garagehouder, die ik in deze gewoon vertrouw, met zijn technische onderbouwing de dealer niet kan overhalen tot het vervangen van de ketting, dan zakt bij mij wel de moed in de schoenen. Tevens heb ik dan gelijk een wantrouwig gevoel dat wanneer de dealer nu wel zou zeggen om het te regelen, dat ik het gevoel heb dat dan bijvoorbeeld alleen de ketting of de spanner zou worden vervangen en dat het niet in zijn geheel gefixed wordt.
Al met al is dan de lol van de nieuwe auto er snel af. Erg jammer vind ik dat. Ik bedoel, de auto rijdt heerlijk, voorzien van redelijk wat gemakken, mooi leer van binnen, goed geluid...en dan dit. Ook financieel had ik hier niet op gerekend.
Wat ik gisteren nog wel heb gedaan (om positief te eindigen) is de bestaande lichtschakelaar vervangen door eentje van een autodemontage bedrijf met een AUTO-functie.