Cilinder-overslag 1.0 benzine met handbak

Jur40

Nieuw lid
Mijn Ocativia combi 12-2021 staat nu voor de derde keer in 8 weken bij de dealer. Na de storing in de bobine dacht ik eraf te zijn. Nu dient zich het volgende aan.
- bij optrekken houd de motor in en komt heel laat op gang.
- regelmatig stottert hij te gevolge van cilinder overslag o.i.d. Net alsof je met een koude motor te weinig gas geeft.
- en nu is de airco ook defect. Echter als hij begint te stotteren geeft hij ineens een zucht koude lucht.

Het vreemde is dat ik geen storingsmelding krijg. Ook de garage ziet niks in de log

Garagebezoek 1(8 weken geleden):
- brandstofsysteem gereinigd kleppen gereinigd

Garagebezoek 2 ( 2 weken geleden)
- nogmaals alles gereinigd
- additieven aan de tank toegevoegd. (Iom importeur). Ik moest de tank leeg rijden en dan zou het over moeten zijn. Helaas.

Garagebezoek 3: afgelopen vrijdag.
- auto ingeleverd. Leenauto mee
- onderzoek staat ingepland op 4 juni

Iemand op het forum vergelijkbare klachten gehad. Ik heb de auto nu 2,5 jaar prima auto, maar ik heb inmiddels al zeker 20 weken vervangend vervoer gehad in 2,5 jaar.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt als een slechte kabelverbinding…
Knaagschade, of massa kabel niet goed vastgedraaid?
 

jesse_s93

Forumguru
Ik heb in de tijd van de Scala, ook een 1.0 TSI, ook een keer last gehad van cilinderoverslag. In het begin sporadisch (maar merkbaar), twee dagen later werd het erger en afspraak gemaakt bij de garage. Op de weg naar de garage op twee cilinders gereden. Bleek een kapotte bougie te zijn (niet de bobine). Auto was 2/2,5 jaar oud en slecht 30.000 km. Verklaart overigens niet de relatie met de niet werkende airco.

Wellicht zoals @hemi24 hierboven aangeeft last van marters?
 
Ik heb exact hetzelfde gehad, meerdere keren bij de garage geweest. Heel lang verhaal kort, ze hebben de bobines vervangen en het probleem was opgelost.
 

Jur40

Nieuw lid
Vanmiddag mijn auto opgehaald bij de dealer. Vd Brug Buitenpost heeft puik werk geleverd. Zie hebben de storing gevonden:
- diverse breuken in de kabelboom
- hierdoor is de aircopomp defect geraakt.
- hierdoor begon de motor te storteren omdat dr kleppen van de aircopomp (compressor) constsnt aan het in uitschskelen waren. Waardoor de motor constant onverwachte weerstand voor de kiezen kreeg via de multiriem.

Dus. Nu komende tijd veel kilometers maken om te ontdekken of het echt opgelost is. En de auto leren vertrouwen.

Wordt vervolgt. Voor nu positief
 

Derk GTT

Nieuw lid
Fijn dat de oorzaak gevonden is.

Waar waren deze breuken in de kabelboom gevonden? Is een deel van de kabelboom vervangen of zijn de breuken gerepareerd ?
 

Jur40

Nieuw lid
Inmiddels met de hernieuwde skoda op vakantie geweest (3000km) en thuis een dikke maand gereden. De auto is als nooit tevoren. Stottert niet meer trekt lekker door. Wat me nu (achteraf) opvalt:

- hij is een stuk vlotter geworden. Trekt lekker door. Bij inhalen op de snelweg, zelfs bij 140+, hoef ik zelden terug te schakelen naar de 5. En zeker in sportmode niet. (Het is tenslotte een 3-pitter).

- het verbruik is met sprongen verbeterd:

- NL - zuid AT op en neer incl. bergpassen en duitse snel weg (waar het kon 160kmpu) een gem. Verbruik van 1:17,4.
- in nederland incl. stadsritjes gem. 1:18,5
- in mijn optiek een prima verbruik.

- laatst Groningen - Beverwijk vv (105-110 op de snelweg) gem. Verbruik van 1:19,5.
- het is geen strepentrekker, maar hij kan goed meekomen. Zeker in Nederland.
- dus resume, ik klaag niet. Echter wel jammer dat dit 2,5 jaar heeft geduurt
 
Bovenaan Onderaan