Cilinderkop afpersen

machlo

Forumguru
wellicht kan iemand me helpen.......
Zeer waarschijnlijk last van lekke koppakking. Al twee maal naar garage geweest, boel onder druk gezet, temperatuursensor ringetje vervangen, dop koelvloeistof vat vervangen, harde slangen, beetje wit schuim aan binnenzijde van vat maar geen duidelijkE, concrete aanwijzingen van lekkage. Menig ander forumleden met zelfde symptomen heeft pakking laten vervangen en problemen waren opgelost.
Nu lees ik regelmatig dat het vlakken van de kop wordt geadviseerd om mee te nemen bij de vervanging.

Maar het afpersen van de kop.......is dat ook nodig? Motor is, sinds ik hem heb (dik twee jaar) niet boven de 90 graden geweest, altijd keurig op temperatuur.

Hoor graag wat jullie denken.......
Groet, marc
 
Dat over het afpersen of niet daar weet ik weinig van; maar ik wil even inhaken op je temperatuur melding; ik denk dat jij het over je koelwater temperatuur hebt. En die staat idd of het nou warm of koud is stevast op 90 graden. Het motorblok zelf en vooral de motorolie word wel degelijk heter dan 90 graden. Vooral bij warm weer zoals dit kan de motorolie rustig iets over de 100 graden komen. Met de diesel van het werk zelfs een keer 117 graden zien staan.. was toen ook wel 35 graden ;)
 

machlo

Forumguru
Als je koelsysteem al in de garage onder druk is gezet, en geen lekkage/drukverlies had, waarom zou je dan de kop laten lichten? Een licht verlies van koelvloeistof kan ook op andere plaatsen voorkomen.
Als je bij draaiende motor de dop van je koelsysteem af hebt, borrelt 'ie dan.........zo ja, dan is inderdaad de koppakking naar z'n grootje, zo niet: dan zou ik geen actie ondernemen.

Ook al geprobeerd........er borrelt niets, absoluut niet.
 

machlo

Forumguru
Dat over het afpersen of niet daar weet ik weinig van; maar ik wil even inhaken op je temperatuur melding; ik denk dat jij het over je koelwater temperatuur hebt. En die staat idd of het nou warm of koud is stevast op 90 graden. Het motorblok zelf en vooral de motorolie word wel degelijk heter dan 90 graden. Vooral bij warm weer zoals dit kan de motorolie rustig iets over de 100 graden komen. Met de diesel van het werk zelfs een keer 117 graden zien staan.. was toen ook wel 35 graden ;)

Oké, dank je. Maar een oververhitte motor (met mogelijke kopschade) zou ik dan toch via de temperatuurmeter hebben moeten zien toch?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst er zijn veel verschillende vormen van lekke koppakkingen. Je hebt de volgende 'domeinen':
  • de cilinders
  • de koelkanalen van het blok naar de kop en omgekeerd
  • de oliekanalen van het blok naar de kop en omgekeerd
  • de 'buitenwereld', zeg maar alles buiten het blok
Bij veel lekke koppakkingen treden maar een deel van de mogelijkheden op, en de mogelijkheden zijn er heel veel:
  1. lekkage tussen cilinders onderling
  2. lekkage tussen koelkanaal en cilinder(s)
  3. lekkage tussen oliekanaal en cilinder
  4. lekkage tussen buitenkant en cilinder
  5. lekkage tussen koelkanaal en oliekanaal
  6. lekkage tussen koelkanaal en buitenwereld
  7. lekkage tussen oliekanaal en buitenwereld
Zolang er geen koelkanaal betrokken is in de lekkende koppakking vind je met afpersen dus niets terug.

Als je koelmiddel verliest, kan dat ook nog in de kachelradiator zitten.
 

Spierings

Forumguru
Zijn de slangen heel erg hard is er gewoon een heel grote kans dat dit de koppakking is... dit komt niet altijd naar voren tijdens afpersen omdat het gaatje minimaal is...

Kop vlakken hoeft alleen wanneer deze niet meer vlak of invreten is...

Het laten afpersen van de kop kun je laten uitvoeren als de kop eraf is. Maar de vag benzine motoren staan niet bekend als koppen welke scheuren.. dus een zeer kleine kans dat ze iets vinden.
 

machlo

Forumguru
Zijn de slangen heel erg hard is er gewoon een heel grote kans dat dit de koppakking is... dit komt niet altijd naar voren tijdens afpersen omdat het gaatje minimaal is....

@Spierings ....... Slangen waren idd erg hard (niet in te knijpen) en heet. Kan het overigens dat dit niet continu is? Of moeten ze dan, vanaf het moment dat ze hard worden ook hard blijven totdat de motor weer is afgekoeld? kan dit ook wisselend zijn gedurende een flinke rit?
 

Spierings

Forumguru
Slangen worden meestal hard bij flink gas geven doordat druk in de cilinders dan het hoogste zijn. Dit zal niet constant hetzelfde zijn.. Deze kunnen weer slap worden als de dop de druk afblaast, bij rustig rijden of bij stilstand..
 
Bovenaan Onderaan