Citigo Dubbel massa vliegwiel stuk na 25dkm?

Hey allen,

Dit is de Citigo van mijn vriendin. bj2013

Ik vond al een tijdje dat tijdens het ontkoppelen de auto een "klonk" geluid maakten en ratelen (behalve als je koppeling in drukte). Nu kwam ik op een ander forum erachter dat dit waarschijnlijk Dubbel massa vliegwiel was.

Hebben meer forum leden hier last van? En lijkt me niet stuk te mogen gaan na 25dkm.

 

ertromp

Forumguru
De Citigo heeft geen dubbel massa vliegwiel.
Dit heeft met de 3 cilinder constructie te maken.
De auto koppelt nog steeds normaal?
Wat zegt je garage ervan?
 

Cordoba

Forumguru
Zoals ook ertromp al schrijft: er is helemaal geen Citigo met een dubbel vliegwiel, sowieso een fenomeen wat je bij Skoda relatief weinig tegen komt.
Het geluid lijkt mij meer in de mechanische constructie van het koppelingspedaal te zitten. (zit er nog een koppelingskabel achter of niet?)
 

ertromp

Forumguru
De krachten die in de aandrijflijn van zo'n 3 cilinder zitten kunnen dit soort geluiden op het koppelingsmechanisme voortbrengen. Het zijn niet de trillings vrijste motoren die 3 cilinders.
 

ougie

Forumguru
Ik hoor inderdaad meerdere geluiden die ik bv bij de Octavia 20 tdi, die wij hadden, niet hoorde.
Nu is dat een hele andere motor natuurlijk.
Ik heb bij aanschaf van de Citigo een Subaru Justy ingeruild, ook een drie cilindertje.
Ook deze had geluiden, bv bij koppelen en ontkoppelen, die ik niet thuis kon brengen.
Het motortje van de Citigo is trouwens wel wat rustiger dan die van de Justy.
Zeker als je in de auto zit vind ik het geluid van de Citigo een verademing t.a.v. de Justy.
Wat ik bij jouw op het filmpje hoor herken ik niet bij die van mij.
Hij is van 2013 en zit nog volop in de garantie, ik zou voor de zekerheid even langs de garage gaan. Beter nu dan dat je wacht op schade, net buiten de garantie termijn.
 
De Citigo heeft geen dubbel massa vliegwiel.
Dit heeft met de 3 cilinder constructie te maken.
De auto koppelt nog steeds normaal?
Wat zegt je garage ervan?

Ik wil aanstaande maandag even langs de dealer gaan. Kijken wat ze zeggen.

Heb zelf ook een keertje rond gereden in een UP, die had deze geluiden niet.

Het klonk geluid is ook als je even van het gas gaat en weer gas geeft, zit ergens echt speling in.
 

Joske

Forumguru
het is een mechanische ontkoppeling, dus wat je hoort is aannemelijk maar niet prettig om te horen natuurlijk. Ik kan me inbeelden dat dit geen kwaliteitsvolle indruk geeft ook al is er niets aan de hand.

Feit dat je dit niet bij een UP hoort is wsl te wijten aan de iets hogere meerprijs (in België ergens tussen de 500 en 1000 euro verschil) waar de VW mss wat beter geïsoleerd zal zijn.

Vraag me wel af wat je dealer hier op te zeggen heeft? (ben benieuwd naar zijn uitleg ;) )

zie afbeelding (deel 2) voor de trekveer, staat rood ingekleurd:

N30-10348.png
 
Bovenaan Onderaan