Citigo e-iv, of niet?

Mijn vrouw rijdt momenteel een benzine Kia Picanto, private lease.
Omdat het leasebedrag zo laag is (170 euro/mnd) hebben we al een paar keer verlengd, maar nu willen ze hem toch echt terug. Overnemen kan voor 8000 euro.
Maar uit het vooronder komen schrapende geluiden en de garage mag geen onkosten meer maken om het probleem op te lossen, dus overnemen lijkt me riskant.
Zelf rijdt ik een Enyaq, heb een laadpaal thuis en krijg straks geen drol meer voor de stroom van mijn zonnepanelen dus......

Voor 260 euro per maand private lease je een leapmotor T03 max 7500km/ jaar.
Of ik koop een Skoda citigo e-iv of een vergelijkbaar vw of seat broertje.

Als ik eens rondkijk op autotrack dan zijn er best wat van deze e-up clonen te koop, en ik vind de prijs meevallen.
Graag hoor ik eens jullie mening. Een Chinees gaan private leasen of een citigo kopen?
Hoe zijn de ervaringen in het algemeen met deze auto's?

hemi24

Forumguru
Voor wat betreft de e-Up zijn er twee generaties, de oude, eerste generatie, die tot ca. 160 km bereik heeft, en de tweede generatie, welke ook als Citigo iV geleverd is, die heeft een range van een kleine 300 km...

Die eerste generatie e-Up's krijg je relatief goedkoop, maar wees je bewust van het verschil...
De 2e genaratie is er vanaf 2019/2020.

V.w.b. je plan voor overtollige zonne-energie: je kunt de auto wel vol pompen, maar als deze vervolgens stil staat, gaat je plan snel mank...

Me Zelf

Forumguru
Prima autootjes! Die 300 km waar hemi24 het over heeft is wel onzin, WLTP is 260 km en in praktijk 160-240 (winter - zomer). Eerste generatie e-Up zou ik zeker laten staan, de range is wel heel beperkt (denk eerder de helft vd door mij opgegeven praktijkrange vd 2e gen). Up, Mii of Citigo maakt verder weinig uit, net wat je mooi vindt.
Ik vind mijn Citigo e IV ook op de snelweg prima rijden; mijn woonwerk was 160 km per dag. Door het extra gewicht onderin rijdt het stabieler dan de benzinebroertjes en is de vering ook minder springerig. Persoonlijk heb ik niet het meest betrouwbare exemplaar (breuk in de kabelboom vanaf fabriek was het ergste), maar afgaande op het gebrek aan klachten op dit forum, met best wel wat IV bezitters, lijkt dat meer pech te zijn.
Ik zou wel de stoelverwarming vd bestuurder uitproberen en of alle boxen het nog goed doen, dat lijken de meest voorkomende problemen.

V.w.b. je plan voor overtollige zonne-energie: je kunt de auto wel vol pompen, maar als deze vervolgens stil staat, gaat je plan snel mank...
Snap ik, maar de bedoeling is natuurlijk rijden.
Daarnaast sla ik overtollige zon op in een boiler die door de pubers wel weer wordt leeg gedouched.

ESL

Actief lid
Die eerste generatie VW up (en aanverwanten) moet je zeker laten staan, die actieradius was bij nieuwe auto al volstrekt onbruikbaar, dus dat zal inmiddels alleen maar minder geworden zijn. Die tweede generatie heeft een veel bruikbaardere actieradius voor dagelijks woon-werk verkeer. Ik zou er niet mee op vakantie willen, hij kan volgens mij ook niet snelladen. Mijn zus heeft zo'n volkswagen up ( 2e gen) en die is er wel blij mee; qua weggedrag en zitpositie is het best een volwassen auto!

Me Zelf

Forumguru
Snelladen is 30kw max. Je staat al snel drie kwartier te wachten voor een beetje serieuse hoeveelheid lading.

Bovenaan Onderaan