Citigo E IV of toch wat anders

Beste lezers,

Ik rij nog steeds met plezier in mijn rode Citigo maar ben onlangs van baan veranderd waardoor ik elke dag in langzaam rijdend verkeer terecht kom. Eigenlijk wil ik automaat gaan rijden omdat onze luxe auto een automaat is en als ik die mee heb ik gewoon stukken relaxter aankom.

Nu had ik mijn oog laten vallen op de Corsa E want eigenlijk wil ik ook iets meer comfort qua onderstel en iets ruimer. Helaas zag ik op het Opel forum dat bij deze auto de boordcomputer voor het laden kapot gaat, soms al na 2 jaar, en dat kost 2500/3000 euro om te vervangen. Sommige mensen hadden het al 2 keer gehad. Deze valt dus helaas af en dan zijn er weinig kleinere auto’s die betaalbaar zijn (rond de 12000).

Vandaar de titel om dan misschien to naar de electrische Citigo over te stappen. Ik was benieuwd of er lezers zijn die hun ervaring kunnen geven of dit een goede keus is of een alternatief misschien beter is.

Ik heb bijvoorbeeld ook gekeken naar de golf gte maar die is wel een stuk zwaarder en een stuk minder bereik. Deze heeft dan wel weer een stukje meer luxe qua rijden.

Een lastig punt vind ik tegenwoordig de betrouwbaarheid. Zoveel auto’s hebben dingen die kapot gaan en daar moet ik de Citigo voor prijzen, die heeft me nog nooit in de steek gelaten. De airco moest laatst gerepareerd worden maar dat mag ook wel na 12 jaar.

Wij hebben pas onze we auto vervangen. Dat was een Kia Picanto en nu een Seat Mii electric, het tweeling zusje van de citigo IV.
Omdat ik al een Enyaq rijden en thuis kunnen laden was de keuze snel gemaakt
Ik weet niet hoe de benzine varianten van deze autootjes rijden, maar ik denk een beetje zoals de Picanto. Een luid 3 cylindertje met weinig koppel en vermogen.
De electrische seat Mii rijdt echt prima. Veel volwassener dan de buitenkant doet vermoeden. Hij komt lekker vlot van zijn plek en ik rijdt tot nu toe gemiddeld ongeveer 11kWh/ 100km. Daar kan mijn Enyaq een puntje aan zuigen. Ik heb voor aanschaf ook eens mijn oor te luisteren gelegd op dit forum, maar kennelijk zijn er weinig problemen met deze wagentjes.
Je hoort er ook niet veel van dus geen nieuws is goed nieuws. Er is veel keus want er komen er veel uit de private lease.

Nee de benzine variant is niet luid, dat valt reuze mee. Zoals je zegt het voelt volwassener aan dan dat het eruit ziet. Snel is het niet nee maar dat kun je ook niet verwachten van een 1.0 mpi.

De keuze is bij mij uiteindelijk toch geen elektrisch geworden vanwege het bereik en dat ik geen laadpaal thuis heb.

Ik moet 60 km rijden op een dag en dat zou betekenen in de winter dat ik om de dag moet laden. Winter bereik 180 km en je laad 80% op en liefst maar tot 20% oprijden. Daarnaast de accu degradatie durf ik het nog niet aan. Zou ik een oprit hebben is dat geen probleem maar ik moet nu elke keer naar een laadpaal. Die zijn niet ver weg maar elke keer een paal zoeken die vrij is en dat om de dag. Ik blijf nog even benzine rijden.

.......De keuze is bij mij uiteindelijk toch geen elektrisch geworden vanwege het bereik en dat ik geen laadpaal thuis heb.......
Zonder eigen laadpaal snap ik het volkomen. Openbaar laden is vaak 2x zo duur en er moeten toevallig genoeg laadpalen in de buurt zijn. Bij mij in de wijk maar 2, en die zijn meestal bezet.

Accu degradatie valt vaak mee, ik heb de mijne eerst laten testen alvorens te kopen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is dit keer heel iets anders geworden. Het is wel een 1 liter motor maar dan van Renault. Ze kunnen wel eens iets problemen hebben met elektronica maar motorisch kon ik weinig vinden wat er mis mee is. Ik vind de Clio een sportief ogend bakkie en hoop dat ik er veel plezier mee ga beleven.
09588267525cfbf3bd7665b3358833b3.jpg

Bovenaan Onderaan