Citigo hardheid v.d. vering

octawaggie

Nieuw lid
Wij rijden met veel plezier in onze citigo.
Onze komt uit 2014 en heeft zo'n 160dkm.
Nu heb ik begrepen dat die van ons vanaf fabriekaf 1,5cm lagere veren heeft.
Ligt heel stabiel op de weg en bochten, maar
nu wil ik graag de auto wat comfortabeler over dikke drempels. Misschien dat de dempers er ook wel aan toe zijn, geen deinen maar slaan wel door bij dikke drempels lijkt het.

Zijn alle veren uitwisselbaar tussen de ups, citigo, mii? En welke is dan niet verlaagd fabriekaf?

Zitten nu 185/55/15 op, zal 14inch nog veel verschil maken of toch meer zoeken in veren/dempers?

PXL_20241004_055518480~2.jpg
 

Kanerr

Forumguru
Het zijn niet je veren die problemen geven maar je dempers, deze zijn te slap.
De Citigo was voor mij ook 1 van de weinige auto's waarbij verlagen met nieuwe dempers juist een betere comfort heeft gegeven.

Ik zou de dempers vervangen met Bilstein B4 dempers :)

En dan kan je dus eventueel kiezen om normale veren te plaatsen of je eigen veren, dat is aan jou.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zitten nu 185/55/15 op, zal 14inch nog veel verschil maken
Bij een andere wielmaat horen ook andere banden, opdat de afrolomtrek ongeveer hetzelfde uitkomt*). En uit ongeveer dezelfde afrolomtrek volgt logischerwijs ook ongeveer dezelfde straal, oftewel de afstand van hart as tot wegdek. Dus geen of nauwelijks invloed op de rijhoogte.

*) Dit heeft effect op bv. de belasting van de aandrijflijn en de aanduiding van de snelheidsmeter.
 

octawaggie

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat we eerst rondom b4 gooien en kijken hoe die dan rijdt.
Als ik het toch los heb... Wat het nou de veerpootlager waar je wat vet op kon spuiten om gekraak in de winter tegen te gaan?
 
Bovenaan Onderaan