Claxon probleem

TGeu

Nieuw lid
Sinds een paar weken doet de (dubbele) claxon het niet meer.
Zekering (15A) in de motorruimte is niet defect.
Als ik claxonneer hoor ik wel een relais schakelen in de buurt van de lichtschakelaar.
Met een volttester op de stekker van 1 van beide claxons getest of er spanning op komt:
Geen resultaat, het lampje gaat niet branden.
Met een multimeter gebeurt er wel iets: een waarde van ongeveer 0.65.
Claxons zelf nog niet getest door er 12V op te zetten.
Iemand een idee wat er aan de hand is?
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok op verroest contact (ik ga er vanuit dat die 0,65 staat voor 0,65 Volt). Roest kan in de stekkerverbinding bij de claxon zitten (meest logische) maar ook op andere plekken waar schakelpunten of stekkerverbindingen zitten.
 

TGeu

Nieuw lid
Bedankt voor je snelle reactie.
Kan ik de claxons zelf testen door er 12 Volt op te zetten?
als dat kan: welke van de contacten is de plus?
en enig idee waar de contacten zitten, maw waar loopt de kabelboom?
 

polf

Senior Member
12v op de claxon zetten kan maar het is wel een beetje vreemd dat beide claxons (1 links,1 rechts bij mijn O2) het op hetzelfde moment begeven hebben.

je hoort een relais schakelen,dus denk ik dat de schakelaar in je stuur en de bedrading naar het relais nog werkt.
maar het zegt niet dat de schakelcontacten in het relais ook nog werken. Mijn advies is om het relais op te zoeken en dan aan de hand van het schema van dat relais te bepalen welke "pootjes"er door het relais worden doorverbonden.

Relais verwijderen en die "pootjes met een stukje draad doorverbinden (als zijnde of het relais opkomt). Toetert die dan wel?

(Als je een exact hetzelfde relais ziet in die relais bak kan je deze ook omruilen ipv een doorverbinding te maken met een los draadje)

Greetz Polf
 

EdK

Forumguru
Met een multimeter gebeurt er wel iets: een waarde van ongeveer 0.65.

Meet je dan tussen de 2 draden of op één claxondraad en een massapunt van de wagen..
Er even vanuitgaande dat je meter wel op Volt DC staat ??
Als je dan geen 12V meet dan kun je ervan uitgaan dat de relais contacten defect zijn.
Of je hebt niet de juiste zekering gemeten in de zekeringbox.
En dat klinkt misschien #ullig maar er zijn al meerdere mensen geweest die dachten dat ze de goede zekeringen hadden doorgemeten en dat ze uiteindelijk toch de verkeerde hadden doorgemeten.
Maw is kleine moeite om alle zekeringen even langs te lopen met de meter, dus meet ze eens allen door....
 

TGeu

Nieuw lid
Ik heb gemeten op de contacten van de stekker van de kabelboom. Dus de stekker die aangesloten wordt op de claxon. De claxon zit nabij de mistlamp, overigens. Ik zal ook meten op beide contacten en een massapunt van de wagen. Dat zal wel aankomend weekend worden.
Wederom bedankt voor het advies! Ik laat van me horen.
 

EdK

Forumguru
Mocht nou toch de claxon defect zijn dan kun je bij toetershop.nl zeker wel wat vinden.
Zie filmpje voor één van de vele voorbeelden......

Geluid aan !!!

 

TGeu

Nieuw lid
Vandaag een bijzondere ervaring: na een x-aantal keren op de claxon gedrukt te hebben deed deze het weer!
Echter was het maar tijdelijk.
Tijdje later weer geprobeerd en toen deed de claxon het weer en na een paar keer drukken niet meer.
Op dit moment doet de claxon het, maar ik heb het vermoeden dat het relais niet goed contact maakt of defect is.
Weet iemand waar deze zit?
 
Bovenaan Onderaan