Claxon vervangen

Boet

Actief lid
vraagje voor de semi-techneuten onder ons:)

De Roomster heeft een heel schattig klinkend damestoetertje. Nu moet ik de specifieke plaats van het ding nog bepalen, maar áls er ruimte voor is, zit ik er aan te denken de claxon te vervangen door een dubbel slakkenhuis met wél een puist herrie.

Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij het vervangen?

Bij voorbaat mijn dank.
 

Okki

Donateur
Meestal als je voor de auto staat rechts onderaan (dus voor het linker voorwiel)

Wat geluid betreft: mijn oude O1 (2002) had een lekkere degelijke toeter, de O1 van mijn broer (2005) weer zo'n zielig exemplaar. Beide zien er hetzelfde uit (rond, geen slakkehuis) dus wellicht valt er een oude O1 toeter op te zetten.

Gelukkig heeft mijn O2 ook dezelfde lekkere toet.
 

Boet

Actief lid
Dank voor de tip! Ik ga eens onder het Skodaatje liggen terwijl zoonlief zich even lekker mag uitleven:)
 

higgy

Forumguru
Brengt de herinnering weer terug, dat m'n zwager eens onder de motorkap van z'n Alfa GTV bezig was, en ik op de claxon drukte. En dat was een CLAXON!
Een harde bonk (bijna een deuk in de motorkap) en een hartgrondige verwensing was mijn deel, hihi.
 

Gieliovd

Forumguru
De Fabia wordt in twee uitvoeringen geleverd zoals Joër en ikzelf hebben besproken en getest op de meeting in Houten, 2007.

De ene wordt met één enkele claxon geleverd en de andere met een dubbele.

Het zijn eenvoudige trilplaten als ik mij niet vergis. Je weet wel, zo een rond ding.
10014M.JPG

Zoiets dus.

Er zijn ook auto's met een luchthoorn, een slakkenhuis.

Moet eenvoudig te vinden zijn. Volgens mij zitten ze bij bepaalde modellen auto inderdaad weggewerkt vlak achter de voorbumper of wielkast en bij weer andere doodnormaal onder de motorkap in het zicht.

Appeltje eitje Plug and Play zegt Gieliovd!

Leuke anekdotes ja, met claxons. 2005, roadtrip vakantie met vrienden. Fiat Ducato, Michiel de radiator vervangen. Druk bezig met de slangen en dingen, TUUUUUUUUUUUUUUT zat er een van de vriendelijke vrienden op de claxon.

En lachen allemaal, en lachen! Ik schrok me helemaal het lamlazeren :D
 

joergarms

Senior Member
Het is niet helemaal plug and play.
Ik de mijne een tijd terug ook vervangen, ik had ook zo'n blikken ding in m'n bumper zitten. Heb een gebruikte Octavia Claxon op de kop getikt, dat zijn twee slakkenhuis claxons.
Je hebt dan ook 2 aansluitingen nodig, die zitten niet op je auto als je een enkele claxon hebt, dus je moet even de draden opsplitsen en een tweede stekker eraan solderen.
Maar daarna heb je wel een claxon waar iedereen voor opzij gaat.
Ik heb die claxon bij Klein Gunnewiek in Groenlo besteld, nette afhandeling.
H.O. Gebr. Klein Gunnewiek
Batterij 2
7141 Groenlo
Tel 0544-479879

Op de onderdelenlijn kun je online naar producten zoeken.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb een nieuwe dubbele slakkenhoorn gekocht voor 25 euri.
Dat is aardig beter werken als met 2e hands.
 

van_der_P

Senior Member
Ook een leuk idee, een koeiehoorn. Die had ik op mijn eerste auto, een Mitsubishi Colt. Wat had ik daar een plezier van, als ik daar aan terug denk.:cheer: Mijn vrouw heeft daar problemen mee anders had ik dat op de Roomster ook. Ergens op een onopvallend plek de schakelaar (want het is verboden om dat ding te hebben).:regels:
 

Desperado

Forumguru
Een T-Ford hoorn kan ook en is legaal.
Ik heb er 1 gehad, maar toen er meerdere in de buurt kwamen heb ik hem weer weggedaan.
 

Okki

Donateur
Ik had vroegûh een Lelijke Eend. Daar had ik onder de motorkap een PINGPONG bel gemonteerd, met een draadje naar binnen. Dan rijden tot aan het zebrapad en met een net belletje de mensen de gelegenheid geven over te steken. Altijd een lach op het gezicht!:xyxthumbs:
 

Boet

Actief lid
Ik ben er nog niet aan toegekomen..beetje rottig weer om onder een auto te duiken, maar het staat nog steeds op de wensenlijst.
 

Boet

Actief lid
Nog effe gesnuffeld. Het ding zit achter de plaat die de linkermistlamp flankeert. Nou eens zien hoe dat los gaat.....
 

Boet

Actief lid
...en daar ben ik ook uit. De kunststof plaat kun je er zo uittrekken en het klikt ook weer zo op zijn plek..

Claxon zit met een beugel en een stekker vast en is inderdaad slechts één hoorn; een hogetonenclaxon, wat meteen het ielige geluid verklaart.

Vervanging door de Skodadealer voor een lage- en hogetonenclaxon van de Octavia (I en II) kost € 120 euro. Da's zonder arbeidsloon....

Ik denk dat ik eens ga kijken of ik het zelf kan doen....
 

joergarms

Senior Member
Die dingen zijn echt duur ja, ik vroeg toen ook om een claxon uit de scout, die zou 115 euro kosten, ZONDER inbouw.
Bij de gebroeders klein gunnewiek heb ik toen voor iets van 30 euro een tweedehandse, octavia dubbeltonige twee delige schelpvormige hoorn gekocht, en toeteren dat ie doet!!!!
 
Bovenaan Onderaan