Climatronic: AC lampje?

paulus474

Senior Member
Fotootje van FredV:
picture.php

Toch nog maar even op het Climatronic verhaal terugkomen, want het is me nog steeds niet duidelijk hoe dit allemaal werkt ;).
Zoals hierboven op de foto van FredV te zien is, brandt het AC lampje.

In mijn vorige auto was het zo dat als je de knop "AUTO" aanzet en een bepaalde temperatuur ingesteld had, dat het systeem dan zelf besliste of de airconditioning aan moest of niet. In het geval dat het buiten te warm was en enkel ventileren niet voldoende was om de binnentemperatuur naar beneden te krijgen, dan werd de airconditioning ingeschakeld. Was de buitentemperatuur wel laag genoeg om de binnentemperatuur naar de ingestelde waarde te brengen, dan sprong de airconditioning niet aan.

In de nieuwe Skoda is er dus ook een knopje "AUTO", maar wanneer je de temperatuur op 30 graden celsius zet brandt het AC lampje nog steeds. Het lijkt mij niet dat hiervoor de airconditioning aan moet (en nee, het was geen 40 graden celsius buiten :biggthumpdown: ).

Is in de nieuwe Skoda het AUTO-knopje dus niet slim genoeg om na te gaan of de airco wel of niet aan moet staan? Je zou dus zelf in moeten schatten of je de airco uit kan zetten???

FabiaGL

Actief lid
@paulus474, als je je climate control op auto aanzet gaat automatisch de airco altijd aan ook als het buiten kouder is dan de ingestelde temperatuur, dit is om onder andere de lucht te drogen. als je vervolgens op AC drukt gaat de airco uit maar blijft de climate control de auto op de juiste temperatuur houden mits het buiten niet te warm is, dan zal de ventilator hard gaan blazen en blijft de auto warm tot je de AC knop weer aanzet. de AC gaat dus niet automatisch aan en uit, je moet dus zelf inschatten of de airco moet aanstaan. ik hoop dat het nu een beetje duidelijk voor je word.

FredV

Banned
Als ik het nu goed begrijp, is auto en AC aan volledige airco (ander woord climate control)
Zet je AC uit en Auto blijft aan, dan is het puur verwarming, die harder blaast als de temp in de auto lager is dan de ingestelde temperatuur en minder blaast als de binnentemp wordt bereikt.
En als de binnentemp dan hoger is? Dan koelt die niet, want dat is de AC.
Dus is de stand Auto puur verwarming, die min of meer gevarieerd warmte blaast.
Zodra AC aanstaat, wordt de luchtbehandeling ingeschakeld, dus ontvochten, en afhankelijk van de ingestelde temp koude of warme lucht ingeblazen.

Dat is inderdaad anders dan ik in mn andere auto gewend was en vergelijkbaar met wat Paulus ook constateerde.

Ronnie

Forumguru
Als je intresse hebt kan ik je de VW studie van de climatronic per PDF sturen, dan weet je alles over het systeem.(even een PM met mailadres.......)

paulus474

Senior Member
Als je intresse hebt kan ik je de VW studie van de climatronic per PDF sturen, dan weet je alles over het systeem.(even een PM met mailadres.......)
Heb je een PM gestuurd, bedankt alvast!
Is inderdaad jammer dat er in de handleiding zelf niet wat meer info staat.
Vind het bijvoorbeeld raar dat wanneer je het systeem op 28 graden insteld, dat dan nog de airco kan werken. Want wat doet die dan op dat moment, in ieder geval niet koelen :grin:

FredV

Banned
Vind het bijvoorbeeld raar dat wanneer je het systeem op 28 graden insteld, dat dan nog de airco kan werken. Want wat doet die dan op dat moment, in ieder geval niet koelen :grin:
Eerst maar de pdf goed lezen, want ik denk dat er spraakverwarring gaat optreden tussen climate control en Airco, m.i. is dit hetzelfde.

Heb m ook aangevraagd bij Ronnie:)

wanderer

Senior Member
climate control en Airco, m.i. is dit hetzelfde.
absoluut niet, climate control is veel geavanceerder dan airco, een airco maakt alleen maar koude lucht, krijg je van die droge ogen van, een climate control (een echte dan) verzorgt ook een aangename luchtvochtigheid (climate)...

FredV

Banned
absoluut niet, climate control is veel geavanceerder dan airco, een airco maakt alleen maar koude lucht, krijg je van die droge ogen van, een climate control (een echte dan) verzorgt ook een aangename luchtvochtigheid (climate)...
t wordt een woordspelletje, niet voor hier.
Airco regelt de luchtvochtigheid toch?
Met Climate control zou de binnenlucht dus bevochtigd worden als de lucht buiten/binnen heel droog is?

En wat is de echte?
We hebben het hier over de automatische climate control in de Fabia oftewel de climatronic

dit zegt de handleiding:
Climatic (halfautomatische airconditioning)*
Climatronic* (automatische airco)

hemi24

Forumguru
Kort en simpel:

AC: toevoer van koude/droge lucht zodat het binnen koeler kan worden dan de buitentemp. (bijschakelen aircocomprossor)

AUTO: regelt de verdeling van de luchtstromen automatisch incl. toevoersnelheid/intensiteit ventilator.

V.w.b. de verschillen tussen airco en climatcontrol, zijn er verschillende systemen:
1. Handbediende airco;
2. Temperatuurgeregelde airco;
3. Volautomatische climatcontrol;

Bij 1: d.m.v. bijmengen van warme lucht zelf de temperatuur regelen en daarnaast de gewenste uitstroomopening;
Bij 2: gewenste temp. instellen en zelf de gewenste uitstroomopening kiezen;
Bij 3: gewenste temp. instellen en systeem regelt automatisch verdeling van de luchtstromen en snelheden.

Bovenaan Onderaan