Climatronic defect

Aad

Nieuw lid
Ongeveer 6 weken geleden heeft de octavia (2006) een grote beurt gehad. Hierbij heeft ook de airco een onderhoudsbeurt gehad. Vorige week bij de eerste warme dag hier in het noordwesten zette ik voor het eerst de airco weer in bedrijf, maar helaas, die werkte niet meer. Garage gebeld voor een afsprak diezelfde dag en na enig rommelen deed de airco het weer. Er schijnt plots een probleem te zijn met de compressor/pomp, waarvan de capiciteitsregeling (klep/schuif) blijft hangen. Deze dient dan vervangen te moeten worden.
Allemaal heel toevallig want voor de onderhoudsbeurt deed alles het perfect. Nu mijn vraag:
Op de factuur wordt vermeld een "aircomatic vloeistof" en daaronder "klep". Vloeistof is dus vervangen, maar wat betekent "klep"? Het artikelnr. hiervan is 6X0809857E GRU.

Groet,

Aad.
 

Monteurtje

Forumguru
Iets wat niet met de airco te maken heeft. Even gezocht. Volgens mij een tankklep. Maar moet dat even voor de zekerheid morgen in ETKA kijken.
 
Seat Ibiza 1.2 van 2002 rond 17.000km klep van Climatronic Defect nog net binnen de garantie van 2 jaar vervangen door de dealer, vlak voor ik de seat in ruilde voor een fabia combi, was het weer raak..km stand 41.000...deze computer melding kwam na een service beurt...soms denk ik wel eens of dit soort storingen worden voor geprogrammeerd door de dealer om er wat aan te verdienen...

in de fabia nu 'n gewone airco en volgende week in de Yeti 4x4 krijg ik ook weer 'n gewone airco !
 

hemi24

Forumguru
in de fabia nu 'n gewone airco en volgende week in de Yeti 4x4 krijg ik ook weer 'n gewone airco !

Wil je een beetje "op temperatuur" blijven zonder rillingen of zweten, is er maar één echte oplossing: Climatronic...

De regelkleppen in het ventilatiesysteem willen (van het pre-facelift model O2) nog wel eens problemen krijgen met het vinden van de juiste (eind)positie. Dit schijnt bij de concernbroertjes en zusjes ook veelvuldig voor te komen, wellicht is één van deze kleppen op de factuur vermeld?
 

purk

Senior Member
Seat Ibiza 1.2 van 2002 rond 17.000km klep van Climatronic Defect nog net binnen de garantie van 2 jaar vervangen door de dealer, vlak voor ik de seat in ruilde voor een fabia combi, was het weer raak..km stand 41.000...deze computer melding kwam na een service beurt...soms denk ik wel eens of dit soort storingen worden voor geprogrammeerd door de dealer om er wat aan te verdienen...

in de fabia nu 'n gewone airco en volgende week in de Yeti 4x4 krijg ik ook weer 'n gewone airco !


ja dat doen dealer zeker weten, ik denk namelijk dat dit een soort afspraak is dat alle dealers met elkaar hebben gemaakt om klanten het geld uit de zak te kloppen.

liever naar de kwikfitt daar zijn ze eerlijk.
 

Aad

Nieuw lid
4 mei wordt de airco nagekeken. Ik zal dan ook opheldering vragen omtrent het vervangen van de "klep", met het onderdeelnummer van een seat. Wel zou de dealer alvast contact opnemen met de importeur m.b.t de coulanceregeling. Alvast een ieder bedankt voor zijn bijdrage; wordt vervolgd....

Groet,

Aad.
 

yup

Lid
Tot welke bouwjaar gaat die regelventiel dingetje kapot, of is dat tot op heden nog steeds niet opgelost?

Als ik een andere VAG product wil kopen is het wel goed om te weten.

Want het is niet de vraag OF het kapot gaat...
 

Aad

Nieuw lid
De auto staat nu bij de garage vanwege het aircoprobleem wat nog steeds niet is opgelost en een probleem met de stuurbekrachtiging welke geregeld uitvalt. Vanavond werd ik opgebeld door de dealer met een prijsopgave om de airco te repareren. De totale kosten zullen (schrik niet) 1700 euri bedragen! Daar gaat dan nog de coulance vanaf, en of ik dan maar 970 euro wil betalen. Dit alles na de grote beurt die op een paar euro na 1000 euri heeft gekost. Over de kosten van een sensor tbv de stuurbekrachtiging, die kennelijk kapot is, is nog niet gepraat. Uiteraard ben ik hier niet mee akkoord gegaan, en ik zal morgenochtend door een ander persoon weer worden gebeld over de prijsopgave. Zo ondertussen krijg ik wel het idee in een misbaksel te rijden, en ik denk er hard over deze wagen maar in te ruilen voor een ander merk, KIA b.v. Daar heb je in ieder geval 7 jaar garantie tot 150000 km. Hoe denken jullie over dit alles? Ben ik de enige hier met zulke negatieve ervaringen?
 

LenK

Forumguru
Als je airco het voor de onderhoudsbeurt wel goed deed, dan hebben ze het zelf verprutst.
Maar valt zoiets te bewijzen?
Uitvallende stuurbekrachting lijkt me linke soep.
7 jaar garantie bij Kia is een prima initiatief. Er zitten wel beperkingen in de garantie (bijv max 100.000km), maar in principe kun je 7 jaar zorgeloos rijden. Men heeft in ieder geval veel vertrouwen in hun eigen product en dat zal dan ook wel goed zijn.
 

MarcoO2

Forumguru
Vergeet ook bij Kia niet te kijken naar alles wat er uiteindelijk niet onder die 7 jaar garantie valt... een tijdje geleden stond ind e Autovisie of Autoweek een artikel waarin verschillende garanties werden vergeleken, en daar kwam Kia toch niet zo mooi uit als ze doen voorkomen.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@Aad: Houd er wel rekening mee dat je met die Kia elke 15.000km(!) voor een beurt moet.
Ook met een diesel ja :mad: (dat is toch niet meer van deze tijd...)
 

LenK

Forumguru
Zo is het voor ieder weer een individuele keus.
Rij je 15k per jaar dan moet je eens per jaar naar de dealer.
Dan heb je niks aan een onderhoudsinterval van 30k waarvoor bijvoorbeeld olie van €50 de liter wordt gebruikt.
En met meer dan 2 jaar garantie had TS in ieder geval geen gezeur gehad.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@LenK:"Dan heb je niks aan een onderhoudsinterval van 30k waarvoor bijvoorbeeld olie van €50 de liter wordt gebruikt."

V.w.b. Skoda is bovenstaande niet waar en kan het wel degelijk uit.:koffie:
 

Monteurtje

Forumguru
Olie van 50 euro per liter is overdreven natuurlijk. En long life beurt is 30.000km of 2 jaar en niet om het jaar. En doe je elk jaar of 15.000km een beurt, ben je uiteindelijk duurder uit dan met een long life beurt. En heb je een diesel dan moet die dure olie erin. Ook al doe je het om de 15.000km.
 
Bovenaan Onderaan