Code Symphony invoeren

Ik heb een radio voor onze Fabia. De symphony. Tweedehands gekocht. De code staat op een sticker op de radio geschreven. Maar als we de code invoeren springt hij steeds op Safe. Na twee pogingen moeten we weer een uur wachten. De code zal wel niet kloppen. Naar dealer kan niet omdat de radio niet bij deze auto is geleverd.
Heeft iemand een tip hoe ik aan de juiste code kan komen?

We hadden paar jaar geleden een Skoda radio gekocht en bij dealer code opgevraagd. Maar ze zeiden toen dat het alleen kon met de auto erbij.

EdK

Forumguru
We hadden paar jaar geleden een Skoda radio gekocht en bij dealer code opgevraagd. Maar ze zeiden toen dat het alleen kon met de auto erbij.
Dit zal als reden hebben dat als ze jouw klakeloos een code zouden geven, dat een ieder dat gaat doen.
Maar ook het dievengilde word het dan erg makkelijk gemaakt.
Zij stelen , jij (wij ) kopen van gilde voor prikkie en bellen de dealer voor code en we hebben voor 100 eurie een Columbus in onze wagen...

Om dit tegen te gaan zal men de wagen erbij willen zien... ( en ook dat is uiteraard niet waterdicht !! )

Monteurtje

Forumguru
Ze zijn het serienummer van radio nodig. Die staat op de radio. Maar kan ook uitgelezen worden. Wat ze er voor vragen zal overal anders zijn.

Nu is een Symphony radio minder diefstal gevoeliger als een Columbus. Want als iemand met een Columbus langs kwam en een radiocode wou hebben, ging dat niet zomaar.

Bij Radio-Code.nl heb ik de code vandaag opgevraagd. 22,95. En ik heb hem ook al gekregen. En dat op zondag. Top!!! Wat een service.
Code werkt.

Noord26

Forumguru
Mooi dat het op gelost is. Echter zet ik vraagtekens hoe het zo makkelijk een code te verkrijgen is gezien de enorme hoeveelheid diefstallen van deze apparatuur. Waar wij ook helaas al deel vanuit hebben 'mogen' maken met 8000 euro schade en een maand lang tijdelijk vervoer..

Oei!!
Klopt. Het ging te gemakkelijk.
Nummers van de radio invoeren. Naam gegevens en adres gegevens. En online betalen. Binnen uur de code via email.
Was ook wat argwanend. Zal vast zomaar een nummer zijn. Maar nee, radio doet het.
Dus iedereen kan het aanvragen.

EdK

Forumguru
Maar nee, radio doet het.
En toen was het een code voor één hele week........:pardon:

Vind het op zich bizar dat het zo makkelijk gaat....
Als dit ook zo gaat met de Admundsun en Columbus dan snap ik waarom ze zo massaal gedemonteerd worden door het dievengilde

turboturbo

Forumguru
Vandaag even m'n nieuwe aftermarket autoradio 'gepast' en hij deed het meteen plug en play. Ik heb alleen verloopstekkertje/-plug voor de (FM) antenne nodig zag ik, en had verder geen tijd om 'm netjes in te bouwen. Dus weer terug in kast ermee en daarna de symphony weer terug gezet. En tadaa: 'SAFE 0000' in beeld. :cry:

Op de radio zit op de behuizing een sticker met handgeschreven cijfers, ik had altijd gedacht dat dat de code was. Dus ik dacht geen spang, invoeren maar. Alleen de sticker vermeld 7 getallen... Dus ja, wat nu? De eerste 4 van de 7 maar geprobeerd en het antwoord was 'SAFE' knipperend in beeld en een klein 'eentje' als in: 1e poging of 1 uur op slot. Ik dacht: f* it, ik ga wat anders doen. Een 20 minuten later had ik de auto nodig en ging rijden. De radio was ik vergeten uit te zetten zag ik, want na 5 minuten rijden sprong de radio ineens vanzelf aan (hij stond al aan, maar stond nog op 'SAFE') en zelfs de presets zaten er nog in: ik kan de radio weer volledig gebruiken. Vreemd toch?

Vraag is nu wel; wat is hier gebeurd? Had ik toch de goede code (lijkt me niet) Herkent de auto de radio zelf na een stukje rijden? Stel ik wil de symphony doorverkopen of weggeven, dan heb ik de code nodig. Ik heb nog wel het boekje van de radio bij de autopapieren, daar zit vóórin ook een sticker met wat getallen en codes. Maar geen 4-cijferig digit. Hoe zit dit nu? :lezen:

Zwapp

Forumguru
Heb je de code ingevoerd zonder het contact aan?
Ik denk namelijk dat ie tijdens het rijden de boel gesynchroniseerd heeft met de module in je auto...

Spierings

Forumguru
Als de radio al in de wagen heeft gezeten dan herkend hij dit...

Heb mijn radio er ook wel eens uit gehad, springt deze om safe om even later als nog gewoon aan te gaan..

turboturbo

Forumguru
Heb je de code ingevoerd zonder het contact aan?
Correct. Staat ook niet in de handleiding dat dat wel of niet moet...?

EDIT; er staat toch iets over in:
Als de radio al in de wagen heeft gezeten dan herkend hij dit...
Ik lees in de handleiding nu dat er ook sprake kan zijn van een comfort-coderingssysteem. In dat geval is een code niet nodig (en ook niet uitgegeven door de dealer) want de auto en de radio 'herkennen' elkaar automatisch. De code van de radio wordt zowel in de radio als in het voertuig zelf opgeslagen.

Om dit proces van herkennen te forceren, moet je de auto eerst op contact zetten, voordat je de radio aan zet. Doe je dat niet, dan vraagt de radio om de code en zal het display op 'SAFE' slaan.

Mysterie verhelderd :) En dat ik de code niet heb, is geen probleem....behalve dan dat ik de radio niet kan weggeven of verkopen (want: ander voertuig)

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De clou is dat de code behalve in de radio ook in de ECU staat opgeslagen, waardoor de radio herkend wordt. Eigenlijk identiek met het inleren van sleutel om te starten. Misschien dat via VCDS de code uit de ECU is af te lezen.

Spierings

Forumguru
De code is niet uit te lezen, maar de dealer vraagt dit online met de testkast en serienummer van de radio op....

Bovenaan Onderaan