Cold air intake / Airbox

rad3d

Nieuw lid
Heb even gezocht op het forum. Kom geen discussie tegen.
Wil airbox met open airfilter inbouwen.
Kom discussie tegen met wel of geen olie, wel of geen foam.
LMM kapot door olie schijnt kwestie van religie te zijn. De een zegt dat geolied filter de LMM kapot maakt doordat er olie op zou komen, de ander zegt dat je dan filter in de olie moet dopen om zover te krijgen.
Ben niet op zoek naar extra kabaal, alleen meer (koude) lucht.
Iedereen met open filter, kom er maar in zou ik zeggen.
Wat past goed onder de motorkap en wat is afrader.
BMC CDA ? K&N 57i ? Apexi ? Carbonio (vaak gebruikt maar heb ook opmerking gezien dat er veel rommel doorheen komt)
 

Bakkertje

Forumguru
Heeft zo'n 1.8t geen intercooler standaard? Anders zou dat nog een optie kunnen zijn. Ik gok dat je door het filter op een eenvoudige (voordelige) manier wat extra pk's wilt? Als je dat wilt zou je wellicht beter kunnen kijken naar andere tunings mogelijkheden.

Oh ja, welkom op dit gezellige forum!
 

Gijs

Lid
Ja die heeft een intercooler maar daarvoor zit wel een luchtfilter uiteraard.
Een open luchtfilter alleen levert geen pk extra op. Een combinatie met een airbox eventueel wel een paar kleine pony's ;).
Op mijn 205GTI zit een open luchtfilter (in olie gedrenkt) en nog nooit problemen met de LMM gehad. Sterker nog, zowat elke 205GTI heeft zo'n filter tegenwoordig en dat gaat gewoon goed. Bij de 205 wordt het voornamelijk voor het geluid gedaan.
 

rad3d

Nieuw lid
hele verhaal

ik verwacht geen mega effekt van alleen openluchtfilter/airbox. Wil bij JD laten chiptunen en een supersprint danwel milltek uitlaatsysteem met racekat eronder gaan drukken. De wagens vanaf 2001 hebben de k03s turbo en dat is zelfde als de RS heeft en kan daarom ook tot zelfde nivo te chippen. De uitlaat gaat de lucht wel goed wegkrijgen. Zit alleen dus met vraag wat te doen met de intake.
 

___JC___

Forumguru
Een open luchtfilter alleen levert geen pk extra op. Een combinatie met een airbox eventueel wel een paar kleine pony's ;).
Op mijn 205GTI zit een open luchtfilter (in olie gedrenkt) en nog nooit problemen met de LMM gehad. Sterker nog, zowat elke 205GTI heeft zo'n filter tegenwoordig en dat gaat gewoon goed. Bij de 205 wordt het voornamelijk voor het geluid gedaan.

Een belangrijk verschil, een 205 GTI heeft geen turbo en geen intercooler.
Ik zou voor chippen gaan voor meer vermogen en niet klooien met luchtfilters.
Zelf heb ik 4 jaar met een standaard RS I gereden. En baalde wel dat die niet getuned kon worden, maar ja het was een leaser en dan houdt het op.
 

Bakkertje

Forumguru
Wil bij JD laten chiptunen en een supersprint danwel milltek uitlaatsysteem met racekat eronder gaan drukken. De wagens vanaf 2001 hebben de k03s turbo en dat is zelfde als de RS heeft en kan daarom ook tot zelfde nivo te chippen. De uitlaat gaat de lucht wel goed wegkrijgen. Zit alleen dus met vraag wat te doen met de intake.

Ik denk dat als je JD vraagt of het nodig is en zoja wat voor een luchtfilter dat je er dan snel uit bent. Sterker nog laat hem het meteen meenemen bij de chiptuning. Overigens ga je er met alleen chiptunen al flink op vooruit (+45 pk las ik ff snel op de diverse sites) :super:
 

Gijs

Lid
Ehm sorry?
Een 205 GTI geen turbo?
Weet je dat wel zeker?

Standaard een 1.9 atmosferische motor. Er zijn echter al redelijk wat GTI's omgebouwd naar een 2.0 turbo. Ook die worden allemaal uitgerust met een open luchtfilter.
Wat wordt er geadviseerd door de maker van de Carbon airbox?
 

plaza

Forumguru
Heb even gezocht op het forum. Kom geen discussie tegen.
Wil airbox met open airfilter inbouwen.
Kom discussie tegen met wel of geen olie, wel of geen foam.
LMM kapot door olie schijnt kwestie van religie te zijn. De een zegt dat geolied filter de LMM kapot maakt doordat er olie op zou komen, de ander zegt dat je dan filter in de olie moet dopen om zover te krijgen.
Ben niet op zoek naar extra kabaal, alleen meer (koude) lucht.
Iedereen met open filter, kom er maar in zou ik zeggen.
Wat past goed onder de motorkap en wat is afrader.
BMC CDA ? K&N 57i ? Apexi ? Carbonio (vaak gebruikt maar heb ook opmerking gezien dat er veel rommel doorheen komt)

Heb zowel m'n RS 1 als m'n RS 2 laten chippen en milltekken bij JD.
Over allebei de projekten ben ik zeer tevreden.
JD is absoluut een tegenstander van luchtfilters zoals KN , omdat het inderdaad de luchtmassameter aantast. Sterker nog , 6 jaar geleden
heb ik dit probleem ook gehad met mijn gechipte V40 T4, waar ik ook een KN luchtfilter in had Binnen 1 jaar moest er een nieuwe lmm in , kosten toen 490 hfl.
 

rad3d

Nieuw lid
Status update

Heeft even wat langer geduurt door drukte en andere faktoren maar het gaat er nu toch van komen..
20 mei gaat het gebeuren bij JD. Racekat+downpipe en chiptuning.
Heb afgezien van rommelen met luchtfilter gezien de reakties (iedereen bedankt !) en wat JD ervan vind.
Ben heel benieuwd wat dat gaat doen.
Vond hele uitlaat net wat teveel van goede en de kat is de bottleneck
dus die vervangen door racekat levert meeste op.
Kost wat centen... maar ja... elke hobby kost geld :)
210NM -> 335+NM scheelt flink, zal de ASR wat vaker druk worden.
to be continued.
 

Fabia

† In Memoriam
Standaard een 1.9 atmosferische motor. Er zijn echter al redelijk wat GTI's omgebouwd naar een 2.0 turbo. Ook die worden allemaal uitgerust met een open luchtfilter.
Wat wordt er geadviseerd door de maker van de Carbon airbox?

Je had ze toch ook met een 1.6?
 

rad3d

Nieuw lid
Ha ha ja, kan je nu uit ervaring vertellen dat dat heel veel scheelt! Enne... zet het ASR maar eens uit als het vochtig is... ;)
Nou, cijfertjes binnen. 222,4PK en 348NM. :) Begint echt te grommen en enorm te versnellen boven 3000 toeren. Onder 2500rpm heeft ie z'n normale geluidje maar merk je ook meteen wel meer trekkracht.
Ja, is enorm verschil. Bruut. ASR is er nog net niet in gesprongen vandaag, merkt wel dat het zoeken naar grip is.
 

MarcoO2

Forumguru
Geweldig... dat zijn vrijwel exact mijn cijfers! Zou wel grappig zijn om eens in elkaars wagen te rijden, kijken of er veel verschil zit tussen de 1.8T en de 1.8TSI, zeker nu ze beiden dezelfde waarden hebben!

Maar hier heb je veel rijplezier van!
 

Sportline

Senior Member
Onder de kap van mijn Felicia heb ik een GREEN openluchtfilter zitten waar ik tot nu toe erg tevreden over ben. Je krijgt er een sportief aanzuig geluid en de kleur groen kleurt mooi bij het logo ;) Binnenkort ga ik een bak maken zodat er alleen nog maar koude lucht aangezogen kan worden ipv van warme en koude lucht wat nu het geval is.
 

Bijlagen

  • 000_0003.jpg
    000_0003.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 20

___JC___

Forumguru
Geweldig... dat zijn vrijwel exact mijn cijfers! Zou wel grappig zijn om eens in elkaars wagen te rijden, kijken of er veel verschil zit tussen de 1.8T en de 1.8TSI, zeker nu ze beiden dezelfde waarden hebben!

Maar hier heb je veel rijplezier van!

Jij haalt de 222pk toch niet Marco? Verder rijdt de ouwe 1.8T heel anders dan de huidige 1.8TSI. De ouwe 1.8 heeft nog een lekkere schop onder je kont bij 2.000 RPM.
 
Bovenaan Onderaan