Columbus vervangen door JVC navigatie, wie heeft ervaring hiermee.

Yeti Linka

Actief lid
Vorige week is mijn columbus gestolen. Ben niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn. Nu wil de lease maatschappij de columbus niet meer laten vervangen. Als optie bieden ze een JVC navigatie aan met bijna alle mogelijkheden die de columbus ook heeft. Zelf ben ik van mening dat ze gewoon een columbus moeten vergoeden. Ze zijn toch verzekerd?

Ik ben bang dat een aantal zaken niet meer werken zoals bij de columbus. Heeft iemand ervaring hiermee?

Andre.

EdK

Forumguru
doe eens een search op jvc in het forum en een boel van je vragen zulllen beantwoord worden !!

Bakkertje

Forumguru
Er is inderdaad al veel geschreven over de JVC (en Zenec).Een samenvatting van mijn ervaringen met de JVC: (dit zul je ook kunnen vinden met de zoekfunctie)
+ punten
- Betere versterker
- Geluid beter af te stellen mbv een equalizer
- DVD kijken onder het rijden
- USB aansluiting (waar ook een 2,5 inch HDD op werkt in mijn geval dus 250 GB ipv de 20 GB die de columbus heeft en je kunt de HDD veeeeeel makkelijker vol zetten
- Lijnuitgangen voor eventuele versterkers, externe schermpjes enz..
- Afneembaar front (niet geheel onbelangrijk)

minpunten
- Geen maxidot integratie (ben ik inmiddels aan gewend)
- Minder mooi passend in het dashboard, dat blijft een columbus is gewoon mooier
- Navigatie niet zo mooi als de columbus (maar je komt wel overal waar je zijn moet)
- Verouderde kaarten, huidige kaart is uit 2007, eind 2009 komt pas een nieuwe

Dingen die niet echt belangrijk zijn maar er wel bijzitten
- front is lomp en zwaar
- carkit
- losse afstandbediening (stuurwiel bediening werkt ook overigens)

Bij mij heeft de leasemij ook een alarm vergoed als compensatie voor het prijsverchil. Volgens de leasemij hoeven ze dat niet perse te doen en het heeft me ook aardig wat zeur en dramwerk gekost. Maar het zit erin. Ook heeft de dealer er nog sunnyboys bij geregeld (onder de noemer inbraakwerend ;-P)

Al met al is het niet zo gelikt als de columbus, maar het is ook een mooi systeem als je het mij vraagt en eerlijk gezeg vind ik de externe hdd veel fijner dan de interne van de columbus.

Yeti Linka

Actief lid
minpunten

Dingen die niet echt belangrijk zijn maar er wel bijzitten
- front is lomp en zwaar
- carkit
- losse afstandbediening (stuurwiel bediening werkt ook overigens)

Bakkertje,

Dank voor je reactie. Begrijp ik nu goed dat er een losse carkit bijzit? Deze is dus niet geintregreerd zoals bij de columbus?

Andre

EdK

Forumguru
Bakkertje,

Dank voor je reactie. Begrijp ik nu goed dat er een losse carkit bijzit? Deze is dus niet geintregreerd zoals bij de columbus?

Andre

Bij de NX7000 zul je een losse bleu tooth module moeten bijkopen !
Er is nu een vervangende 2Dins JVC die een ingebouwde bleu tooth heeft !
Op sommige site's wordt verkondigd dat het excact dezelfde NX7000 is met ingebouwde bleutooth maar vergelijk bijde maar eens op de JVC site !
Er zitten wel degelijk verschillen tussen deze 2 !!
Maar bij beide is wel het scherm afneembaar !!
Dwing meteen een autokluisje bij je verzekeringsmaatschappij af zodat je je scherm hierin kan opbergen !!

Bakkertje

Forumguru
De carkit is inderdaad een losse module maar die zat er bij mij gewoon bij, mag ook wel voor het geld. Een kale kw-nx7000 kost iets van 800 euro, met alle adapters en carkit komt ie op 1200 euro, dat is nog altijd een stuk minder dan een nieuwe columbus. Als je een iPod hebt kun je wellicht ook nog een iPod module erbij ritselen. Standaard kun je een iPod al aansluiten op de usb port, maar dan heb je wat minder functionaliteiten.

EdK

Forumguru
De carkit is inderdaad een losse module maar die zat er bij mij gewoon bij, mag ook wel voor het geld. Een kale kw-nx7000 kost iets van 800 euro, met alle adapters en carkit komt ie op 1200 euro, dat is nog altijd een stuk minder dan een nieuwe columbus. Als je een iPod hebt kun je wellicht ook nog een iPod module erbij ritselen. Standaard kun je een iPod al aansluiten op de usb port, maar dan heb je wat minder functionaliteiten.

weet niet wat jij allemaal voor adapters hebt besteld maar ik heb voor de JVC NX-7000 en de bluetooth module net geen 1000 eurie betaald !
En geen spullen die gevallen waren van wagens ofzo en gewoon met nederlandse garantie !

Yeti Linka

Actief lid
weet niet wat jij allemaal voor adapters hebt besteld maar ik heb voor de JVC NX-7000 en de bluetooth module net geen 1000 eurie betaald !
En geen spullen die gevallen waren van wagens ofzo en gewoon met nederlandse garantie !
Ik heb nog helemaal niets besteld. Het is een voorstel van de lease maatschappij. Dus als er wat besteld wordt gaan hun dat doen. Ik neem aan dat zij "niets van de vrachtwagen" kopen.

Yeti Linka

Actief lid
Via een collega kreeg ik een link van ZENIC. Ook heeft hierover een artikel een autoweek gestaan. Het betreft een nieuw navigatiesysteem met de naam ZE-NC2010 en komt deze maand op de markt.

http://www.zenec.com/index.php?id=335&L=1

http://www.autoshopdetijger.nl/website/product_info.php?products_id=2176

Lijkt ook uiterlijk veel op de Columbus. Een ding wat me opvalt is de update van het kaartmateriaal. Volgens mij gaat dat net als bij de tomtom. Je logt in op de site van Zenec. De update komt op een sd kaart en deze stop je vervolgens in het navigatiesysteem.

Volgens autoweek was de prijs rond de 1200 euro's

Ga morgen eerst maar eens met de leasemaatschappij overleggen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Bakkertje

Forumguru
De zenec past mooier in het dahboard dan een JVC en heeft maxidot integratie. Bij de dealer in Den Bosch bouwen ze deze ook in en daar zijn nog geen gestolen zenec systemen bekend. Ten tijde van mijn JVC inbouw had de Zenec nog geen TMC (nu wel zag ik). Dat was voor mij de reden om voor de JVC te kizen (naast het afneembare front).
Verder zit bij de zenec de navigatie unit niet geintegreerd en is het stelen van de hoofdunit niet zo interessant. Dus een alarm-Zenec combi zou ik nu zeker overwegen.

Rallye

Forumguru
Bij de Zenec was er nog wel een probleem met de stuurbediening van Skoda, zo vertelde de importeur op de RAI. Wellicht is het inmiddels opgelost. Over dit apparaat (en andere vervangers voor de Columbus) is een apart draadje.

Yeti Linka

Actief lid
Mijn werkgever eist dat de Columbus wordt vervangen. De auto wordt met Columbus geleased. Probleem voor mij dus over.

Bovenaan Onderaan