Columbus vragen

De Stip

Forumguru
Hallo medeleden,

Ja ik weet het, als ik een paar uur ga zitten scrollen ga ik het vast wel vinden. Maar ik heb toch een tweetal vragen mbt de Columbus navigatie en die wil ik bij deze stellen.

1) Je kunt 3 verschillende routes laten verschijnen bij het plannen (rood/blauw/groen). Waar staan die verschillende kleuren voor? Ik heb wel een idee, maar ben er niet helemaal zeker van en kan het niet terug vinden in het boekje.

2) Ik word niet automatisch langs de file's geleid, terwijl ik toch TMC heb aanstaan en op het beeldscherm zie je wel allemaal autosymbolen in een rijtje staan (ik sta daar dan inmiddels tussen:mad:). Ik zet dan het systeem op "dynamisch" en hoop dan alleen een navi stem te horen in het geval van calamiteiten. Maar ik krijg daarna iedere melding over de boxen, ook van de normale aanwijzingen die niets met de file te maken hebben. Als ik dan het systeem check, zie ik dat navigatiestem op "aan" staat ipv "dynamisch".

Alvast bedankt,

hemi24

Forumguru
Antwoord 1:

de 3 kleuren (rood/blauw/oranje bij nieuwere firmware) staan voor resp. snelste/zuinigste/kortste route.

Antwoord 2:

om automatisch langs de file's te worden geleidt zijn een aantal zaken van belang:
- als je de kortste route optie gebruikt is tijd niet van belang en zal je route gewoon via de file gaan, als dit het kortste is (klinkt logisch, toch?);
- als de omleiding om de file heen geen tijdswinst opleverd, zal het systeem je gewoon via de route leiden, waar de file staat (in de optie zuinigste/snelste route).

Antwoord 3:

Bij navigatiestem op "dynamisch" zal deze uit zichzelf overschakelen naar "aan" als je afwijkt van de voorgestelde route.
Als ik me niet vergis gaat dit ook op als er zich verkeersopstoppingen voordoen op de berekende route.

Aangezien ik dit laatste irritant vindt en de stem ook altijd door telefoongesprekken heen gaat, staan bij mij de meldingen standaard "uit"

De Stip

Forumguru
Bedankt Hemi, ik ga er even mee aan de gang en hopelijk word het eea me wat duidelijker. Mochten er nog andere forumleden zijn, die tips hebben, dan hoor ik het graag. Het blijft een beetje een onduidelijk gebeuren, al zeg ik het zelf.
Overigens, oranje is dus als ik het goed begrijp in de plaats van de kleur groen gekomen.
Vandaag heb ik de auto voor wat garantiewerk, bij de dealer gebracht en nog gevraagd of er nieuwe firmware/software voor de Columbus beschikbaar was. Hij vertelde dat het sinds een poosje zo is, dat de Columbus af fabriek met kaartdata en firmware word geleverd en dat het niet meer zomaar mogelijk is, om simpel de Columbus te updaten. Pon houdt schijnbaar bij hoeveel auto's er worden verkocht met ingebouwde navi en hoeveel software er word afgenomen. Snap ik op zich wel, maar dan had men het gewoon wat gebruiksvriendelijker moeten maken. Ik ga ook niet iedere keer €300,- aftikken om dat ding te updaten. Overigens is die van mij al van meet af aan mnder accuraat, want als ik over de A-2 rij van Deil naar Eindhoven, dan raakt hij nog steeds bij De Bosch de weg kwijt. Toch slordig voor een navi :(
Als je tegenwoordig een TomTom koopt, dan kun je die oneindig via TomTomHome updaten en voorzien van de nieuwste software. Ook kun je het simpel nazien waarover het systeem beschikt. Bij de Columbus kan dat niet (of ik zou het iig niet weten hoe ik dat op een eenvoudige wijze kan checken). Volvo adverteerd sinds kort zelfs met het feit, dat als je je auto voor een beurt brengt, men meteen checkt of alle software (dus ook die van je navi), up te date zijn. Prima zaak denk ik en niet meer dan normaal in 2011....

Bovenaan Onderaan