Combi 4x4 2.0 Tdi aangekomen

manoli1889

Nieuw lid
Daag iedereen,

Van morgen, dealer heeft opgebelt, my wagen was geleverd vandaag in Luik. T'is de eerst zo een model voor Belgïe, twee weeken eerder dan aan mij verteld toen ik het bestelde op 6de Augustus. Ik ben echt benieuwed, t'is mijn eerste nieuwe wagen, t'is mijn eerste Skoda.

Ik wil alle forum leden bedanken voor jullie interesante commentaren. Dit forum bijna dagelijks bezocht heeft mij geholpen met de orgineel model keus en het wachten.

Ik moet nog een week geduldigheid hebben. Dealer zegt dat vijf dagen nodig zijn om alles klaar te maken.

PS: mijn excuses voor mijne minder dan goed Nederlands. Ik ben een frans talig Belg.

Op dit moment, wil ik aan jullie vragen: op wat moet ik passen ?

Het beste

SkodaMan

Actief lid
Hé manoli1889,

Je Nederlands is prima, geen probleem. Persoonlijk kom ik weinig Franstalige Belgen tegen die zo goed Nederlands schrijven dus:..... vooral doorgaan
xyxthumbs.gif
. Er is al meer geschreven over het ophalen van je nieuwe Skoda maar over het algemeen kun je zeggen dat je de tijd moet nemen als de dealer je nieuwe auto overdraagt.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: SmurfForLife</font><hr />

Tip 1: Laat je in daglicht informeren over all ins en outs van je O2. Vraag er actief naar als de verkoper zwijgt als het graf. Het is immers zijn plicht.

Tip 2: Maak zelf eens een lijstje met vragen. Bijv: Instellingen (fabrieks)radio, MaxiDot e.d. Waar is wat te vinden onder moterkap en in de achterbak. etc etc.
Lees de folder van de auto eens goed door en baseer je vragen op de plaatjes (= accesoires) je vragen..

Tip 3: Als je je sleutels hebt ontvangen. Test alle gadgets bij de dealer voor de deur. Als je dan nog steeds vragen hebt, dan kan je ze direct stellen.

Suc6 ermee. Moet zelf nog 1,5 week wachten...

[/ QUOTE ]

Er zijn veel details waarover je ook kunt lezen maar de dealer weet ook dingen die niet in de handleiding staan. In de regel trekt een dealer een uur uit voor een aflevering.

manoli1889

Nieuw lid
Dag Skodaman,

Hartelijk bedankt voor de tips. I ga nu het zien bij de dealer, meer dan een première voor mij dus.

Ik vind Nederlands en Vlaams moie talen, maar heb ik ze altijd beter gesproken dan geschreven. Taalgebruik in ons land is een vreemd affaire. Ik heb nooit begrepen warom mijne landgenoten zo moielijk het doen. In Belgïe, bijna ieder Vlaming begrijpt en spreekt Frans, maar zijn er weinige Walen die Vlaams of Nederlands leren willen.

higgy

Forumguru
Oplossing: Vlaanderen bij Nederland voegen en Wallonië bij Frankrijk? Just like the old days?
wink.gif

ot.gif
Vlaamse bul geldt niet in Wallonië

BRUSSEL - Ze komt uit Namen, is honderd procent Franstalig, rondde cum laude haar rechtenstudies af en kan nu in Wallonië...

... geen rechter worden. De reden: ze heeft haar bul veertig kilometer verderop behaald aan een Nederlandstalige universiteit in Leuven. Sarah Coisne (26) belichaamt in haar eentje de kronkel van een gespleten België.

In een land waar Nederlandstalige patiënten met acute hartproblemen vrezen voor hun leven omdat ze het Franstalige ambulancepersoneel niet duidelijk kunnen maken waar de pijn zit, baart de zaak-Coisne toch nog opzien. ‘Schandalig’ en ‘prehistorisch’, klaagt de christen-democratische senator Hugo Vandenberghe. Coisne noemt haar lot ‘pervers’.

De Waalse deed het eerste deel van haar rechtenstudies in Namen en het tweede in Leuven om, zoals federaal premier Verhofstadt graag ziet, een model-Belg te worden. Pas nu blijkt dat je in België anno 2006 alleen rechter kunt worden in de taal van je einddiploma.

De Franstalige Coisne mag dus wel de toga aan in Gent of Antwerpen, maar niet in Namen of Luik. Volgens Vandenberghe is Coisne het slachtoffer van een maatregel van oud-minister van Justitie Wathelet, die op deze manier Franstalige juristen die het Nederlands niet beheersen (wat vaker voorkomt dan omgekeerd) te bevoordelen.

Ook een briefje aan minister Onkelinx (Justitie) haalde niets uit. Coisne mag best rechter worden in Wallonië, maar dan pas nadat ze haar studies aan een Waalse universiteit nog eens heeft overgedaan.

België!

http://www.ad.nl/buitenland/article671403.ece

SkodaMan

Actief lid
Ik denk niet dat we hier de Belgische problemen kunnen oplossen en het heeft ook geen zin hier de zaken op de spits te drijven. Veel Belgen, Vlamingen, Brusselaars en Walloniërs, vrezen de segregatie en zien die als onvermijdelijk in de toekomst. Het uiteenvallen van de Belgische Federatie zal hard aankomen en dan met name voor de federatieve staat "Brussel en de 19 gemeenten". Laten we hopen dat de Belgen de weg van geleidelijkheid en vrede willen volgen in het onvermijdelijke proces. Aansluiting bij Nederland en Frankrijk is niet aan de orde. De drie Belgische staten kunnen op eigen kracht overleven als elke staat zijn eigen sterke punten kan uitbouwen tot een waardevolle bijdrage aan de regio in zijn geheel. Een goed voorbeeld van een sterke kleine staat is Luxembourg. Dat moet ook kunnen lukken met de Belgische staten. De Belgen zullen elkaar met andere ogen bekijken en meer gaan waarderen.

SkodaMan

Actief lid
Beetje een late reactie Kensei. Topic was al op z'n eind en de recatie van Occie kon niet onbeantwoord blijven. Sorry.

Tallguy

Forumguru
Ja, ik weet dat er 8 dagen tussenzitten, maar het gebeurd vaker dat een topic opeens weer nieuw leven wordt ingeblazen. Vandaar mijn reactie.

Bovenaan Onderaan