Combi: paraplubak valt uit houder

MoZe

Lid
Ik heb even rondgeneusd en eigenlijk nog niet veel positieve verhalen over de paraplubak in de O2 combi gevonden.
In eerste instantie was ik er wel tevreden over, maar sinds een tijdje komt het ding bij elke bocht of drempel naar beneden zetten. Het lijkt wel of de ruimte tussen de kofferbakpanelen links en rechts een paar mm groter is geworden in de loop van de tijd :?
Ik heb wel berichtjes gevonden van mensen met hetzelfde probleem, maar nog niemand met een oplossing...

Ik zat zelf te denken om 2 ijsstokjes aan de zijkanten van de bak te plakken, maar misschien heeft iemand een beter idee?

Canon-Eye

Forumguru
Normaal gesproken zou je 'm flink (meer dan een cm volgens mijn herinnering) tegen de veerdruk moeten indrukken (opzij duwen) om hem eruit te krijgen.
Ik zou die veren eens controleren; misschien is er eentje stuk, of van z'n plek geschoten?

Rallye

Forumguru
Die paraplubak kan bij mij helemaal niet naar beneden. Hij schuift horizontaal tussen beide zijstukken, voordat je de rollo monteert. Heb je foto's van jouw situatie?

Canon-Eye

Forumguru
Hij schuift horizontaal tussen beide zijstukken, voordat je de rollo monteert.
In mijn O2 (pre-FL/2007, die ik al ruim 1,5 jaar niet meer heb) was de rollo met de paraplubak één geïntegreerd geheel. Naar keuze het linker- of rechteruiteinde uiteinden kon ik indrukken (tegen een redelijk strakke veer in) om 'm in de vaste sparingen te laten vastklemmen. Eenmaal op z'n plek kon hij daar met geen mogelijkheid uit vallen.

Rallye

Forumguru
Bij mij zijn het twee delen: eerst schuif je de bak tussen beide zijden van de auto (je drukt hem even door tot je hem door een soort weerstand heendrukt, dan zit hij (relatief) vast. Vervolgens plaats je de rollo erachter, die wordt inderdaad van bovenaf geplaatst op de manier die Canon-Eye schetst.

Monteurtje

Forumguru
Dit probleem is bekend. Weet zo niet wat de oplossing is. Maar neem contact op met je dealer die zou er zo achter kunnen komen. Ik wil het ook wel nakijken. Maar heb vakantie moet je nog 2-3 week wachten.

MoZe

Lid
Ik heb nog geen foto's, maar het zit bij mij zoals Rallye het omschrijft, maar dan valt de bak dus gewoon naar beneden, tussen de 2 zijkanten vandaan...

Bedankt Monteurtje, ik ga de dealer eens bellen binnenkort. Ik houd jullie op de hoogte.

Update: Ik heb de dealer gebeld, maar bij hen was het probleem niet bekend. Of ik binnenkort even langs wil rijden om eea te laten zien. Wordt vervolgd dus...

Skodafree

Nieuw lid
Dat meen je niet . Lijkt me knap lastig. Misschien een beetje ver gezocht maar welke snelheid rijd je in de bochten ?

MarcoO2

Forumguru
da's inderdaad (te) ver gezocht. Ik heb ook een combi, neem de bochten regelmatig "vierkant" en heb nergens last van.

Monteurtje

Forumguru
Als je er niet uit komt bij de dealer. Stuur dan een PM in de week van 27 augustus. Dan zal ik het even nakijken.

MoZe

Lid
da's inderdaad (te) ver gezocht. Ik heb ook een combi, neem de bochten regelmatig "vierkant" en heb nergens last van.
Offtopic: Dat lukt mij alleen als ik de luchtbalgen oppomp, anders vind ik de O2 maar een dweil (vergelijken met de 323f die ik hiervoor had).

Ik probeer donderdag langs de dealer te gaan, update volgt.

Darkside

Forumguru
Heb nog niet van het probleem gehoord en we zelf ook (gelukkig) geen last van. Ondanks dat hij regelmatig verwijderd word om weer optimaal gebruik te maken van de ruimte van de O2.
ben wel benieuwd naar de oplossing als hij er is. (je weet maar nooit voor de toekomst).

MoZe

Lid
Nou, de monteur was er vrij snel klaar mee:
Het rechter zijpaneel is na de montage van de luchtbalgen (en het inbouwen van het ventiel in het rechter opbergvak) niet netjes teruggeplaatst door mijn (onafhankelijke) garage.
Dat is waarschijnlijk in de loop van de maanden gaan werken waardoor er nu teveel ruimte tussen de panelen zit en de bak dus naar beneden kan vallen.
De oplossing is waarschijnlijk het demonteren en opnieuw (netjes) terugzetten van het zijpaneel. Dat is niet heel moeilijk, maar wel even werk, dus ik ben bang dat ik daar voorlopig niet aan toe kom. Misschien iets om een week lang elke middagpauze op mijn werk aan te besteden als het weer wat minder warm is :)

hemi24

Forumguru
Dus eigenlijk toch een bekend probleem, maar dan de andere variant...

Het wil wel eens gebeuren als de panelen niet goed terug worden geplaatst na montage van een trekhaak dat de afdekrollo halverwegen het openrollen blijft steken..!

Joske

Forumguru
Ben eens op zoek naar de ervaringen van een paraplubak in de O2 combi.

Wie heeft er eentje en wie is er tevreden van? Voor- en/of nadelen?

Dan maar eens gaan zoeken of er überhaupt nog eentje te krijgen is voor mijn auto :D (mss kan ik dat beter eerst doen alvorens het te overwegen ;) )

Darkside

Forumguru
Ik heb hem. Is toch gewoon standaard op een O2?
Ik heb er verder niets mee. heb er vroeger wel een paraplu in gehad. Maar ben zelf niet zo'n paraplu man (loop liever met capuchon op of gewoon in de regen). Dus hij is nu leeg.
Ik gebruik hem niet en heb er verder geen last van.
Is ook de reden dat ik voor een o3 niet zo sta te springen voor het bagage pakket met extra opvang bakken etc.
Denk dat ik ook die nooit gebruik.

Joske

Forumguru
bedankt voor je respons @Darkside

op mijn O2 is het alleszins niet standaard ;)

de rollo is standaard en het klepje met magneetjes zit er ook, maar de paraplubak hangt er niet onder..

Rallye

Forumguru
Ik heb ook al jaren zo'n bak. Op zich wel handig, maar niet heel erg praktisch vormgegeven:
- het is een harde plastic bak, dus gaan de paraplu's schuiven/rammelen en heb ik ze in een paar opgevouwen plastic zakken gelegd, zodat ze nu meer vastliggen; en
- vanaf het achterportier een paraplu pakken gaat niet soepel ivm de hoofdsteunen, zeker niet als het een lange paraplu is.

Ik zou die plu's ook onder mijn verhoogde laadvloer (wel een handige extra) kunnen leggen.

ertromp

Forumguru
Ik heb ook zo'n paraplubak en gebruik hem voor ................... een paraplu :D

En ik bewaar er zo'n goedkope momentsleutel in van de Aldi die in een doos zit samen met een dop 17. Reuze handig mocht je onderweg een lekke band krijgen

Bovenaan Onderaan