Coming home, leaving home

higgy

Forumguru
Heb gisteren even getracht de coming home / leaving home functie te doorgronden. Bij MIJN Octavia werkt ie als volgt:
- in de stand lampje met tunnelsymbool (waarbij ie omgevingslicht-gevoelig schakelt) blijft de verlichting nog 80 seconden branden na het afsluiten van de auto en gaat de verlichting bij het openen ook braaf branden
- in de stand gewoon dimlicht (helemaal naar rechts) blijft ie na afsluiten ook braaf branden maar gaan de lampen NIET aan na openen met de afstandsbediening.
Raar, maar niet onoverkomenlijk. Zal wel een instelling in de door de dealer te wijzigen variabelen zijn.
Ik heb V-Car overigens gevraagd uit te zoeken of die 80 seconden (idioot lang) softwarematig naar bijv. 30 seconden kan. De eerste "meneer uw lampen branden nog" had ik vanmorgen al te pakken. De eerste seiner gisteren ook al. Hihi, dat Xenon.
 

higgy

Forumguru
Heb nu al een aanvulling: V-Car (goeie gasten) hebben vanmorgen hun demo aan de kast gehangen en gekeken: die 80 seconden is geen instelbare variabele. Jammer. Mag de pret niet drukken verder.

Over die Xenon trouwens: al ik 's morgen de auto start als ie met de neus naar de garagedeur staat is dat wel mooi: zie je de twee koplampen omhoog komen uit ruststand. /forum/images/graemlins/cool.gif
 

octofreak

Actief lid
Wellicht zou je even moeten kijken in de topic van VEEJAY : - Lichtschakelaar koplampen nuttig? -
21-5 laatste bericht
Dit onderwerp is toen al redelijk uitvoerig behandeld.
Tis maar dat je het weet, wellicht vind je daar meer info.
 
Bij een Maxidot is de vertraging eenvoudig in te stellen door enige tijd met ingeschakeld contact één van de knoppen aan de zijkant van de ruitenwisserhendel ingedrukt te houden. Je krijgt dan een menu waarin je onder andere de coming en leaving home instellingen kunt veranderen. (tijden e.d.) Standaard staat dit op 80 seconden.
Bij mij als de schakelaar in de dimlicht stand staat blijven de lampen altijd de ingestelde tijd branden bij het uitdoen van het contact. Als je de auto open doet, dan gaan de lampen alleen branden als het buiten donker genoeg is, dan is de lichtsensor dus wel actief.
 

VEEJAY

Forumguru
De laatste paar dagen met VOL zon en 30 graden was Xenon lampen aan best overdreven, ik heb toen rondgereden met in standje één na meest rechtste kant. Dus alleen die twee zijlichten aan. Hopelijk is dat niet tegen de verkeersregels in... De rekening krijgt skoda dan :-)
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Bij een Maxidot is de vertraging eenvoudig in te stellen door enige tijd met ingeschakeld contact één van de knoppen aan de zijkant van de ruitenwisserhendel ingedrukt te houden. Je krijgt dan een menu waarin je onder andere de coming en leaving home instellingen kunt veranderen. (tijden e.d.) Standaard staat dit op 80 seconden.

[/ QUOTE ]
Daniel, dit intrigeert me zeer!
Heb geen maxidot, maar wat bedoel je met 'een van de knoppen aan de zijkant van de ruitenwisserhandle'? De tuimelknop van de cruise-control (de set-resume bedoel ik, niet de aan/uit).
Graag een extra uitleg, dank je.
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Bij mij als de schakelaar in de dimlicht stand staat blijven de lampen altijd de ingestelde tijd branden bij het uitdoen van het contact. Als je de auto open doet, dan gaan de lampen alleen branden als het buiten donker genoeg is, dan is de lichtsensor dus wel actief.

[/ QUOTE ]
Aha. Is die vraag ook weer beantwoord. Had ik ook opgemerkt en klopt niet 100% met wat het boekje zegt. Dank je wederom.
 
Ik bedoel de knoppen waarmee je de boardcomputer bedient. Aan de rechterkant (bij mij zit de cruise control links...) zit aan het uiteinde van de ruitenwisserhandle een tuimelschakelaar, zodat je door de verschillende boardcomputerstanden kunt. Als je bij een Octavia met een Maxidot display één van die knoppen ingedrukt houdt, dan kom je in een soort Setup menu. Daar kan je verschillende dingen van de auto instellen waaronder de lichtvertraging.
 

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Als je bij een Octavia met een Maxidot display één van die knoppen ingedrukt houdt, dan kom je in een soort Setup menu. Daar kan je verschillende dingen van de auto instellen waaronder de lichtvertraging.

[/ QUOTE ]

Zie je nou wel.. /forum/images/graemlins/ooo.gif Ik had toch die Maxi-dot moeten nemen /forum/images/graemlins/tongue.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb hem besteld.. /forum/images/graemlins/cool.gif
maar goedkoop is het niet.

[/ QUOTE ]

Daarentegen ziet het dan weer zwaar cool uit /forum/images/graemlins/grin.gif
PS: Ik heb hem ook maar besteld /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

higgy

Forumguru
Voor het geld van die maxidot heb IK stoelverwarming besteld. Niet dat ik dat lekker vind, maar m'n vrouw wel. En als m'n vrouw tevreden is, afijn, u weet het wel /forum/images/graemlins/wink.gif
 

octofreak

Actief lid
Stoelverwarming is zeker aan te bevelen... vooral al het gevroren heeft.
Ik heb deze nu maar weggelaten. Ik heb het nu, maar gebruik het dan toch maar weinig. Kijken hoe de maxidot bevalt.
 

VEEJAY

Forumguru
/forum/images/graemlins/grin.gif


Wat betekent EGR?
EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation.

Wat is/doet een EGR?
Een EGR verbrandt de uitlaatgassen van een dieselmotor nog een keer om de uitstoot van NoX te verlagen

Waarom heeft mijn auto een EGR?Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.NoX is schadelijk voor het milieu, daarom hebben ze de EGR bedacht, omdat de EGR de uitlaatgassen nog een keer verbrand word de uitstoot lager en is dit dus beter voor het milieu.

Is een EGR slecht voor mijn auto?
Ja, ik vind van wel, en waarom? De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet ontstaat. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ECU komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens het optrekken er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste TDI rijders zelf niet in de gaten hebben.

Bron tdiclub.nl
 

octofreak

Actief lid
@ Higgy

Leuke verwijzing man, naar die site
En inderdaad een beetje herrie als ie open en sluit is altijd leuk
Maarre een pieptoon? VOlgens mij is het de claxon... /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

higgy

Forumguru
De 80 seconden is bij mijn Octavia zonder maxi-dot NIET te wijzigen door de dealer. Helaas.
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn dealer vindt het niet verantwoord mijn EGR klep dicht te zetten ivm de fabriekgarantie. Maar hij ontkent niet dat de auto er sneller van wordt /forum/images/graemlins/winkie.gif
 
Bovenaan Onderaan