Coming home verlichting

lapje

Nieuw lid
Ik heb een vraag over de functie "coming home verlichting". Ik heb mijn Skoda Octavia Combi Elegance net 4 dagen en de auto is echt super. Nu mijn vraag: Bij mijn Golf had ik zeer regelmatig een koplamp stuk. Heeft iemand ervaring met de verlichting van de Skoda.

De "coming home verlichting" is een leuke optie maar beinvloedt dit niet de duurzaamheid van de verlichting? Dus regelmatig lampjes (laten) vervangen. De verlichting blijft toch altijd een minuut langer branden.

Daarnaast heb ik ook wel eens gelezen dat bij het starten van de auto een piekspanning wordt geleverd die die verlichting ook sneller stuk kan laten gaan.

Ben benieuwd naar de eventuele reacties.
 

Mistraller

Senior Member
Gloeilampen die vanwege de levensduur het loodje leggen, doen dit meestal bij het aanschakelen. De gloeidraad is dan immers nog koud, en heeft een andere weerstandswaarde. Dus als je instapt en je start met brandende lampen, (die overigens uit gaan tijdens het starten zelf) dan zijn ze al warm. Dat piekje is overigens optisch bedrog volgens mij, direct na het starten is er juist een dipje, doordat de accu het even zwaar heeft. Je ziet dus direct na het starten ineens je lampen feller worden.
Mijn vorige auto (opel astra) had in het begin ook vaak defecte lampen, maar nadat ik een ander merk ben gaan gebruiken werd dit veel minder.
Over de levensduur; stel dat je per dag 4x een minuutje extra je lampen laat branden, dat is dus 24 branduren extra op jaarbasis. Lijkt me niet dat je daar wakker van kan liggen. In de praktijk is het namelijk minder, daar de coming home alleen actief is als het donker genoeg is.

en als je er echt niet mee kan leven; met de maxidot kan je de instellingen zelf veranderen, en anders kan de dealer het voor je doen.
 

lapje

Nieuw lid
Ik denk inderdaad ook niet dat die ene minuut per keer echt een grote invloed zal hebben.

Hoe kun je dat met de maxidot veranderen dan? Dat moet dan zeker door een dealer gebeuren? Ik heb wel gelezen dat ze de tijd anders kunnen instellen hoe lang de lampen blijven branden. Of kun je zelf in het menu komen door indrukken gaspedaal, stuur naar echts draaien, airco temp op 22.5 graden zetten en dan roepen; "joepie ik rij Skoda" /forum/images/graemlins/24.gif
 

lapje

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: richyk</font><hr />

Je kunt het helemaal zelf !! RTFM /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Bedankt voor je prettige reactie!
 
Beetje humor moet kunnen lapje.. Maar goed, als je DOT Matrix in je O2 hebt houdt je op je ruitenwisser bediener het op de kop gelegen knopje (waarmee je door de verschillende gegevens van je DOT Matrix kan bladeren) ingedrukt dan verschijnt het instellingen menu op je display. Hierin staat ook de verlichting en kun je het aantal seconden van de leaving/coming home instellen of het geheel uitzetten. Nog vele andere opties ook.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: lapje</font><hr />

Ik denk inderdaad ook niet dat die ene minuut per keer echt een grote invloed zal hebben.


[/ QUOTE ]
Maar dat geldt niet voor leaving home. Dan gaan de lampen voor spek en bonen een keer aan en weer uit bij het starten van de motor (bij mij op het ogenblik nog steeds smorgens als de zon niet schijnt). Dus voor niks die optater steeds.
Coming home kan iedereen vermijden door de lichtschakelaar op uit te zetten en zoals gezegd de brandende lampen blijven iets langer branden bij coming h, dat maakt niet zo veel.

De eerstvolgende keer bij de dealer laat ik die leaving meuk uitzetten.
Tunnel-light wil ik ook wel inleveren voor een nuttiger acc.
Halverwege het viaduct springt het licht aan en 25 mtr er voorbij weer uit. Das gezellig voor iemand die achter je rijdt.
 

Daniel

Lid
/forum/images/graemlins/crazy.gifkan je bij de fabia ook bepaalde dingen instellen? /forum/images/graemlins/confused.gif
 

Henny

Actief lid
Je noemt al dat je heel regelmatig een kapotte lamp had met je Golf. Als dat het vorige model is dan is dat te begrijpen en zou ik me geen zorgen maken. Ik heb een O1 gehad op zelfde bodem als de Golf, maar nooit problemen met verlichting gehad. De Golf is berucht om dat lampenprobleem; ik lees dat al jaren met regelmaat in autobladen. Vreemd trouwens, alleen VW scheen dat probleem te hebben en b.v. de Seat Leon (ook zelfde bodem) had daar ook geen last van. Kijk om je heen en je ziet haast altijd wel ergens een kapotte lamp aan een Golf.
Met mijn huidige O² ook nog geen probleem gehad hoor.
Bij leaving home kan je verder ook gewoon even aan de lichtknop draaien en het licht is weer uit, voor je 'm start.
 
Bovenaan Onderaan